Problem med framväxel, Shimano 105

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!

Jag verkar tyvärr ha gjort bort mig lite. Jag bytte vajrar och höljen på min begagnade Bianchi som har några år på nacken. Var inga problem med att byta vajer och hölje på bakväxeln, där verkade allt fungera efter bytet. Bytte sedan på framväxeln, och nu växlar den inte alls längre. Framväxeln är märkt Shimano 105.

1747748010275.webp

1747748033556.webp

Framväxeln funkade innan jag bytte vajer. Nu händer det inget alls när jag växlar, det ser ut som att växelföraren inte ens når fram till kedjan för att knuffa till den när jag trycker på växelhandtaget för att växla upp. Har googlat runt lite och vet inte om jag blev så mycket klokare. Folk verkar vara överens om att 105-framväxlar är krångliga att ställa in, eventuellt att stoppskruvarna inte funkar som på vanliga framväxlar. Vet dock inte om det gäller min modell. Är det någon som vet hur jag kan fixa detta? Efter lite googling verkar svaret vara att antingen är växelvajern för slapp, dvs behöver spännas, eller så har det med stoppskruvarna att göra. Har dragit åt växelvajern rätt hårt tycker jag, kan det ändå vara för löst? Och skruvarna har jag inte rört när jag bytt vajer, kan de behöva ställas in igen ändå trots att man bara bytt vajer? Och vilken skruv är H och vilken är L? Det står inte utmärkt. Ångrar att jag gav mig på denna nu :p

Dum fråga... Har du satt den rätt? De finns spår som anvisning för vart vajern ska gå. Det kan vara det. Jag har gjort så någon gång i all hast. Så tänker det är lätt hänt.

Dum fråga... Har du satt den rätt? De finns spår som anvisning för vart vajern ska gå. Det kan vara det. Jag har gjort så någon gång i all hast. Så tänker det är lätt hänt.
Är nästan helt säker på att jag satt den rätt. Tog tyvärr inte en bild på hur den satt innan jag började :/

Om du lossar kabeln vid framväxeln och håller i den när du växlar med reglaget, rör sig kabeln? Om inte så får du kolla hur du dragit vajern i reglaget och börja därifrån.
Får testa när jag kommit hem. Men när jag har testat så rör sig framväxeln när jag växlar med reglaget, bara att den är för långt från kedjan och rör sig för lite för att putta över den, om jag fattat det rätt.

Parallellogrammet ska vara i linje med ramen och en femkronas(?) tjocklek ovanför klingorna
Man ska inte använda tång och andra verktyg när man fäster vajern, bara god handkraft, kanske med handskar på.
Det finns stoppskruvar, som verkar i botten, men jag är inte säker.
Lossa växelvajern. Kolla ev. knix och bus i vajerdragningen.
Skruva stoppskruvarna, som begränsar växelpaketet så du inte tappar kedjan, i botten och sedan lossa två fulla varv. Det ger dig litet justeringsutrymme.
Sätt dit vajern - i rätt spår då - utan större manövrar.

Vet inte hur det är på 105, men från rätt vinkel brukar man kunna se stoppskruvarna och ytan de ska slå i. Rör man växeln fram och tillbaka med handkraft så blir det lättare att se om/när stoppskruven sätter stopp. Kan annars vara lurigt att förstå hävarmar och länkarmar, vad det är som faktiskt rör sig och åt vilket håll.

Parallellogrammet ska vara i linje med ramen och en femkronas(?) tjocklek ovanför klingorna
Man ska inte använda tång och andra verktyg när man fäster vajern, bara god handkraft, kanske med handskar på.
Det finns stoppskruvar, som verkar i botten, men jag är inte säker.
Lossa växelvajern. Kolla ev. knix och bus i vajerdragningen.
Skruva stoppskruvarna, som begränsar växelpaketet så du inte tappar kedjan, i botten och sedan lossa två fulla varv. Det ger dig litet justeringsutrymme.
Sätt dit vajern - i rätt spår då - utan större manövrar.
Tack, jag testade att göra som du skrev. Jag lyckades få den att växla upp när jag ökat vajerspänningen med skruven som satt på ramen ("barrel adjuster", kommer inte på nu vad det heter på svenska), samt prövat att skruva lite på justerskruvarna. Då vägrade den istället att växla ner förrän jag skruvat ner vajerspänningen igen. Justerskruvarna blev jag över huvud taget inte klok på. Det var så långt jag kom igår kväll, sen tog orken slut. Men det tyder väl i alla fall på att det nog egentligen inte är något fel på framväxeln utan borde lösa sig om man lyckas justera rätt.

Man kan ju alltid dra direkt i vajern där den löper utan hölje. Bara för att kolla om själva växeln kan maxa sin rörlighet.

Hoppas du kan ha cykeln lyft från marken!
När du fäster vajern och grejar bör kedjan ligga på lilla klingan. Ligger parallellogrammed då snyggt och rätt vid lilla klingan? I princip tycker jag du inte ska behöva använda 'barrel adjuster', har jag aldrig behövt. Skruva den in i botten, och lossa sedan två varv eller så. Gör detsamma med stoppskruvarna. Pilla inte på de senare om du inte vet utgången, hihi!
Med L ser du till så parallellogrammet ligger mitt över kedjan utan att trilla in mot ramen.
Med H ställer du stora klingan.

Med växelvajern lyfter du upp kedjan på stora, och släpper ner den på lilla när du växlar åt andra hållet.

Tillbaka
Topp