Problem med framväxeln

Otis

Ny medlem
Problem med framväxeln
Fick problem med min framväxel (shimano 105) när jag var ute på en tur igår. Det gick trögt att få upp kedjan på stora klingan fram och när jag sedan skulle växla tillbaka till den lilla klingan svarar inte växelreglaget. Växelvajern är förövrigt riktigt spänd, antagligen är det en av anledningarna.

Någon som vet hur man fixar detta?

Problem med framväxeln
En förklaring är att vajern håller på att gå av nån centimeter från nippeln och att den "fransat" sig och fastnat i handtaget.
Lösning: byt vajer.

/G

Problem med framväxeln
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> En förklaring är att vajern håller på att gå
> av nån centimeter från nippeln och att den
> "fransat" sig och fastnat i handtaget.
> Lösning: byt vajer.
>
> /G

Håller med, Campagnolo blir likadant. Gissar på ojämnt avklippt vajerhölje som gnagt sönder vajern ? :-/ T

Problem med framväxeln
Om du har ett reglage som funkar till både två och tre klingor och med något år på nacken:
Om reglaget är helt dött, utan att det klickar när du växlar upp eller ner, så är min gissning att reglaget är kaputt. Har hänt mig två gånger och är tydligen ett känt fabrikationsfel på dessa framväxlarna. Mina fallerade under garantiperioden och jag fick nya utan problem.

Problem med framväxeln
Det är precis som Dechantel nämner, klicket saknas. Cykeln är dock inte speciellt hårt sliten, bara 2-300mil.
Men jag börjar misstänka vajerproblem mer och mer, känns som att den kärvar på väg ner till växeln.

Problem med framväxeln
Är det inte vajern så är jag inne på samma linje som Dechantel, dock är det inte framvx det är fel på utan det är reglaget som är kaputt.

/G

Problem med framväxeln
Ja, det "är tydligen ett känt fabrikationsfel på dessa REGLAGEN" skulle jag så klart skriva...

GurraG skrev
>Är det inte vajern så är jag inne på samma linje som Dechantel, dock är det inte framvx det är fel på >utan det är reglaget som är kaputt.

Tillbaka
Topp