Problem med frihjulet (engagement mechanism)

Transwave

Aktiv medlem
Jag har ett par nya hunt hjul som jag kört kanske 20 mil på innan jag började höra kraftfulla metalliska ljud om baknavet när jag trampade uppför en brant backe och pedalerna började slinta. Jag trodde att det var kassetten som var sliten och kedjan hoppade över tänderna men det visade sig att engagement mechanism (hur nu det heter på svenska) inte funkade som den ska. Ratchet åkte inte ända in i navet, vilket gjorde att kuggarna inte greppade ordentligt och mekanismen slant. Hunt skickade mig alla delar jag behövde på garantin, så det är inga problem. Det jag undrar vad tror ni gjorde att ratchet åkte inte ända in, så att engagement mekanismen slant? Hunt skrev att fjädern var förmodligen felvänd, men jag kan inte se hur det ska kunna göra någon som helst skillnad. Kan det ha varit för mycket eller för tjockt fett? Vad tror ni?

Här är bild på ratchet med tillhörande fjäder.
1731525234083.png

Det är svårt att ser på din bild men fjädern ser symmetrisk ut. Kan du tar en bild på bara fjädern?

Jag har kört sönder en Syntace ratchet. Då var fjädern helt skev. Syntace bedömde att det var problemet. Med de gick också från en 45t ratchet till 40t inte långt efter det.

Fjädern ser symmetrisk ut. Kanske var den klämt in på någon ställe?

Och finns bara en fjäder eller en på varje sidan?

De enda möjliga orsakerna jag kan komma på att antingen var fjädern inte stark nog att trycka in ratchet hela vägen eller så var det för mycket fett / för tjockt fett. När jag får de nya delarna funderar jag på att smörja in dem med växellådsolja då det är ett flytande fett istället för fast. Ska bli intressant att se om den nya fjädern skiljer sig på något sätt från den befintliga. Är den identisk så kan det inte vara fjäderns fel tänker jag.

Enda problemet jag har haft är förbrukat/skitigt/torkat fett på klackarnas led. Lite fett där så slapp jag missljud, rappande body och fick tic i frihjulet.

För tjockt fett kan definitivt orsaka problemet (inte att det är 100%-säkert i ditt fall dock).
Efter att jag hade smort min DT Swiss navsmekanism med Shimanofett slutade den fungera. Jag behövde ta allt isär på nytt och torka bort fettet, sedan funkade det problemfritt tills nästa service. Jag försöker nu använda tunnare fett i frihjulsmekanismer.

Låga temperaturer kan förvärra läget då fett brukar bli tjockare.

Det är nog inte helt fel att lite då och då ta isär, rengöra och fetta om (med rätt fett) frihjulsmekanismen. Att man sen inte gör det får sättas på lathetskontot.

Det är nog inte helt fel att lite då och då ta isär, rengöra och fetta om (med rätt fett) frihjulsmekanismen. Att man sen inte gör det får sättas på lathetskontot.
Men i TS:s fall har navet bara gått i 20 mil. Jag tror inte att den första servicen på frihjulsmekanismen ska behövas efter såpass kort intervall.

Något jag reagerade på när jag plockade isär navet var att jag fick torka bort en massa fett för att kunna se kuggarna ordentligt. Jag har märkt att det finns en förkärlek till att använda fast fett istället för flytande inom cykelvärden. Att @Atakua's navmekanism slutade fungera efter att ha använt shimanofett är rätt talande, låter mer och mer som att växellådsolja är way to go..

Verkar inte som om Hunt har något eget fett de rekommenderar:
To service the freehub mechanism, clean the H_Ratchet DBL and ratchet rings of the freehub body with a dry micro-fibre cloth and lubricate with a thin layer of lightweight grease on each surface.

DT Swiss Special Grease borde fungera perfekt och är lätt att få tag på.

Brukar använda Rock N' Roll Super Slick Grease i frihjulsmekanismerna. Vet inte om det är rätt, men har funkat bra.

Verkar inte som om Hunt har något eget fett de rekommenderar:
Detta är vad Hunt skrev till mig via epost:
"Tank you for your reply and further query on this.

So in the hub a thin layer of a lithium grease such as Fenwicks, Park Tools or Shimano freehub grease will do the trick nicely. Making sure that the spring is the correct way around is also important for it to work correctly, this is the sprung side of the spring facing outwards."

Detta är vad chatgpt rekommenderar:

"För ratchet-system i cykelnav skulle jag i första hand rekommendera DT Swiss Special Grease. Det är specifikt utvecklat för att möta behoven hos ratchet-mekanismer, vilket innebär att det har exakt rätt balans mellan smörjning och låg friktion, samtidigt som det minimerar risken för att samla damm och smuts. Detta fett är designat för att ge snabb och tillförlitlig ingripning, något som är särskilt viktigt för frihjulsmekanismer."

Dvs samma fett som en annan användare rekommenderar i denna tråd, då borde det vara ett bra val! :)

chatgpt rekommenderade ej att använda växellådsolja men sa att symaskinolja och vapenolja skulle kunna vara lämpliga alternativ om man inte vill använda cykelspecifik olja.

Hemskt störande. Mest störande felet jag varit med om. 😂 Lärde mig då att inte leka med olika typer av fett annat än vad tillverkaren anvisat.

För tjockt fett kan definitivt orsaka problemet (inte att det är 100%-säkert i ditt fall dock).
Efter att jag hade smort min DT Swiss navsmekanism med Shimanofett slutade den fungera. Jag behövde ta allt isär på nytt och torka bort fettet, sedan funkade det problemfritt tills nästa service. Jag försöker nu använda tunnare fett i frihjulsmekanismer.

Låga temperaturer kan förvärra läget då fett brukar bli tjockare.
Vilket Shimanofett? De kränger ju en uppsjö (nåja) av olika fetter.
Jag använder ett lätt, grönt shimanofett i mina frihjul u.a.

Vilket Shimanofett? De kränger ju en uppsjö (nåja) av olika fetter.
Jag använder ett lätt, grönt shimanofett i mina frihjul u.a.

Shimano har frihjulfett. Några här rekommderar det till DT Swiss ratchet när man vill har högre ljud, det är lite mindre viskös. Jag använder DT fett till mitt DT Swiss nav.

Men i TS:s fall har navet bara gått i 20 mil. Jag tror inte att den första servicen på frihjulsmekanismen ska behövas efter såpass kort intervall.
Jag hade en splitt ny mtb som "kuggade över" så fort jag tog i. Butiken där jag köpt cykeln bara justerade växlarna vilket inte hjälpte. Less gick jag till närmaste verkstad (Sportson) som bytte fett och allt fungerade perfekt (dock vanlig mekanism). Att en cykel är ny behöver inte betyda att allt är perfekt.

Jag hade en splitt ny mtb som "kuggade över" så fort jag tog i. Butiken där jag köpt cykeln bara justerade växlarna vilket inte hjälpte. Less gick jag till närmaste verkstad (Sportson) som bytte fett och allt fungerade perfekt (dock vanlig mekanism). Att en cykel är ny behöver inte betyda att allt är perfekt.

Ja, det kan vara både för lite eller för mycket fett i frihjulet från fabriken. Trist med så dålig QC ...

Farliga inlägg här. En växelnav eller vanligt frihjul är något annat än ett frihjul med ratchet. En ratchet är mycket känsligare för rätt fett.
Ah, ok. Jag kör inte modernt och inte med den typen av grejer. Ratchetsystem verkar låta mycket mer = 🤢.

Ah, ok. Jag kör inte modernt och inte med den typen av grejer. Ratchetsystem verkar låta mycket mer = 🤢.

Du kör bara nav som är äldre än 30 år?

Jag kör DT Swiss ratchet för att den är nästan tyst när man lägger i mycket fett (och såklart för att det är en av de mest hållbara nav på marknaden).

Du kör bara nav som är äldre än 30 år?

Jag kör DT Swiss ratchet för att den är nästan tyst när man lägger i mycket fett (och såklart för att det är en av de mest hållbara nav på marknaden).
Mitt nyaste nav är från 2003 tror jag.

Frihjulskopplingen har 100år på nacken och varit en välsignelse för oss cyklister!
Visst händer det att navens "klor" fallerar. Detta är dock numera sällsynt och beror nästan alltid på fabrikationsfel.
Tips: Funkar det inte efter isärtagning och syning. Reklamera...

Frihjulskopplingen har 100år på nacken och varit en välsignelse för oss cyklister!
Visst händer det att navens "klor" fallerar. Detta är dock numera sällsynt och beror nästan alltid på fabrikationsfel.
Tips: Funkar det inte efter isärtagning och syning. Reklamera...
Nja, jag håller inte med. Det är inte ovanligt att infettade mekanismer slutar fungera efter några år av stelnat fett och smuts. Jag har haft några sådana fall.

Singel- eller multiviskös? Mineral- eller ester? Detta är oerhört viktigt! Slänga ur sig 'motorolja' som det vore en enda sak! Va? Va!?
Den som farsan har i oljekannan, fattar la du?! Pappaolja.

Usch, ”pappaolja”. Fick plötsligt en äcklig bild i huvudet.

Detta är vad AI berättade om den andra potentiella felkällan: I teorin fungerar en fjäder genom att applicera ett tryck när den komprimeras, oavsett riktning. Dock finns det vissa situationer där orienteringen av fjädern faktiskt kan påverka ratchet-mekanismens funktion, särskilt i finjusterade system som cykelnaven med ratchet-kuggar. Här är några skäl till varför orienteringen av fjädern kan ha betydelse:
  1. Formen på fjäderändarna:
    Vissa fjädrar har något olika ändar — en sida kan vara planare än den andra. Om fjädern inte monteras med den plana sidan mot en yta som kräver stabilitet kan det påverka hur jämnt fjädern applicerar sitt tryck. En ojämn montering kan leda till inkonsistent tryck på ratchet-kuggarna, vilket i sin tur kan göra att inkopplingen misslyckas.
  2. Sido- och längsgående positionering:
    I vissa ratchet-system är fjädern designad för att hålla ratchet-kuggarna i en exakt position. Om fjädern är monterad åt fel håll kan den antingen inte sitta helt centrerat eller skapa en sidobelastning som hindrar kuggarna från att passa ihop korrekt. Detta kan orsaka slitage eller göra att kuggarna inte hakar i jämnt och därför slirar.
  3. Kompressionskaraktäristik:
    Även om detta är ovanligt, kan vissa fjädrar ha en riktad lindning som gör att trycket ökar något olika beroende på riktningen. I en högprestanda-cykelnavmekanism kan denna lilla skillnad i kompressionsmönster påverka hur snabbt och jämnt ratchet-systemet reagerar vid kraftöverföring.

Motorex fett i små mängder funkar finfint i mina frihjul. Bara klackarnas ledytor. Det håller även fint för hjulbultarna på bilen över en vinter.

På en racers frihjulsmek. ska det vara rent, rent och åter rent, inget fett. Fjädrar fungerar inte bättre av fett.

Tillbaka
Topp