Problem med Garmins kadenssensor

JimmyDr

Ny medlem
Tjena!

Mitt under ett pass på TrainerRoad så började powermätaren fladdra upp och ner. Några sekunder vanligt och sedan började den balla ur igen. Cyklade färdigt intervallen med det problemet och när jag sedan hoppade av cykeln för att kolla om magneter flyttat sig eller liknande så kunde jag inte hitta något fel. Bytte batteri men det hjälpte inte.
Själva kadensen fungerar perfekt så det är bara hastighetsbiten som nu dessutom har lagt av helt.

Supporten på Garmin svarade bara att den var trasig och behövde bytas ut. Någon som råkat ut för samma och fått ordning på den igen?

Jag har upplevt liknande fenomen, men har kopplat dessa till att min kinesiska ANT+ adapter inte funkar problemfritt på Mac. På PC har jag aldrig upplevt detta. För mig blir det toppspikar i effektdiagrsmmet på en sekunds längd några gånger per pass.

Jag ser inga spikar om jag kollar hastigheten i Garmin 800, kanske den utjämnar kurvorna eller helt enkelt inte hinner med att registrera spikarna?

Det är inte så att du använder dåliga batterier - har visst hänt, dvs att billiga knappbatterier inte ger utlovad effekt... Jag köpte hos urmakare 45.-/st, du får 8st för 29.- på ikea men något säger mig att det kan vara något som skiljer.... Kan vara värt att prova.

Det har aldrig varit några hopp eller bortfall i effekten under de tidigare timmar som jag kört. Det kom bara helt plötsligt nu och höll då på i flera minuter innan jag gav upp.

Det är inga lågprisbatterier men inga värstingar heller. Kadensen fungerar ju dock felfritt så det är inte så att hela sensorn är död. Bara hastigheten.
Har inte testat med någon annan magnet då jag inte hittat någon kraftig här hemma.

Hade liknande problem. Dvs. att jag fick konstiga hastighetsspikar.

Trodde först att det var däcket som slirade mot trainern men upptäckte sedan att kadenssensorn satt lite snett / löst. Spännde fast sensorn ordentligt och justerade även "armen" så att den låg närmare magneten. Löste problemet för mig iaf.

Senast ändrad:
De justeringarna trodde jag oxå att skulle hjälpa mig men nu ger den inget utslag alls på hastigheten.
Får väl köpa en ny...

Strax över 400kr på Wiggle. Någon som vet om det finns billigare ställen?

JimmyDr skrev:
-------------------------------------------------------
> De justeringarna trodde jag oxå att skulle
> hjälpa mig men nu ger den inget utslag alls på
> hastigheten.
> Får väl köpa en ny...
>
> Strax över 400kr på Wiggle. Någon som vet om
> det finns billigare ställen?

28£
http://www.amazon.co.uk/Garmin-Spee...&qid=1391197178&sr=8-1&keywords=garmin+gsc+10
Gratis frakt också...

//Kristoffer

Jag har två olika och den ena är väldigt känslig hur magneten är placerad jämfört med armen. Jag får nästan ha magneten utanför armen för hastighetssensorn ska fungera.

Mitt råd är att testa flytta runt magneten lite före du ger upp på den. =)

Ska testa magneten på lite fler lägen.

Den borde inte vara utsatt för speciellt mycket fukt just nu då cykeln sitter fast i trainern :)

Jag hade det felet på en helt ny GSC-10, på första rundan. Det var helt torrt den dagen. Jag hade autopaus på min cykeldator, och den växlade mellan "Pause" och "Resume" med några sekunders mellanrum tills jag stängde av den. Just den gången trodde jag det berodde på en konflikt mellan fartdata från GPS:en och fartsensorn, så jag stoppade undan den i en låda (nu hittar jag den inte längre, så jag måste ha gömt den väl...) och köpte senare en andra som funkar, men som jag bara har till kadensgivare på min Monark inomhus.

Testade igår igen. Under hela timmen jag trampade så hoppade hastigheten/powermätaren upp och ner varje sekund.
Testade med flera olika magneter och lägen utan framgång...

Vill inte byta märke egentligen eftersom jag använder den till min 310XT men samtidigt vill jag inte ha skräp igen.

Tillbaka
Topp