Problem med glappande vevarm

ze93

Aktiv medlem
Upptäckte i höstas att ena vevarmen tillsammans med klinga och bashguard glappar lite i sidled när man trampar och ibland kan det komma en litet knäpp-ljud därifrån också när man utsätter vevpartiet för lite högre belastning Tänkte då att jag får ta och kolla det under vintern men sen blev det "bortglömt" (tar det nästa helg osv.) men nu börjar det bli dags att ta tag i problemet innan sommaren verkligen kommer.
Jag har känt på centrumbulten och tycker den verkar sitta riktigt hårt så tror inte det är det som är problemet.

Undrar då vad det kan vara som är fel. Finns chansen att det är något som går att fixa eller måste man införskaffa nytt vevlager och vevparti? Är kanske lite för lite info att gå på men hoppas det går att göra några kvalificerade gissningar ändå.
Ska tillägga att den andra vevarmen sitter fast ordentligt

En liten filmsnutt som visar glappet. Skitkass kvalitet så syns inte så bra...

/Johan

Testa att dra åt insexskruven som sitter mitt i vevpartiet. Om det inte hjälper finns det en risk att splinesen (heter det så?) på vevaxeln blivit slitna, vilket är svårt att åtgärda.

Jo det var den jag mena med cetrumbulten. Den sitter riktigt hårt.
Är den möjligtvis vänstergängad/ska dras motsols? Borde den ju iofs ha lossnat när jag drog den medsols

Tillbaka
Topp