Problem med Haynes skivbroms hfx-9

ozzmoziz

Ny medlem
Cykeln är bara ett par dar gammal och har nu fått problem med en av kolvarna som inte vill gå tillbaks in. Har även märkt att den rör på sig tidigare när man bromsar är det normalt?

Belägget ligger på skivan ganska kraftigt nu. Ska man fortsätta att köra och hoppas på att det bara är
inkörnings problem med själva oket?

Vad kan man testa för nåt så att kolvet börjar funka som det ska?
Har lossat själva oket och tryckt in kolven men det är samma sak när man bromsar.

Förresten hur tar man bort slälva belägget ? Det sitter nån fjäder i mitten som håller den fast men vågar inte försöka att bända loss den.

Det är bara att använda samma princip som på bilar. Testa att trycka den kärvande kolven ut och in ett par gånger samtidigt som den andra kolven hålls helt intryckt. Det kan funke att göra detta med beläggen kvar i bromsen men se till att du använder något som inte skadar bromsytan som mothåll tex en hård plastbit. Funkar det inte ändå får du testa samma sak med beläggen bort plockade så att kolven får röra mer på sig men se upp så att du inte trycker ut kolven för långt för det kan vara svårt att få dit den igen. Man kan även ha på lite bromsolja på kolven när den är uttryckt så att det kommer olja på packningen. Funkar den inte efter den här behandlingen bör du gå tillbaka med bromsen.

ta bort beläggen och massera kolven lite. In och ut på känt maner. Den behöver nog bara få lite olja på packningarna.

/rikard

Som Anders G säger så hjälper det säkert med lite kolvmassage. Beläggen är enkla att ta bort, använd en liten tång och greppa den lilla piggen på beläggen, dra lätt utåt och samtidigt lite in mot mitten av bromsen. Svårt att förklara... Fick du inte med en manual? Där beskrivs hur man tar bort beläggen. Finns annars här: <http://www.hayesdiscbrake.com/pdf/45-14550BEnglishForWeb.pdf>
Det finns även risk att det är en aning för mycket olja i systemet vilket då får effekten att kolvarna inte riktigt vill gå tillbaka. Så var det på min bakbroms. Det är ganska lätt att ta ur överskottet men gör man fel kan du lika väl få luft i systemet, det är mindre kul.

Jo jag fick med en manual som var lika omfattande som för en tandborste ungefär. Tur att internet finns.
Jag har försökt att ta bort beläggen som manualen visar men lyckas inte med det ,förmodligen är jag lite väl försiktig och ovan. Den ser lite skör ut jämfört med bilens.

Jag centrerade oket igår och såg då att dem hade lagt den alldelles för nära skivan i affären med
följden att svarta färgen från oket har slipats bort av skivan. ingenting jätte allvarligt i och för sig
men ganska irriterande ändå.

Får testa att demontera själva oket idag och se om det skulle lösa kolv problemet.

Tillbaka
Topp