Problem med hydrauliska skivbromsar

Jonas2000

Medlem
Hej

Jag har en cykel som jag restaurerat rätt mycket. Det mesta funkar bra, men jag får aldrig ordning på de hydrauliska bromsarna.

Problem 1: De skriker
Jag har testat att sandpappra, avfetta, tvätta både belägg och skivan med brake cleaner, samt sprayat med brake cleaner och tänt eld för att bränna av fettet (på rekommendation från någon förståsigpåare). Har gjort allt detta flera gånger. Beläggen har jag köpt nya. Men bromsarna skriker så man väcker hela stan.

Problem 2: Dålig verkan
Bromsarna tar dessutom dåligt. Jag har bytt oljan (shimano mineralolja), jag har fyllt på genom att lufta. Ändå är bromsarna rejält svampiga. Och de blir snabbt sämre, varje gång jag mekar med dem så känns det som att jag behöver fylla på igen. Det blir så dåligt att jag knappt har bromsverkan alls, särskilt på frambromsen.

En gång när jag höll på trillade kolven ut på frambromsen så att oljan läckte ur. I övrigt har jag inte sett några läckage men det är ju inte uteslutet. Båda bromsarna är ungefär lika kassa på båda problemen.

Så, vad tror ni? Är detta något jag kan laga? Eller krävs det en expert som fixar? Eller måste jag köpa helt nya bromsar för att detta är hopplöst? Det enda jag kan komma p åär att det finns ett läckage som både gör bromsarna dåliga och som grisar ner beläggen så att de låter. Men jag ser inga andra tecken på det.

Bromsarna är shimano, cykeln är en gammal crescent atto som varit i dåligt skick och som jag pimpat upp.

Jag hade ett par shimano som läckte vid oken. Samma symtom som du beskriver. Lufta en massa gånger, brände och bytte belägg, osv. Det hjälpt för stunden men efter några dagar samma skit. Byt bromsar är min rekommendation också . Eller iaf oken.

Jag hade ett par shimano som läckte vid oken. Samma symtom som du beskriver. Lufta en massa gånger, brände och bytte belägg, osv. Det hjälpt för stunden men efter några dagar samma skit. Byt bromsar är min rekommendation också . Eller iaf oken.
Säger det samma. Shimanobromsar är slitdelar. Bäst att byta innan man bränt en massa tid på få skiten att fungera.

Ok tack för svar!

Finns det någon risk att man kontaminerat bromsskivan också, så att man bara sabbar de nya bromsarna? Ska man byta den också?

Shimano-oken är tyvärr en slit-och-släng förbrukningsprodukt. Kör man sopsaltad gc-bana med dom får man vara glad om dom håller mer än en vinter. Dom är dock billiga, från dryga 200 kr per ok och uppåt. Jag köper altid billiga ok, har inte märkt någon skillnad i hållbarhet mellan billiga och dyra.

Samma problem och samma lösning här. Jag var lat och lät min lokala handlare fixa det och det var tur då även en av de nya strulade. Garantiärendet var lätt fixat.

Hade samma problem på en cykel här. Slutade med att jag bytte oket vilket fick ordning på problemet. Bromsar är billigt...

Håller med ovan, billiga Shimano ok är slitdelar. Jag gick över till XT ok på vinterpendlarhojen och dom fungerade faktiskt flera vintrar i rad.

Shimano-oken är tyvärr en slit-och-släng förbrukningsprodukt. Kör man sopsaltad gc-bana med dom får man vara glad om dom håller mer än en vinter. Dom är dock billiga, från dryga 200 kr per ok och uppåt. Jag köper altid billiga ok, har inte märkt någon skillnad i hållbarhet mellan billiga och dyra.
Min hybrid med billiga shimano har rullat i sisådär 8 år, året runt, varav en del av de med sopsaltning. Fungerar klockrent fortfarande.

Såå.... om man råkar ha BR-MT200 ok (post mount, 160 mm skivor) och skulle vilja uppgrader dem, vilka Shimano-ok till rimligt pris borde man kika på?

Såå.... om man råkar ha BR-MT200 ok (post mount, 160 mm skivor) och skulle vilja uppgrader dem, vilka Shimano-ok till rimligt pris borde man kika på?
Sök på Shimano-ok hos nån bra handlare och sortera på vad du kan få tag på, stigande i pris eller så.

Jag hade bytt skivorna också, då de tenderar att bli glaserade/polerade och/eller ha en mystisk förmåga att skrika trots nya ok+belägg och slipning, efter att de använts med olje-kontaminering. Jag hade också kasserat beläggen även om de var nya i början av felsökningen, då de är porösa och även belägg kan få dålig yta så att de polerar skivan, och de kan överföra kontaminering till skivan, vråla utan att ge särskilt bra bromsverkan.

Överkurs är att först etablera om oken du har kan läcka olja genom att torka rent och klämma på dem med luftningsblock monterat. Beroende på vilket värde du sätter på hojen så kanske nya ok för 250 kr styck verkar onödigt.

Sök på Shimano-ok hos nån bra handlare och sortera på vad du kan få tag på, stigande i pris eller så.

Jag hade bytt skivorna också, då de tenderar att bli glaserade/polerade och/eller ha en mystisk förmåga att skrika trots nya ok+belägg och slipning, efter att de använts med olje-kontaminering. Jag hade också kasserat beläggen även om de var nya i början av felsökningen, då de är porösa och även belägg kan få dålig yta så att de polerar skivan, och de kan överföra kontaminering till skivan, vråla utan att ge särskilt bra bromsverkan.

Överkurs är att först etablera om oken du har kan läcka olja genom att torka rent och klämma på dem med luftningsblock monterat. Beroende på vilket värde du sätter på hojen så kanske nya ok för 250 kr styck verkar onödigt.
500 spänn vore ingen stor kostnad i sammanhanget. Om billiga ok, och det är väl mina, är slitdelar så är det inte värre än att byta kassett och kedja.

Problemet jag upplever är att symptomen (nedsatt bromsverkan, skrik) återkommer lite för lätt efter skivrengöring och beläggbyte. Har inte upplevt det med någon annan cykel. Oklart dock om orsaken är oken eller om kontamination kommer från externa källor. Eller undermålig återmontering av hydraulslangar efter reglagebyte (utfört av mig själv).

Tråkigt problem med shimano OK haft samma problem, vet inte om det bara gäller lågbudget varianterna. fått kasta några stycken. På en annan cykel sitter det tektro bromsar som funkat flera år med hundratals mil utan några problem alls.

Tråkigt problem med shimano OK haft samma problem, vet inte om det bara gäller lågbudget varianterna. fått kasta några stycken. På en annan cykel sitter det tektro bromsar som funkat flera år med hundratals mil utan några problem alls.
Jag har kört sönder ett par Shimano-bromsar på året-runt-pendling, har inte lyckats etablera att de läcker men skivor och pads blev mög efter ett par år iaf. Tycker att de håller sjukt bra för stigcykling - har ett par Deore M615 ok som funkar helt perfekt efter fem år.

Jag har kört sönder ett par Shimano-bromsar på året-runt-pendling, har inte lyckats etablera att de läcker men skivor och pads blev mög efter ett par år iaf. Tycker att de håller sjukt bra för stigcykling - har ett par Deore M615 ok som funkar helt perfekt efter fem år.
Det är saltet som dödar dem tror jag mig ha listat ut.

Tycker ett ok ska hålla desto längre än vad mina shimano har gjort iaf känns som dålig kvalite.

som sagt på pendlar hojen ett par billiga tektro som går året runt med samma bett som om dom vore ny, i snö och slask. Har aldrig behövs putsa skivor lufta bromsar eller elda belägg. Men jag kan haft tur.

Jag har ett par kompletta bromsar som bara samlar damm om du är intresserad av begagnat för några hundringar? Nån shimanovariant, kan kolla mer noga om du vill :)

Tycker ett ok ska hålla desto längre än vad mina shimano har gjort iaf känns som dålig kvalite.

som sagt på pendlar hojen ett par billiga tektro som går året runt med samma bett som om dom vore ny, i snö och slask. Har aldrig behövs putsa skivor lufta bromsar eller elda belägg. Men jag kan haft tur.
Jag har sånna (eller sonen) på en utomhuscykel och de bara går år efter år utan TLC. Kan också vara tur iofs.

På min pendelcykel sitter hydrauliska Shimanook av modellen ”Shimano” (ingen annan märkning), gissar de är den absolut billigaste modellen. De bara tuffar på u.a. på 7-8:e (?) året och har gått året runt. Och nog saltas det i Malmö vintertid men kanske inte lika länge och intensivt som i mörkaste norrland, dvs norr om Skåne.

För inte länge sen hade jag problem med ett par Shimanobromsar (tråd finns) som jag inte fick tryck i och de lät som en kvinnlig operasångerska i duschen när varmvattnet tar slut. Det slutade med att jag köpte nya Shimano. Alla problem utom skriket löste sig. Testade samma saker som du men utan resultat. Nu till mysteriet, jag har en exakt likadan cykel med likadana bromsar men som är tysta. För skoj skull började jag byta delar mellan de två men ljudet fanns kvar. Summerat så på min cykel lät bromsarna inte det minsta men på den andra cykeln lät de hur jag än gjorde. Har letat sprickor i ramen, spänt alla skruvar och bultar, smort allt som går att smörja.....

Är BR-MT500 bra ersättning till BR-MT200? De har fördelen att de tar samma belägg.
Japp. Har kört 500-ok som fungerat i flera år nu. Tror det är första "riktiga" modellen som känns lite mer gedigen.

Jag har haft samma bekymmer med Shimano-ok som beskrivs i tråden. Det är så helt enkelt. MEN, jag har haft noll bekymmer med ok från MT500 och uppåt, dvs SLX, Ultegra osv. Man ska nog vara lite försiktig med utlåtanden om 200-kronorsok i jämförelse med 500- eller 800-kronorsok skulle jag vilja påstå.

Min erfarenhet är att det är bäst att byta både ok, skivor och belägg om man misstänkt läckande ok. Det är tråkigt (främst av miljöskäl) att göra så när skivorna egentligen borde fungera, men efter att inte fått ordning på det så har jag bara bytt och sen gått vidare.

Men som sagt, ta med i beräkningen att läckande ok främst gäller de billigare modellerna enligt min erfarenhet. Efter att ha gjort ovanstående manöver några gånger lever jag numer sedan flera år (och rejält ökad cykelvolym) ett ganska smärtfritt liv med Shimanobromsar av bättre snitt på tre cyklar.

För inte länge sen hade jag problem med ett par Shimanobromsar (tråd finns) som jag inte fick tryck i och de lät som en kvinnlig operasångerska i duschen när varmvattnet tar slut. Det slutade med att jag köpte nya Shimano. Alla problem utom skriket löste sig. Testade samma saker som du men utan resultat. Nu till mysteriet, jag har en exakt likadan cykel med likadana bromsar men som är tysta. För skoj skull började jag byta delar mellan de två men ljudet fanns kvar. Summerat så på min cykel lät bromsarna inte det minsta men på den andra cykeln lät de hur jag än gjorde. Har letat sprickor i ramen, spänt alla skruvar och bultar, smort allt som går att smörja.....

Har du bytt hjul mellan cyklarna? Var det inte någon som kom fram till att ljudet ofta kom från ekrarna...

Mina Ultegra-ok rullar på 4:e säsongen med pendling året runt. Enda problemet har varit att jag fått byta ut skruvarna som håller bromsbeläggen mot saxpinnar eftersom skruvarna är i någon märklig mjukost-metall som tenderar att korrodera fast i saltsprut.

Japp. Har kört 500-ok som fungerat i flera år nu. Tror det är första "riktiga" modellen som känns lite mer gedigen.

Jag har haft samma bekymmer med Shimano-ok som beskrivs i tråden. Det är så helt enkelt. MEN, jag har haft noll bekymmer med ok från MT500 och uppåt, dvs SLX, Ultegra osv. Man ska nog vara lite försiktig med utlåtanden om 200-kronorsok i jämförelse med 500- eller 800-kronorsok skulle jag vilja påstå.

Min erfarenhet är att det är bäst att byta både ok, skivor och belägg om man misstänkt läckande ok. Det är tråkigt (främst av miljöskäl) att göra så när skivorna egentligen borde fungera, men efter att inte fått ordning på det så har jag bara bytt och sen gått vidare.

Men som sagt, ta med i beräkningen att läckande ok främst gäller de billigare modellerna enligt min erfarenhet. Efter att ha gjort ovanstående manöver några gånger lever jag numer sedan flera år (och rejält ökad cykelvolym) ett ganska smärtfritt liv med Shimanobromsar av bättre snitt på tre cyklar.
Nu tror jag iofs inte att mina ok läcker men jag har heller inte undersökt den saken närmare. Känns dock som det kunde vara en idé att uppgradera till 500-ok ändå.

Skivorna hade jag nog tänkt försöka behålla, med riktigt grundlig rengöring vid ok-byte, men om man nu skulle få för sig att byta dem med, kan man ta vilka 160 mm Shimano-skivor som helst då?

Nu tror jag iofs inte att mina ok läcker men jag har heller inte undersökt den saken närmare. Känns dock som det kunde vara en idé att uppgradera till 500-ok ändå.

Skivorna hade jag nog tänkt försöka behålla, med riktigt grundlig rengöring vid ok-byte, men om man nu skulle få för sig att byta dem med, kan man ta vilka 160 mm Shimano-skivor som helst då?
Det kan alltså läcka extremt lite och bara manifesteras genom att bromsarna skriker. Men du ska såklart inte byta oken om du inte tror det är något fel på dem!

Ja, vilka skivor som helst. Det avgörande är om du ska köra med resin- eller metall-belägg. De senare "kräver" skivor som är gjorda för det. "Kräver" är säkert något av en halvsanning, men jag antar att de enklare skivorna inte är gjorda för användning där man typiskt kör med metall-belägg, dvs mer utförskörning och hårdare belastning.

Tillbaka
Topp