Problem med kedja som ligger emot metall vid bakväxeln

Ploppis

Medlem
Hoppas få hjälp av någon kunnig.
Har problem efter åktur att kedjan ligger emot kedjestyraren vid bakväxeln. Ligger mot metallen på höger sida. Provade lite med h&l skruven utan resultat. Tips mottages ?

Bilagor

• IMG_20160314_145342.JPG
    IMG_20160314_145342.JPG
    127.6 KB · Besök: 94
H&L-skruvarna reglerar ändstoppen/ändlägena för bakväxeln och behöver, i princip, endast ställas in en gång.
Växlar bakväxeln ok upp-ned?
Om nej: Justera vajerspänningen med MTB; justermuttern vid handtaget, Lvg; justerskruven på bakvx
Om ja: Se nedan
Är bakväxeln rätt justerad och skrapet kvarstår (vilket är troligt) så är det troligen något av följande fel:
- växelörat "stukat" och behöver riktas eller bytas
- bakväxeln "stukad". Ibland går de att "riktas", ibland måste de bytas
- slitna kedjetrissor ger ibland det där "felet", byt dem isf

Senast ändrad:
Cagen ser ju rak ut så jag tippar på rejält slitna trissor.
Det är väl vid trissan det tar i eller ser jag fel?

förstår inte riktigt? Den där delen av växeln finns ju bara för att spänna upp kedjan, den påverkas inte på något sätt av ändlägesinställningarna, vajerspänningen etc. Låter som själva ''buren'' för trissan kan ha fått sig en smäll, det borde du ju däremot se om du tittar noga. En annan sak är om du lyckats böja växeörat- då kan förstås hela växeln vara så vinklad mot kedjan att den inte går genom utan att ta i metallen.
Har cykeln fallit på drevsidan, är alltså frågan?

Här är en bättre bild. Har inte vurpat. Kan vara slitet. Har juh gått ca 300mil utan kedjebyte? provade försiktigt böja med en tång utan framgång

Bilagor

• IMG_20160314_185730.JPG
    IMG_20160314_185730.JPG
    143.8 KB · Besök: 127
Åååhhh bröt kedjan för nån vecka sen. Fick ihop det med nytt kedjelås i skogen' funka jättesmidigt tyckte jag. Skämsmössan på! Får rätta till det imorgon när grabben sover middag. Tack för hjälpen iaf!

Tillbaka
Topp