Problem med kedja som slinter på bakdreven

lasa7

Medlem
Mekar som bäst med min gamla GT hoj som slökörs till jobbet varje dag men har stött på bekymmer.

Jag har köpt ny 8-delad kassett (Shimano CS-HG30) och kejda (Shimano CN-HG40). Problemet jag har är att kedjan slinter/rappar/kuggar över bak på kassetten när jag kör med största drevet i kombination med de 3-4 minsta dreven bak. Detta inträffar så fort jag belastar lite hårdare typ backe eller under accerelation.

Är dessa prylar inte kompatibla med varandra eller finns det något annat att tänka på för att få ordning på torpet?

/L

Jättekonstigt. Om du hade glömt att byta kassett hade det varit väntat. De där grejerna ska lira ihop så vitt jag kan förstå.

Det är inte fram som det kuggar över? Grejerna du har monterat på är fullt kompatibla så förutsatt att det är rätt monterat så ska det inte vara något problem.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte fram som det kuggar över? Grejerna
> du har monterat på är fullt kompatibla så
> förutsatt att det är rätt monterat så ska det
> inte vara något problem.

Nej det är är inte fram.

Kan växelväljaren bak ha med saken att göra? Tänkte om den är gammal och saknar tillräcklig "fjong" och därför inte ger tillräcklig kedjespänning mot kassetten?

Jag hade aldrig problem med den gamla kassetten och kedjan, såg dessutom att den gamla kedjan var en "IG" typ men det borde vara fel kedja till min kassett väl?

Kan fixa bilder med min nya nikon om det skulle hjälpa

/L

Spänningen i växeln ska inte spela någon roll för det problem du beskriver eftersom kedjan drar i kuggarna på ovansidan och baksidan av drevet och inte i bakväxeln, den styr bara kedjan rätt i sidled. Hur kan du vara så säker på att det inte är fram det kuggar över? Är det nya drev fram också? Det är svårt att känna eller se vart det kuggar när man själv sitter på cykeln och trampar. Är det inte nya drev fram tror jag att det är där det rappar över.

Hoppar de över hela tiden?

Annars kan jag tänka mig att du har en stel länk där kedjan är ihopnitad.

Kolla det, annars så tänker jag samma sak som Anders G, att framdreven kan vara en issue.

Det inte så att du har en för bred kedja?

Jag råkade ut för det när jag inte dubbelkollade kedja jag köpte av gubben i en av mina LBS. När kedjan gick på minsta drevet bak lyftes den en aning av nästa drev. Blev till att köpa ny kedja.

/P-M

Anders G skrev:
> Spänningen i växeln ska inte spela någon roll
> för det problem du beskriver eftersom kedjan drar
> i kuggarna på ovansidan och baksidan av drevet
> och inte i bakväxeln, den styr bara kedjan rätt
> i sidled. Hur kan du vara så säker på att det
> inte är fram det kuggar över? Är det nya drev
> fram också? Det är svårt att känna eller se
> vart det kuggar när man själv sitter på cykeln
> och trampar. Är det inte nya drev fram tror jag
> att det är där det rappar över.

Dels ser jag att det kuggar över bak och inte därfram. Dessutom kommer ljudet ifrån kassetten där bak.

Jag ska nog testa att korta kedjan ett par länkar enligt tipset från gurano. Den känns lite lång faktiskt.

Det är inte så att du har en "stiff link", dvs två länkar som kärvar och har svårt att röra sig smidigt mot varandra? Brukar uppträda vid den nit som man monterar ihop kedjan med.

JT skrev:
> Det är inte så att du har en "stiff link", dvs
> två länkar som kärvar och har svårt att röra
> sig smidigt mot varandra? Brukar uppträda vid den
> nit som man monterar ihop kedjan med.

Jo den är lite stiff men kedjan rappar mest hela tiden på de nedersta dreven alltså inte bara när kedjan är i ett visst läge så jag tycker det inte borde vara det. Kommer nog korta kedjan 2-3 länkar för att se om det blir bättre. Då kan jag också plocka bort den stela länken.

Samma sak hände när jag bytte kedja/ kasett, å jag var helt säker på att det var bak det hoppade, när kedjan klättra upp på kuggane fram så höll växeln bak på o hoppa o levde, efter byt till ett annat vevparti så vadet inga problem, annars kan stela länkar ställatill med en del lustig heter.

Och du är säker på att det är kedjan som släpper från kasetten?
Det skulle inte kunna vara så att det är kasetten som släpper från navet?
Om frihjulsmekanismen börjar bli sliten kan det visa sig på ett sätt som är väldigt likt.

Vet inte hur kassetten din är uppbyggd, om alla dreven är ihopnitade eller så. Jag råkade ut för kassetthaveri i går http://happymtb.org/forum/read.php/1/959397 där aluminiumarmarna som förbinder dreven med bodyinfästningen gick av. Det gjorde att fjärde och femte drevet följde med kedjan runt och effekten var liknande den du beskrivit.

Edit: Kollade på http://techdocs.shimano.com/media/t.../EV-CS-HG30-8I-2322_v1_m56577569830608755.pdf och de sex största dreven är en enda stor kaka. Dessutom finns det ingen aluminiumstomme som dreven är fästade till så du lär ju inte kunna bli drabbad av mitt problem.

Senast redigerad av en moderator:
lasa7 skrev:
> Anders G skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spänningen i växeln ska inte spela någon
> roll
> > för det problem du beskriver eftersom kedjan
> drar
> > i kuggarna på ovansidan och baksidan av drevet
> > och inte i bakväxeln, den styr bara kedjan
> rätt
> > i sidled. Hur kan du vara så säker på att
> det
> > inte är fram det kuggar över? Är det nya
> drev
> > fram också? Det är svårt att känna eller se
> > vart det kuggar när man själv sitter på
> cykeln
> > och trampar. Är det inte nya drev fram tror
> jag
> > att det är där det rappar över.
>
>
> Dels ser jag att det kuggar över bak och inte
> därfram. Dessutom kommer ljudet ifrån kassetten
> där bak.
>
> Jag ska nog testa att korta kedjan ett par länkar
> enligt tipset från gurano. Den känns lite lång
> faktiskt.

Jag hade fel såklart.
Testade en tur och visst fan är det fram det kuggar över. Nu blir det till att köpa nytt framdrev.

I dagsläget har jag 5 arms, 94 mm bultcirkel där det största drevet som ska bytas har 42 tänder. På cyclecomponents.se kan jag bara hitta en dyrare variant för 420 :-. På cykelnetto.se finns bara ett för min bultcirkel och det ligger på 490:-.

Jag vill komma undan billigt, har ni något tips var man kan hitta 5 arms, 94 mm bultcirkel, 42 tänder på nätet?

/L

Tillbaka
Topp