Problem med Magura braze-on-fäste

StaffanS

Ny medlem
Jag håller på att bygga upp en Woodman-ram som jag köpte tidigare i höstas. Ramen har inte vanliga v-bromsfästen utan braze-on-fästen för Magura HS-33 (a.k.a. 4-bolt). Men när jag monterar min HS-33:a så kan jag inte få bromsklossarna tillräckligt långt in mot fälgen. Det blir för stort mellanrum mellan fälg och bromskloss. Fälgen är en Mavic D521. Vad göra?

Du har alltså bottnat bromscylindrarna i de där jobbiga svarta plastringarna som sitter mellan 4-bultsfästets alumojänger och själva bromskroppen, och det räcker fortfarande inte? Då får du köpa extralånga bromsklossar. Många trialare kör med såna för att de har ramar för tokbred fälg men själva hellre kör med smal fälg.

Jag hörde något om att street-tools hade något i den vägen på ingång. Jag skulle nog behöva ett par själv faktiskt, även om det precis funkar med normala sålänge de är fräscha.

Aha, extra långa bromsklossar. Får kolla upp det imorgon. Jag håller verkligen med om att de där plastringarna är jättejobbiga.

brakebodge. ta ett par gamla bromsbelägg, slit lös "gummiytan" från dom. ta å hämta dina nuvarande bromsbelägg

skruva ihop beläggen så att det blir som en "spacer" utav det gamla belägget.

www.trials-forum.co.uk och sen söker du på brakebodge.

eller så köper du en bredare bakfälg, fungerar det med. körde dock på en vanlig brakebodge fram tills jag hade byggt upp mitt dx32 bakhjul, funka perfekt

VH skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm nu vet jag inte hur fästet ser ut men på
> "vanliga" magura hs 33 kan man vända på evolution
> adaptrarna, du tar nuvarande höger adapter och
> sätter på vänster broms och vice versa, då ska man
> flytta det närmare.
> annars är det bara att fixa andra bromsklotsar
>
> hoppas det hjälper
>
> http://www.execulink.com
>
> där kan det stå lite

Adaptrarna för 4-bolt är helt symmetriska så man vinner inget på att byta plats på dem.
Har kollat på Magura Cult-sidan men jag hittar ingen info om 4-bolt-fästen.

Luzac:
Jag har tyvärr inga gamla belägg liggandes, men annars var det ett väldigt bra tips.
Vad finns det mer för fälgar, förutom Alex DX32, som är bredare än Mavic D521 och som har bromsyta?
Alex-fälgen är ju ganska tung, 770g enligt Cyclecomponents hemsida.

Nu är ju inte jag någon trials-cyklist utan jag hade tänkt att använda cykeln till att köra i skogen med. Teknisk xc, lätt freeride, eller vad man skall kalla det. Magura-bromsarna och hjulet hade jag sedan tidigare, och tänkte att det måste ju funka på Woodman-ramen. Men så är det tydligen inte.
Jag har mejlat lite med Roman på Street-Tools idag och han förklarade att många trials-ramar kräver en yttre fälgbredd på 35mm eller mer. Min D521-fälg är ju bara typ 29mm. Woodman-ramen är väl ingen renodlad trials-ram men den är tydligen designad för lite bredare fälgar än D521.
Om jag skulle gå på fälgbytarspåret och byta till Alex Dx32, funkar det att köra stigcykling med en så tung fälg (770g)? Tyckte det var lite läskigt att gå från X517 till D521 och med Alex-fälgen blir det nästan 2 hekto till.
Eller ska jag ta skivbromsspåret? Då är det nytt nav och skivbroms som måste införskaffas. Det blir lite dyrare, och så hade jag ju egentligen tänkt uppgradera framvagnen till skivbroms först.
Eller är det brakebodge som gäller? Enkelt, billigt, men vill man ha det så i längden?

Tillbaka
Topp