PROBLEM med min framdämpare!

PAT-MAN

Ny medlem
Hej!

http://www.merida.com/db_data/pdf/2006/com/MattsDJIIIDisc.pdf

Jag har ett problem med min framdämpare och det är att den är för hård, jag vill att den ska vara lite mjukare. Jag har en Merida Matts DJ III och är väldigt nöjd med den, men jag vet inte hur jag ställer in mina dämpare.
Det finns en ratt på var gaffel ben åvan ifrån som går att vrida på med fingrarna och dom visar minus åt ena hållet och plus åt andra, men det är inte bara att vrida på dom väl?

Det ska väl även gå att vrida på dom ringarna under rattarna som visar plus och minus med en speciell nyckel, men sånn har jag inte? måste skaffa en eller?

Det finns även en insekts skruv under varje gaffel ben, men det är väl dom jag skruvar ur när jag skla byta olja?

Hjälp mig snälla!

TACK!

MVH Patrik Sagman

Jag vet inte någonting om din gaffel. Men de rattar du har skal agranterat vridas mot minus.

De undre rattarna är jag osäker på. Det är inte bulltarna som låser allt inne? Då skall du inte vrida på dem. Går det ta en bild?

Eller så kanske någon vet mer om just din gaffel.

Sen är det troligt att det är en fjäder i gaffeln och inte luft. Då kan fjädern vara för hård och måste då bytas ut. Eller om du har två fjädrar och gaffeln är took hård kan du ibland ta ut den ena fjädern helt.

Som sagt, mer inof på gaffeln behövs.

"GILA PLUS is not recommended for jumping or stunt riding bike"

Varför specar man en sån gaffel på en DJ, antar att det står för dirtjumper?

andematt: För att hojar i det segmentet oftast säljs med en liten lapp "Not intended for offroad riding" eller liknande. :D

(Stod det iofs i manualen till min Marin också...)

Bytt nav, styrlager, bakväxel och dämpare. Borde byta vevlager och vevparti samt fälgar och gaffel. Landar på den nätta summan 8000kr ungefär. Jag är student. En arg student...

på min ultrakorta(läs DH-korta) styrstam på cyklepro'n står " do not use for DH FR OR anything that is not for it's intended use;)

however i digress>;)
de3n har ox¨RST-gafffel o dom e ganska ute
byt gaffel e no enklast

Senast redigerad av en moderator:
Pat_man det borde ju vara att du ska vrida båda "rattarna" åt minus ?!

Du har inte så du kan fylla på med luft i dämparen?

Vad heter gaffeln?

// Xel

Som ville antyder så brukar justeringsmånen på sådana där vara rätt liten.

Om du vill ändra mycket är det nog bara att hoppas på att du kan ändra något inuti.
Typ ta ut eller byta en fjäder.

Tillbaka
Topp