Problem med min Marin Nail Trail modell 2009, Rock shox samt broms.

Brato

Aktiv medlem
Hej HappyMtb!
Jag är ny till forumet men inte ny till happymtb.
nu till mitt problem, min nyinköpta (slutet av juli 2013) cykel börjar krångla.

Det första problemet är med dämpningen Rock Shox Reba, den har fjärr lock-out men efter 1-2 mån så började problemen, när man sitter på cykeln och själva framgaffeln är under normal belastning och man har låst gaffeln och vill låsa upp den så släpper inte gaffelns "låsningen" ....svårt o förklara så jag har laddat upp en liten filmsnutt på youtube. Här är länken:

Måste tillägga att jag redan varit i affären ( Cykelringen) och de säger att det skall vara så.
jag märkte snabbt att de var oseriösa efter hur personalen betedde sig, samt i efterhand fick bekräftad att man inte skall handla hos dem.

Problem nr 2:
Backbromsen låter lite när jag cyklar, typ some ett pipljud efter varje rotation, har varit hos cykelringen 3 ggr för att åtgärda det men det återkommer igen....skall det vara så i början? är ny med skivbromsar så har ine mycket erfarenhet.

Problem nr 3:
Jag bifogar bilder för detta så kan ni se själv, jag märkte det för nån dag sen.
Tror ej att det har kommit ifrån mig och tror inte att det skall vara så.

Vore hjälpsam med tips..... Gillar cykeln men är tyvär ledssen över allt som hänt.

Bilagor

• 20130903_183000.jpg
    20130903_183000.jpg
    79.8 KB · Besök: 19
  • 20130903_182944.jpg
    20130903_182944.jpg
    78.4 KB · Besök: 10
  • 20130903_182941.jpg
    20130903_182941.jpg
    80.5 KB · Besök: 15
  • 20130903_182926.jpg
    20130903_182926.jpg
    59.7 KB · Besök: 14
Senast ändrad:
Ja du har ju tyvärr lärt dig en läxa den hårda vägen; undvik Cykelringen som en spetälsk. Nu tycker jag du ska ligga på butiken tills de åtgärdar problemen. Bromsen får du nog dock leva med och bilderna lämnar jag till någon annan.

Tackar för responsen, jo jag kommer nog dra till dem imorgon, ganska synd för jag gillar cykeln.
Är det helt normalt med bromsen eller hur menar du ?

Ja skivbromsar kan ljuda en hel del, det blir nog bättre när du kört in den och slitit ner belägg och skiva en del.

Törs man fråga vad du gav för cykeln? :S

Kan inte riktigt begripa vad bilderna visar. är det något fel på styrlagret?

8000:-

Vid styrlagret ligger gummit konstigt, på vissa ställen är den utanför och på andra innanför styrlagret. jag kan försöka ta en bättre bild, återkommer strax.

Innan jag köpte cykeln så jämförde jag priser på olika cyklar i olika affärer i denna prisklass.

Tackar Benne för dina svar, upskattar det.

Kan också vara som så att skivan är skev så att den bara precis på 1 ställe går emot beläggen...

Och det är bara för dom att fixa gaffeln.. skit i vad dom säger eller så säger du att du vill häva köpet pga att dom vägrar göra rätt för sig.

Enligt en av deras "mekaniker" skall det vara så när det gäller gaffeln, men kommer försöka säga till dem att det inte skall vara så. Men lock outen funkar om man inte belastar gaffeln.4

Som sagt så synd för gillar verkligen cykeln.

Bifogar ytterligare en bild på "gummit" som hänger på högra sidan vid styrlagret.

Bilagor

• bild(5).JPG
    bild(5).JPG
    57.3 KB · Besök: 16
1. Du kan inte ta en bild där lock out wiren fäster mot gaffeln? ser ut som wirehöljet har hoppat ut.
Googla "reba lock out" och se om något av de tipsen hjälper, tex:

2. Låter som en skev skiva. Enl mig har du tre val: 1. Slåss med CR som BORDE ge dig en ny skiva (efterssom cykeln är så ny)men det lär de knappast göra. 2. Köp en ny skiva. Kostar inte en förmögenhet, tex Shimanos skivor med alunav inbillar jag mig håller sig raka längre. 3. Böj rätt skivan med tex en platttång.

3. Ser ut som tätningen gått sönder. Även detta nåt som CR borde fixa men anar att det är lättare å snabbare å bara köpa nytt lager, kostar en dryg hundring och förslagsvis gör du det INTE hos CR!

/T

@Tmalm
För det första så vill jag tacka dig för din tid att svara :) .

1: såg också denna video på youtube, men min funkar bra när jag inte sitter på den, det kommer först när jag sätter mig på cykeln och dämpningen går ner lite, det då lockouten fastnar när jag släååer den från låst läge.

2: det konstiga med bromsen är att det kommer och går. ibland kommer det och ibland försvinner det.
om skivan skulle vara skev så borde väl den låta hela tiden?

3: Jag ska nog kämpa för tätningen, det var nog så när de byggde upp cykeln åt mig.

Jag tror nog själva personalen inte är kunniga och vissa av dem på CR verkar inte ambitiösa inom cykling .

Broms: Skivan kan gå mot lite när du har spel i lagren eller om den är skev. Men ibland är det bara justering. Det går att justera okets läge genom att lossa skruvarna något, nypa åt bromsen och sen dra åt (lite i taget, annars vrider sig oket) och pss nästan alltid tysta gnissel så länge skivorna är raka. Det brukar vara lite trial-and-error men man lär sig snabbt.

Enkelt. Det har inte gått sex månader från köpet. Reklamera. Kräv återköp eller leverans av felfri vara. Butiken har bevisbördan att varan inte levererades med inneboende fel. Allt detta går enkelt att läsa sig till hos konsumentverkets hemsida.

Acceptera inget tjafs om garanti. Du har sin fulla rätt att helt enkelt reklamera och ställa krav, oavsett vad de försöker säga.

Tack Till Fliken och Kristoffer R .
Ska göra så att jag går till affären, men de förra gångarna jag var hos dem var de bra på att skylla till att "det skall vara så" .

Ska be dem o fixa felen alternativ ny cykel eller återköp.
Är hemskt tacksam för den snabba hjälpen.

Om nån annan har en inde så är det bara att fortsätta skriva hit.

Men fan att CR är så djävliga, om jag visste innan så skulle jag aldrig handla hos dem och det är så synd att marin cyklar enbart finns hos dem.

Fråga dom om det är tänkt att du ska stanna cykeln för att kunna ändra lägen på cykeln...

Jäkla nötter :-/

Shindou skrev:
-------------------------------------------------------
> Fråga dom om det är tänkt att du ska stanna
> cykeln för att kunna ändra lägen på cykeln...
>
>
> Jäkla nötter :-/

Jag frågade de första gången jag var där, men då berättade de att det skall vara så, så jag tänkte att de inte väl ljuger för mig.

Mitt fel att jag trodde dem.

>
> Men fan att CR är så djävliga, om jag visste
> innan så skulle jag aldrig handla hos dem och det
> är så synd att marin cyklar enbart finns hos
> dem.

Fast, på riktigt: du skrev att du inte var ny på happy, hur kan du missat att cykelringen är en dålig leveratntör?

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> > Men fan att CR är så djävliga, om jag visste
> > innan så skulle jag aldrig handla hos dem och
> det
> > är så synd att marin cyklar enbart finns hos
> > dem.
>
> Fast, på riktigt: du skrev att du inte var ny på
> happy, hur kan du missat att cykelringen är en
> dålig leveratntör?

När jag sa ny så menade jag att jag har varit några ggr innan, men då på artiklar o inte mkt forum.
Såg i efterhand att det snackades om CR men då hade jag redan cykeln.

Tillbaka
Topp