Problem med ny kedja.

Butas

Medlem
Problem med ny kedja.
Har precis för första gången bytt kedja på min 24-växlade Scott-cykel då min tidigare kedja gick av. Det är dock nåt som inte stämmer då det både kommer ett klickande ljud från kedjan när jag trampar samt att den hoppar/glider till emellanåt vilket är väldigt irriterande.
Har försökt lokalisera problemet med inte lyckats. Vad kan vara felet? Den nya kedjan var ett par centimeter kortare än den gamla, kan detta orsaka dessa problem? Eller kan jag ha satt kedjan åt fel håll, om detta nu ens går? I mina ögon ser den helt symmetrisk ut iaf.

Problem med ny kedja.
Om den gamla kedjan var så lång och gått så länge så den "gick av" så lär ju kassetten vara redigt sliten och funkar dåligt med ny kedja. (den knäpper och hoppar när man tar i)

Problem med ny kedja.
emmer sa:
Om den gamla kedjan var så lång och gått så länge så den "gick av" så lär ju kassetten vara redigt sliten och funkar dåligt med ny kedja. (den knäpper och hoppar när man tar i)

Den gamla kedjan gick inte av pga. ålder utan det verkar som att den på nåt sätt hakade fast i delen som flyttar kedjan på framväxeln och sen slets av då jag trampade i uppförsbacke.

Problem med ny kedja.
Som sagt, bilder vore bra. Ett vanligt fel är annars att den dras fel genom bakväxeln, finns en pigg/hake i cagen som det är lätt hänt att man lägger kedjan på fel sida om. Så ta gärna en bild på hur den är dragen genom bakväxeln.

Problem med ny kedja.
Butas sa:
emmer sa:

Den gamla kedjan gick inte av pga. ålder utan det verkar som att den på nåt sätt hakade fast i delen som flyttar kedjan på framväxeln och sen slets av då jag trampade i uppförsbacke.

Det mest troliga är att kassetten och/eller minst ett av framdreven är slitna och måste bytas. När den trasslade så kan det ha varit 'chainsuck' - bildgoogla.

Man bör byta kedja när den slitits över ett visst mått, annars maler man ner kassett och drev mycket snabbare.

Problem med ny kedja.
Butas sa:
...
Den nya kedjan var ett par centimeter kortare än den gamla, kan detta orsaka dessa problem?
...

Ja. Det finns två möjligheter:

1. Om du kapat kedjan för kort så kan det gott vara så att du inte får optimal prestanda ur drivlinan. Du kan till och med förstöra den om du växlar upp kedjan på största klingan i fram och största kuggen i bak.

2. Om nya kedjan är kortare pga att den gamla var sliten och sträckt (är medveten om att du hävdar att gamla kedjan inte var gammal, så se #1, även om jag personligen tror på alternativ #2 eftersom det är det absolut vanligaste problemet. Problem med ny kedja på gammal kassett är extremt vanligt.)

Butas sa:
...
Eller kan jag ha satt kedjan åt fel håll, om detta nu ens går? I mina ögon ser den helt symmetrisk ut iaf.
...

Ja, om du har en Shimano-kedja. Texten på kedjelänkarna skall synas från cykelns högra sida. En kedja monterad åt fel håll brukar dock inte orsaka de problem du beskriver. Det påverkar mest hur smidigt själva växlingen sker och ger inte "hopp" lite då och då.
Kedjor från andra märken än Shimano kan oftast monteras åt båda hållen.

Om det är ett konstant klickande så kan det vara så att växlarna i sig är feljusterade.

Standardsvar från mig i situationer som denna är oftast - "Om du är osäker eller är oerfaren som mekaniker, ta cykeln till din lokala cykelverkstad eller till en polare som är bra på cyklar. Att meka lite på måfå kan göra problemet värre, eller till och med sabba drivlinan helt."

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp