Problem med Rockhoppern!

Bergman

Ny medlem
Problem med Rockhoppern!
Hejsan!
Efter redan en vecka som glad ägare till en Rockhopper Comp har ett problem uppstått. Det är så att när jag trampar på lite hårdare i en uppförsbacke så knakar det till och hoppar. Ungefär som när klingorna är dåliga. Ska det vara så hära?! Jag trodde med en ny cykel att jag skulle slippa det...känns lite om man blivit lurad!

Problem med Rockhoppern!
Låter ju konstigt. Var köpte du cykeln? Hade lite problem själv med den. t.ex. att de inte hade kunnat skruva på trampan tillräckligt hårt. Det låter som ett fall för reklamation (hoppas på att du har köpt den i en närbelägen butik)

Problem med Rockhoppern!
Kan vara bakväxeln som är dåligt justerad?
Kedjan går för nära nästa kugg, den fastnar på den och växlar nästan över till nästa växel för att sedan falla tillbaks igen.

Problem med Rockhoppern!
Man brukar få det problemet på nya cyklar. Eller precis lika gärna om man bytt till nya höljen och vajrar. Somliga påstår att vajrarna töjer sig medan jag tror mer på att höljena trycks ihop något. Spänn bakväxelvajern med justerskruven (på bakväxeln och/eller reglaget beroende på växelsystem) och saken är nog biff.

Annars kan det helt enkelt vara dåligt inställd bakväxel. Hur man ställer bakväxeln kan man läsa här.

Problem med Rockhoppern!
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Typiskt akademiker att tro att det bara är en
> orsak och inte en kombination av de olika...
>

Nej jag tror inte att det är bara en orsak och det gör nästan aldrig akademiker!
Det är ett stort misstag icke akademiker gör när de hör oss prata.

Däremot pratar akademikerna om den orsaken som de tror har mest betydelse, den orsaken som kommer in i störst storleksordning om man så vill.

Nu vet jag inte om jag har rätt (har inte gjort några mätningar) men ponera att höljesihoptryckningen i genomsnitt blir 2mm från installationen till inkörd produkt emedan vajertöjningen blir 0.1 mm. I sådant fall är det liksom ingen vits att bry sig om vajertöjningen ty höljesihoptryckningen har 20 ggr större betydelse!

Egentligen tror jag inte heller att själva höljet trycks ihop i nämnvärda proportioner utan att det är ändplupparna till höljena som trycks in på höljet och orsakar vad jag kallar höljesihoptryckning. Orsaken till att jag tror detta är att jag märkt ett viss ökning av effekten ju fler höljesbrott jag har i vajerdragningen. På de cyklar jag kört helt hölje har jag knappt märkt effekten över huvud taget...

Problem med Rockhoppern!
the_TnT Skrev:
> Ah. Då förstår jag världen lite bättre, men jag
> tycker ändå det är fel - speciellt när man letar
> efter *en* orsak till cancer osv..
>
Dont get me started on medicinsk "forskning"...
Systemen är på tok för komplicerade för att dra de slutsatser de drar ibland (tro ingen statistik som du inte själv har förfalskat). Men ofta är det faktiskt medierna som blåser upp nya rön i medicinska forskningen till hutlösa proportioner.
Om man pratar med forskarna själva brukar de vara betydligt mer restriktiva i sina analyser!
Vem minns inte acrylamid-paranoian för ett par år sedan..

Jaha så har jag spårat ur i den här tråden också! Förlåt?

Problem med Rockhoppern!
hahah det gör inget. Men jag ska prova att spänna. Men ska jag ställa om hela armen som sitter där bak? Tror den sitter fast med en ins skruv...är det den som ska skjutas bakåt? Ska kolla länken innan jag börjar yta för mycket bara.

Problem med Rockhoppern!
Buss på dem bara mytis. Jag tror jag skulle kunna prata en hel helg om bara forskare utan koll som gör bort sig offentligt.

Hur skulle det se ut om hela världen gick och justerade växlar utan att kunna nån statistik..... =)

/rikard
--
Det finns tre typer av människor, de som kan räkna och de som inte kan räkna

Problem med Rockhoppern!
the_tnt har rätt på en del av sättet att tänka... man bör se över hela problemet och söka orsaker... inte bara leta efter "felet"...

för övrigt tycker jag det verkar som om the_tnt är en guru på denna sidan ;)

Problem med Rockhoppern!
Daddy Mac Skrev:
> man bör se över hela problemet och söka orsaker...
> inte bara leta efter "felet"...

Glöm inte kolla månens inverkan på systemet, tidvattenkrafterna är tillräckligt stora för att deformera jordskorpan. De skulle kunna inverka på växlingen på en cykel. Växeln kanske dessutom reagerar på kommande justeringar? Själv andvänder jag också gärna en slagruta när jag justerar växlarna. =)

/rikard

Problem med Rockhoppern!
Bergman Skrev:
> hahah det gör inget. Men jag ska prova att spänna.
> Men ska jag ställa om hela armen som sitter där
> bak? Tror den sitter fast med en ins skruv...är
> det den som ska skjutas bakåt? Ska kolla länken
> innan jag börjar yta för mycket bara.

Nej du behöver inte lossa eller skruva på någon insexa. Justerskruvarna sitter där vajern går in i bakväxeln (om du skruvar ut den sträcker du höljet och in tvärtom) samt där vajern går in i växelreglaget...

Problem med Rockhoppern!
rikard Skrev:
> Daddy Mac Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > man bör se över hela problemet och söka
> orsaker...
> > inte bara leta efter "felet"...
>
> Glöm inte kolla månens inverkan på systemet,
> tidvattenkrafterna är tillräckligt stora för att
> deformera jordskorpan. De skulle kunna inverka på
> växlingen på en cykel. Växeln kanske dessutom
> reagerar på kommande justeringar? Själv andvänder
> jag också gärna en slagruta när jag justerar
> växlarna. =)
>

Ära vare KUNG rikard!!!

Problem med Rockhoppern!
Daddy Mac Skrev:
> för övrigt tycker jag det verkar som om the_tnt är
> en guru på denna sidan ;)

Nu har någon fifflat med statestiken igen *garv*

Jag är bara ännu en cyklist, varken mer eller mindre än någon annan på forumet. Fast lite mer insnöad...

Tillbaka
Topp