Problem med Roval 64 hjul..

hovis70

Medlem
Hej!
Jag undrar om någon vet vem man skall kontakta på Specialized om man har problem och handlaren (cyelhuset väsby) tar lite lätt på det.

Jag berättar storyn så det inte blir något missförstånd.

Köpte en Venge dias pro di2 där i Sep-17 (demon med full garanti)
Meckade lite med den typ balansera hjul osv. Min dotter välte en gargedonkraft på bakhjulet som stod löst och slog hål på Fälgen.
Det blev ett försäkringsärende. Cykelhuset ville då bara byta fälg och inte hela hjulet.. För att hålla ett lägre pris till försäkringsbolaget. Kan jag väll förstå med trovärdigheten... Men bäddat för strul. Men bättre med ett handbyggt hjul än ett maskingjort enl. nämnd butik.
Nu höll hjulet 120mil sedan small en eker av den 10Maj Lämna in hjulet den 11Maj fick till baka det den 16Maj. Rätt oki ändå...
Cyklade hem från Arlanda 10mil..
Cyklade sedan Shimano landsväg den 19Maj På det loppet small det till vid typ 12.5mil och ännu en eker gick åt skogen.
Det här känns inte bra inför vättern sub8 och siljan runt 2Juni.

När jag kom in igen så tyckte butiken typ synd att vi böt fälg för då gäller inte garantin mot Specialized. Verkstaden får kanske byta ut alla ekrar...

Pratar med verkstaden som tycker att det är nog inget fel. Bara otur... Hur dåliga är då hjulen när de kommer från fabrik frågar jag lite skämtsamt. Jag har ju brara köpt en rätt dyr cykel och hårdtränat sedan oktober. Och nu är mitt största problem. Mitt nya Roval 64 hjul..
Lämna in hjulet i Måndags den 21Maj och har fortfarande inte fått tillbaka det. Känns lite oseriöst av Cykelhuset i Väsby tycker jag. Eller är jag bara kinkig...

Tacksam för tips om hur jag skall komma vidare..

Jag ser väl typ tre tänkbara scenarier:
#1 Mekanikern som byggde ihop hjulet vid fälgbyte gjorde inget vidare jobb.
#2 Om ekrarna återanvändes så tog de också skada vid incidenten.
#3 Du ligger för bära hjulens maxvikt.

Lingon sa:
DT Rev ekrar? Krävs en ganska skillad hjulbyggare för att få till ett bra bygge med dom.
Specen säger DT Swiss Aerolite T-head vilket borde vara betydligt enklare när man ser och kan hålla emot eventuell vridning. Åtminstone tyckte jag att det inte var några problem att bygga mitt andra hjulpar någonsin med sådana ekrar…

Senast ändrad:
Om man inte vill tänka det bästa om LBS:en så låter de som att de valde en lösning som gav de större ersättning för arbetstid från försäkringsbolaget istället för den smala marginalen på ett nytt hjul från Specialized.

emilh sa:
Om man inte vill tänka det bästa om LBS:en så låter de som att de valde en lösning som gav de större ersättning för arbetstid från försäkringsbolaget istället för den smala marginalen på ett nytt hjul från Specialized.

Så kan det vara, men försäkringsbolagen är väldigt noga med att det som är trasigt ska bytas, inget extra också.

NickPick sa:
emilh sa:

Så kan det vara, men försäkringsbolagen är väldigt noga med att det som är trasigt ska bytas, inget extra också.

Oki! kan förstå det med. Men om skiten inte håller och ett nytt hjul kostar typ 14000kr så blir man ju typ Irriterad... och lite till

Mayhem sa:
Jag ser väl typ tre tänkbara scenarier:
#1 Mekanikern som byggde ihop hjulet vid fälgbyte gjorde inget vidare jobb.
#2 Om ekrarna återanvändes så tog de också skada vid incidenten.
#3 Du ligger för bära hjulens maxvikt.

#1 Hoppas inte det
#2 Återanvända ekrar "ja"
#3 Hittar ingen Maxvikt för fälgen (jag 91Kg

hovis70 sa:
NickPick sa:
emilh sa:

Oki! kan förstå det med. Men om skiten inte håller och ett nytt hjul kostar typ 14000kr så blir man ju typ Irriterad... och lite till

Det har du helt rätt i, men tänk dig själv när du sitter på ett försäkringsbolag och någons barn har visst vält något tungt på ett alldeles för dyrt cykelhjul... Är det bedrägeri eller har det hänt? Hjulet kostar si och så mycket. Fälg kostar bara så mycket och det blir billigare, sen var det inget fel på resten av grejerna osv.

Har du kollat ekerspänningen?

Jag hade hämtat hjulet, lämnat in det till någon annan att byta ekrar i det - tagit smällen och startat loppen utan att behöva ha något som gnager i bakhuvudet.

Raggamuffin sa:
Jag hade hämtat hjulet, lämnat in det till någon annan att byta ekrar i det - tagit smällen och startat loppen utan att behöva ha något som gnager i bakhuvudet.

Låter som vettig plan. Byta alla ekrar och åka till någon som man får någon som är rekommenderat duktig....
Det där gnaget är inte kul när hjulet bara höll 22mil efter lagningen

Senast ändrad:
NickPick sa:
hovis70 sa:
NickPick sa:
emilh sa:

Det har du helt rätt i, men tänk dig själv när du sitter på ett försäkringsbolag och någons barn har visst vält något tungt på ett alldeles för dyrt cykelhjul... Är det bedrägeri eller har det hänt? Hjulet kostar si och så mycket. Fälg kostar bara så mycket och det blir billigare, sen var det inget fel på resten av grejerna osv.

Har du kollat ekerspänningen?

Nope... Jag har tills nu litat på de har koll på vad de gör... nu känns det sådär..

Lingon sa:
hovis70 sa:
emmer sa:
Säg till LBS att sträcka hjulet efter att de satt ekern och innan de kollar ekerspänningen och säger att det är klart...
Sträcka hjulet?
Hur gör man då ?
Man masserar ekrarna så att nipplarna sätter sig ordentligt. Eller så använder man en hydraulpress. :)
Det går ju lägga navet mot golvet (med något mellan) och trampa runt lite på fälgen oxå :-)

emmer sa:
Lingon sa:
hovis70 sa:
emmer sa:
Säg till LBS att sträcka hjulet efter att de satt ekern och innan de kollar ekerspänningen och säger att det är klart...
Sträcka hjulet?
Hur gör man då ?
Man masserar ekrarna så att nipplarna sätter sig ordentligt. Eller så använder man en hydraulpress. :)
Det går ju lägga navet mot golvet (med något mellan) och trampa runt lite på fälgen oxå :-)

Så kan man ju göra :)

Nu höll hjulet ca.3,5 mil efter lagningen.

Har fått ett ersättnings hjul nu som jag hoppas skall hålla hela tiden :)

Nu finns det lite hopp igen :)

Vad har du för försäkringsbolag? Min cykel blev skadad när den välte i garaget men det var inget Länsförsäkringar hade någon lust att täcka.

hovis70 sa:
Men bättre med ett handbyggt hjul än ett maskingjort enl. nämnd butik.

Rolig detalj, från Rovals sida om Clx 64:
”HAND-BUILT QUALITY
Humans catch mistakes that machines can’t, like damaged spokes and bends, which is why we choose professionally trained humans to hand-build all of our wheels.”

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp