Problem med säljare

Treken

Ny medlem
Problem med säljare
För ett par veckor sedan köpte jag en ny mtb (till vintercyklingen) och eftersom jag inte var nöjd med växlarna så bad jag dem uppgradera till snäppet värre.

Min mening lät ungefär så här när vi rabblade upp tillbehör "Och så vill jag har deore växlar".

När jag för ett par dagar sedan fick problem med framväxeln så upptäckte jag att det satt en acera växel där istället och nu i eftermiddag var jag ner till cykelhandlaren och påpekade detta. Till svar fick jag att man alltid menar bakväxeln, jag hävdade att det tom står deore växlar på specifikationen som jag fick av dem. Han blev då helt rasande och sa att jag redan hade fått en massa rabbatt och att jag skulle bli tvingad att lägga mellanskillnaden, vilket jag vägrade.

Undrar nu ifall ni också anser att om man beställer uppgradering av växlar så ingår endast bakväxelmekanismen och inte framväxeln? och ifall det är så är de inte skyldiga att upplysa mig om detta?

Problem med säljare
Eftersom "växlar" är i plural så måste det ju gälla både fram och bak. Självklart skall du få det utbytt utan extra kostnad, speciellt om det står på specen du fick. Bara att stå på sig enligt min mening!!

Problem med säljare
Hmm.. Kan ju inte säga vad som är gängse just på växlar men när jag läser din mening så skulle jag (som gammal säljare) tolka det som att du ville byta ut hela växelpaketet, men för att slippa sådana här tråkiga situationer så hade jag frågat hur säljaren fattat det (jag gör alltid det när det finns mer än ett alternativ att välja på, samt att jag begär skriftligt innan jobbet ska göras. Men står det "deore växlar" i specen så är det ju i pluralis alltså två fram/bak, tycker inte du ska behöva betala extra då men kolla noga på specen innan du pratar med dem.

Bosse butiksräv

Problem med säljare
Citat:
"Och så vill jag har deore växlar".
Slut citat.

Hade du sagt så till mig så hade jag tolkat det som om det gällde Hela sytemet.

Stå på dig och anmäl till allmänna reklamationsnämnden om ni inte kan göra upp saken.

Problem med säljare
växlAR... pluralis i mina öron. dvs både fram och bak.

klart de borde monterat båda, och när du sedan kommer med frågor borde de vara tillmötesgående och hjälpa dig. MEN, jag vet ju inte hur dialogen har förts, kanske var du otydlig och med tanke på dessa rabatter borde du inte kräva för mycket av handlaren om det nu är du som varit otydlig.

mellanskilnaden är kanske 40 kr eller nåt för de framväxlarna..... eller är det mellan deore och alivio dte skilejer 10 kr.. minns inte.

hur som helst så har kunden alltid rätt om det är en trevlig och bra butik.

Problem med säljare
Jag skulle vilja se att du recenserar butiken under "Butikrecensioner". Skulle inte vilja ha något att göra med en butik som beter sig så som du beskrivit.

/Peter

Problem med säljare
nja. jag är emot att hänga ut butiker på nätet för dålig service. jag jobbar ju själv lite i butik och vet att många kunder har ett ganska märkligt synsätt på service samt totalt saknar självkritik för sitt eget betende. själv skriver jag bara om jag har någonting gott att säga. skrivna saker kan få konsekvenser för butiken och det kanske inte avr avsikten i många fall.

alla negativa butiksrecensioner tycker jag sak tas med en nypa salt.

Problem med säljare
Micke S:

Meningen med Happys butiksrecencioner är just att upplysa om butiken man tänkte handla i är bra ELLER dålig. Detta för att förhindra att andra personer går på minor och får problem.

Dessutom är jag övertygad om att de flesta cykelbutiksinnehavare tittar på recensionerna. Står det då bara övervägande positiva kommentarer, trots att några känner sig missnöjda, så tror väl butiksinnehavaren att det ändå är OK att han behandlar vissa kunder mindre bra.

Vet man vem som står bakom nicknamet som skriver recensionen, så vet man också om man kan lita på denne eller ej.

/Anders

Problem med säljare
En deore fram är så billig så cykelhandlarn borde fan slänga med en gratis =) Nä, men seriöst så är det inte mycket att bråka om, handlarn borde utan att tjafsa ge med sig. (Reklam) Annars så säljer jag en XT framväxel för 200 kr om du e sugen... Kolla köp&sälj.

Problem med säljare
butiksägaren, persnen ska aldrig bete sig dåligt mot en kund. men är kunden extremt jobbig att ha att göra med så får han eller hon nog skylla sig själv om bemötandetb är dåligt.

Problem med säljare
Specar på billiga cyklar tycks avse enbart bakväxeln, dvs. man anger den komponent som har "högst nivå" - vilket oftast är bakväxeln då märkningen är tydligast där. Men i fråga om uppgradering till något bättre och med benämningen i plural är det solklart att både fram och bak avses. Man skulle tom kunna hävda att handtagen ingår i det, även om det vore att töja verkligheten väl långt.

I vart fall tycker jag handlaren borde vara mer tillmötesgående, men även de är människor och kan ha dåliga dagar. Men prisskillnaden torde vara väldigt liten. Skiljer 10,- mellan Deore och LX t.ex..

Micke S: Jag tycker att alla sorters recensioner ska vara med, men som läsare får man ta allt med en nypa salt eller två.

Problem med säljare
Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> butiksägaren, persnen ska aldrig bete sig dåligt
> mot en kund. men är kunden extremt jobbig att ha
> att göra med så får han eller hon nog skylla sig
> själv om bemötandetb är dåligt.

om bara "ojobbiga"kunder blir väl behandlade i den butik där du jobbar ibland lär den gå omkull snart
jobbiga kunders stålar är värda lika mycket kompis

Problem med säljare
Håller med sidekick. Jag har jobbat med försäljning i 16 år och det måttot som gäller är kunden har alltid rätt. Alla kunder skall bli behandlade lika dant...

//Skogling som tycker att "dumma" kunder är en utmaning...

Problem med säljare
sidekick Skrev:
> om bara "ojobbiga" kunder blir väl behandlade i den butik där du jobbar ibland
> lär den gå omkull snart jobbiga kunders stålar är värda lika mycket kompis

Det finns jobbiga och de finns jobbiga. De flesta är helt ok men då och då kommer det in stolpskott som inte vill vika sig en millimeter på ett elelr annat sätt, extremt jobbiga som Micke säger.

Problem med säljare
Heja sidekick och skogling, har själv över 15 år som säljare och det duger inte att särbehandla kunder, alla kunder ska behandlas väl för nöjda kunder kommer tillbaka och rekomenderar även din butik till sina vänner, och allas pengar är välkomna i kassalådan ;-)
Det finns tom ett eget konto för att åtgärda såna här problem, och är skillnaden inte större än vad ni säger 10 kr då är det bara att byta och se glad ut.

Bosse

Problem med säljare
Om du önskat dig Deore-växlar både fram och bak och endast fått påmonterat Deore bak, så borde ju detta kunna lösas på ett smidigt och enkelt sätt från cykelhandlarens sida. Kundens önskemål ska ju givetvis vara i centrum vid dylika missförstånd/problem.

Har du dessutom uttryckt dig som ovan är angivet och det står svart på vitt "Deore-växlar" i specen, så är det ju självklart att det är säljaren som skall rätta sig och inte du. Att personen i fråga sedan blir "rasande" tyder ju bara på att han/hon ytterligare agerar på ett felaktigt sätt.

Jag tycker det vore lämpligt att dylika händelser påpekas/redovisas på ett sakligt sätt i butiksrecensionerna. Låter inkonsekvent att bara belysa positiva saker med en butik (som antytts ovan). Alla får vi ju använda vårt eget omdömme när det gäller att ta till sig information om vad andra recenserat/informerat om, sen om det är journalistik i den högre skolan, filmrescension, ELLER som i detta fall en recension av en cykelbutik med en, kanske för tillfället, snarstucken cykelsäljare, saknar i detta sammanhang betydelse.

Senast redigerad av en moderator:
Problem med säljare
Frågan är, fick du pröjsa för Deore framväxel, bakväxel och växelreglage eller bara för en bakväxel?
Vad var det överenskomna priset, och vad ingick det för övriga tillbehör?
Jag som jobbar som säljare (inte med cyklar) skulle ju naturligtvis ha förutsatt att du ville ha allt som var av högre kvalitet och dyrare, och gladeligen slängt på allt från Shimano som var svart med ett D på din cykel och debiterat därefter.

Problem med säljare
Tänk ändå att bara få läsa positiva recencioner :)

Naturligtvis behöver vi all kunskap vi kan få
när vi ska göra dyra cykelaffärer. Sedan är ju inte kritiskt
tänkande helt ivägen heller (jag älskar alla "vederhäftiga"
recencioner på mtbr där någon som ägt en produkt i bara två
dagar ger betyg).

Problem med säljare
ni missförstod mig. alla kunder behandlas vänligt men har kunden svåra problem med att bete sig på ett intelligent sätt så får man ibland förklara att kunden inte är önskvärd i butiken såvida beteendet inte förbätras.

hypotetiskt exempel:

kund kommer in. frågar: kan ni hjälpa mig med en gaffel, jag vill ha den monterad + servad cykel. kan ni kolla vad för pris det blir på den?

handlare. visst, - tar emot cykeln och säger att vi ska kolla om dämparen finns hos leverantör i lager, ring åter i morgon så får du prisuppgift.

handlare ringer för att kolla till gång på dämapare. den finns ej i lager. cykeln servas.

kunden hör inte av sig.

en vecka senare dyker kunden upp, blir skitsur över att cykeln inte har en ny dämpare monterad.

han får besked om att cykeln i varje fall är servad och att det finns andra dämparalternativ att tillgå.

kunden vill inte betala för servicen eftersom han endå inte kan cykla utan en ny dämpare.

vi (butiken) ber honom vända sig till en utländsk butik som har lager. vi tar inget betalt för servicen. vi vill bara att han ska gå fort ur butiken och inte besvära andra kunder eller oss med sitt prat.
kunden blev inte nöjd, vi kunde inte tilfredställa honom. är det vårt fel?

----------
ja. detta är ett inte helt ovanligt senario. byt ut några detaljer i ovanstående berättelse och den är sann. om nu kunden i fråga skulle skriva här på happy, ett konstruktivt och välformulerat inlägg om den dåliga servicen i den butiken. vore det bra? bra för affären? bra för kunderna?

ovänligare en så blir det inte på mitt jobb.

Problem med säljare
Knepiga typer som köper cykelprylar!

Har gjort en miss en gång i en affär och jag skäms fortfarande (ett par månader sedan)! Skulle köpa en dämpare och den jag först skulle ha gick inte att uppbringa alltså bestämde jag mig för en annan dubbelt så dyr utan att tänka på om jag hade råd eller inte. Fick ringa till butiken och be om ursäkt och ta tillbaka beställningen, det gick bra och jag har handlat där igen. Men som sagt, jag skäms...

Problem med säljare
vissa kunder går inte att få nöjda. och om det i deras ögon är dålig service så vet jag inte vad jag som butikspersonal kan göra åt saken.

vad ska jag göra åt det lonewolf mfl?

sidekick. jobbiga kunder vill inte dela med sig av sina stålar. de vill ha allting med rabatt på en sidenkudde. eller så vill de stå i butiken och läxa upp en vad marknadsekonomi är och att jag som säljare är en del av en samansvärjning för att hålla absurda priser. och detta i timmar åt gången.

Problem med säljare
Micke S, jag förstår problemet i ditt fall.
Vad det handlar om här är ju att kunden enbart hör det dom själva vill höra. Dom glömmer att dom skulle ringa tillbaka och få en prisuppgift, i och med att dom har lämnat cykeln hos er så tror dom att dom har en ny dämpare om en vecka.
En klar kommunikationsmiss, som i det här fallet leder till en irriterad kund och en butik som har fått stå och jobba gratis.
Och jag undrar vad kunden hade sagt om dom kommit en vecka senare till en färdig hoj och fått reda på att räkningen gick på några tusenlappar mer än vad dom tänkt sig?

Jag vill inte skriva någon på näsan hur dom ska jobba, men dom kunder jag normalt jobbar med är dom svåraste i sverige (förutom dom två underbara människor som hänger här på Happy) och tar man inte initiativet själv och är enormt övertydlig så är risken för misstolkningar stor. Vad ni borde ha gjort ( i alla fall enligt min säljerfarenhet) vore att ringa kunden direkt när ni fått beskedet om tillgängligheten och meddela, samt diskuterat alternativ. Kunder ska inte höra av sig, det är säljarens jobb att hålla kundkontakt.
Vad ni gjorde som var riktigt bra, och som visar på att ni bryr er var ju att serva cykeln så mycket som gick. De flesta butiker skulle ha låtit cykeln stå orörd i vänta på att kunden skulle dyka upp.

Micke S Skrev:

> handlare. visst, - tar emot cykeln och säger att
> vi ska kolla om dämparen finns hos leverantör i
> lager, ring åter i morgon så får du prisuppgift.
..........
> handlare ringer för att kolla till gång på
> dämapare. den finns ej i lager. cykeln servas.
..........
> kunden hör inte av sig.

Problem med säljare
Till Micke S

Visst, det är ju givetvis helt omöjligt att göra alla till lags. Var och en har ju rätt till sin egen uppfattning om vad som har gjorts rätt eller fel, eller vem som är orsken till någon dispyt. Hur som helst tror jag att säljaren (eller den som utför en tjänst av något slag) har ett huvudansvar kring hur affären skall förlöpa. Det är ju trots allt den personen som utför merparten av själva "processen". I mitt jobb stöter man oxå på personer som inte blir helt nöjda med slutresultatet. Men då anser jag att det ligger på mitt bord som sakkunnig att informera om den uppkomna situationen och försöka lösa det i god ton. Jag försöker alltid att nå min kund/klient för att informera kring eventuella ändringar innan de genomförs. Lika så informerar jag kring eventuella ändringar av pris som kan uppkomma. En egenskap som är viktig både hos säljare och köpare är att man gör skillnad på sak och person, samt att man bemödar sig att dokumentera vad som ingår i köpet.

Vissa människor har en förmåga att bara se andra människors fel och brister, men dom ser inte sina egna. Det är ganska lätt att hitta dom i samhället då de till stor del av sin vakna tid ägnar sig åt att finna någon 100%-igt sann och kliniskt ren tillvaro, men så fungerar det inte i verkligheten. I verkligheten måste kompromisser och ödmjukhet få sista ordet, annars blir det bara den starke som till synes går segrande ur konflikten.

Kunden har inte alltid rätt och det har inte säljaren heller, men kunden betalar säljarens lön och därmed följer en uppenbar insikt som du borde ha.

Problem med säljare
Micke S:
Kan bara berätta hur jag jobbar som säljare och det är som följande, när kunden är kvar i butiken kommer vi överens om vad som ska göras och vilka delar som det gäller, sen skriver jag ner allt på papper i 2 ex ett i var, tar även namn och nummer till kunden och lämnar mitt eget namn och ev direktnummer samt noterar datum och tid.

Kollar sen om det är något som inte finns i lager och meddelar detta innan kunden går, sedan återkommer JAG till kunden med information om leveranstid eller om ev produktbyte måste göras, kunden ska inte behöva ödsla tid på att ringa till mig, en annan vinst med att ringa själv är att jag inte behöver ringa förrän jag har ett besked och en klar lösning på problemet samt hopperligen en leveranstid samt helt klart ett pris.

Skulle det ske några förändringar från ursprungs överenskommelsen så skrivs dessa in på ovan nämda papper (kundkort/casefile kalla det vad du vill), skulle det uppstå några förseningar eller om vi blir färdiga tidigare än beräknat så meddelar jag så klart det till kunden omgående.

Kontentan av denna arbetsmetod är att ju fler orsaker till missförstånd som du eliminerar ju lättare blir ditt jobb och ju fler nöjda kunder kommer du att få. Ingen kund kan ifrågasätta det skrivna avtalet och du slipper att munhuggas om hur/vad som sas för i en ord mot ord siuation har kunden alltid rätt (enligt konsumentköplagens första paragraf!!), och alla säljares mål är ju att få nöjda kunder som gärna rekomenderar just din butik och även just dig som säljare till sina vänner och grannar

Eller har jag fel?

Bosse

Problem med säljare
markus f....
nu råkade kunden i fråga konsekvent vägra att svara i telefonen under hela veckan. vi kunde inte kontakta honom.

prova att stå ensam i en butik. ha massor av cyklar att serva samt folk i butiken som vill handla av dig. då kan det vara svårt att tillmötesgå kunders önskemål om att ringa vid en viss tid. jag kan mycket väl vara upptagen med amnnat då. ska jag avbryta kunder som jag betjänar för att jag måste ringa samtal? om vi ber kunden att ringa upp så får kunden ringa upp. det är den bästa service vi kan ge många gånger. vi måste prioritera kunder som handlar och som vi kan tjäna pengar på.

rabalder.
vissa kunder betalar inte min lön. de gör så butiken går back. men det kan löna sig genom att butiken får bra rykte. från min sida är jag ALLTID ödmjuk mot kunderna. oavsett vad!

---------

så snälla, alla, sluta försök lära mig hur jag ska sköta mitt jobb.

Problem med säljare
lonewolf.. ja. jag får väl säga upp mig från arbetet då. vem behöver en så dålig säljare som mig. visseligen är jag anställd som mekaniker som ibland får släppa verktygen för att serva kunder men vad har det med saken att göra.

butiken jag jobbar i lever praktiskt taget på sitt goda rykte, trots min inblandning i affärsverksamheten.

Problem med säljare
från och med nu ska jag försöka att endast framföra konkreta obestridbara faktauppgifter på happy. personliga åsikter kommer undvikas att nämnas då trådarna lätt tendera till att förvandlas till trådar rörande mina åsikter och metoder. god natt.

Problem med säljare
MIcke S, du nämnde inte att ni försökte kontakta kunden och han inte svarade. Då gjorde ni ju allt ni kunde, och mer än dom flesta skulle ha gjort. Men just den biten framgick inte av ditt inlägg.
Och jag poängterade ju att jag inte ville skriva någon på näsan hur saker och ting skulle göras. Jag har full förståelse för arbetsförhållandena i cykelbutiker, jag har stått i väldigt många och hört telefonerna ringa!
Det enda jag menade med mitt inlägg var att när säljaren, som sitter på kunskap och information, tar kommandot över processen och leder kunden så blir det oftast bra. Men som du själv beskrev, tyvärr inte alltid.

Problem med säljare
Micke S skrev:
lonewolf.. ja. jag får väl säga upp mig från arbetet då. vem behöver en så dålig säljare som mig. visseligen är jag anställd som mekaniker som ibland får släppa verktygen för att serva kunder men vad har det med saken att göra.

Så illa är det nog inte, men du bad mig att berätta lite om hur man kan jobba som säljare!!

Tro mig det kan ha mer med saken än du tror, för precis som en duktig mekaniker som du tex. (det är ju ditt jobb) måste ha en del medfött sinne för teknik så måste en bra säljare ha en hel del egenskaper från födseln också, det är det som skiljer en "hyfsad " säljare från en "bra" säljare. Sen kan man finslipa tekniken med olika utbildningarf för en säljare behöver mer än produktkännedom och veta hur man slår in i kassapparaten.

En vettig kombination av utbildning/kunskaper (obs detta är min högst personliga åsikt och inga kungsord, och ingen ska känna sig trampad på tårna pga detta) är säljteknik, psykologi, informationsmetodik, pedagogik, retorik, företagsekonomi samt grundläggande äffärsjuridik (tex konsumenköplagen).

Kan bara säja att jag har haft stor nytta av dem kunskaper jag skaffade för mitt extra arbete som datalärare (8 år), det gör det hela mycket enklare att förklara saker på ett lättfattligt sätt och det är oftast nyckeln till det hela.

Bosse

Problem med säljare
Själv har jag väldigt svårt för "säljare", alltså sådana som är övertrevliga och agerar som man kännt varandra i flera år trots att man nyss träffats och försöker pracka på en saker man inte vill ha.

Tacka vet jag riktiga entusiaster som har en äkta passion för det de säljer och skippar struntsnacket. Även om de oftast lyckas sälja saker jag egentligen inte borde köpt rent ekonomiskt ;)

Det bästa med att ha olistat telefonnummer är att inga telefonförsäljare ringer!

Problem med säljare
Jag, som alltid är kund förväntar mig aldrig att en säljare skall servera mig allting på silverfat. Jag försöker alltid, oberoende av ämnet, läsa på innan om jag inte är insatt i ämnet sedan tidigare. Då kan jag ställa adekvata frågor när jag väl pratar med en säljare och kommer givetvis göra ett bättre köp i slutändan.
Dessvärre verkar det ju finns kunder som ingen kan göra nöjd, vilket knappast kan skyllas på butiken.

Butiken som Micke S jobbar i har jag bara gott att säga om. Jag har alltid blivit väl bemött när jag varit där samt talat med dem i telefon. Jag kan garantera att dem är mer tillmötesgående och hjälpsamma än många andra butiker (inte bara cykelbutiker).

För att återvända till ursprungsfrågan så förväntar jag mig givetvis _inte_ att en säljare ska vara otrevlig (även om jag råkat ut för det), och som jag tolkar det är det givetvis både fram- och bakväxel som skall ha bytts ut från början.

Edit: stavfel

Problem med säljare
Kan bara hålla med Markus, hade jag varit säljare hade jag smackat på Deore överallt och debiterat för det. Förstår inte riktigt varför personen ifråga agerade som han gjorde, kanske det finns mer bakom, att han gav bra rabatt eller något sådant? Fast jag har ändå svårt att förstå att man gör på det sättet.

Tyvärr så verkar det här vara ett klassiskt exempel på felkommunikation och missförstånd. En person menade bakväxel och en annan person menade fram och bakväxel. Sådant är alltid svårt att rätta till efteråt, och jag antar att du har lärt dig att förtydliga. I stället för att säga "deore växlar" så misstänker jag att du tydligt säger att du vill ha både fram och bakväxel uppgraderad. Men den som borde ha agerat annorlunda är definitivt säljaren. Sådant beteende är inte acceptabelt!

Om jag var du så skulle jag gå dit en gång till, och säga till honom att på grund av att han betedde sig så som han gjorde kommer du aldrig mer att handla där.

Problem med säljare
> Undrar nu ifall ni också anser att om man
> beställer uppgradering av växlar så ingår endast
> bakväxelmekanismen och inte framväxeln? och ifall
> det är så är de inte skyldiga att upplysa mig om
> detta?

Det beror väl på. Uppenbarligen har det varit kommunikationsproblem. Bytte han ut en skräpväxel i bak mot en Deore, och tog betalt för bara just det, är det väl inte hela världen. Men gick beställningen ut på att byta både fram och bak, och du betalde för det, och det visade sig senare att han bytte både fram och bak och satte dit något annat än Deore fram är det klart läge för klagomål och reklamation.

Per

Problem med säljare
Jag vill bara tillägga att den butiken Micke S jobbar i har ett bra rykte, och jag förstår vad han menar. Man kan inte göra alla människor glada. Även om man försöker..
/Johan

Tillbaka
Topp