Problem med setback

Jonsson83

Medlem
Problem med setback
Behöver hjälp med justera in sadeln på en gravel lapierre crosshill 6.0 ALU ram. Provar den klassiska metoden med lod från knä till centrum pedal men får inte till det. Är de nya geometrier på cyklarna nu förtiden så de är nytt tänk med justering av sittställning?

Problem med setback
Den klassiska metoden (KOPS, knee over pedal spindle) funkar nog bara med klassiska geometrier och klassiska cyklistkroppar. Vanligt att man fortfarande använder KOPS som startpunkt, men inte som slutpunkt.

Gjorde en massa research om bike fit för ett gäng år sedan, det här är vad jag kom fram till då angående setback:

(TL;DR: man justerar som en balans mellan köregenskaper, komfort och möjlighet att få ned kraft i pedalerna, och den justeringen måste göras en hel del på känsla, man bör ha cykeln på en trainer eller prova cykla lite runt kvarteret.)

För mer casual riding och mer upprätt sittande brukar inte setback vara så jätteviktig, dvs fönstret med fungerande inställningar är rätt stort. Mer viktigt att styret hamnar i en lagom position. Har man bara en styrstam kan det alltså funka att göra viss reach-justering genom att ändra setback.

Har man lång erfarenhet av att cykla brukar det gå ganska bra att känna sig fram till en setback-position som känns bra. Man flyttar så långt bakåt tills det känns uppenbart för långt bak, och sen så långt framåt att det känns uppenbart för långt fram, och så hittar man nåt däremellan. Detta gör man när man faktiskt trampar på cykeln, mycket svårt att känna om man sitter statiskt. Det är som sagt ganska vanligt att fönstret där det känns bra är ganska stort.

Senast ändrad:
Problem med setback
Den klassiska metoden (KOPS, knee over pedal spindle) funkar nog bara med klassiska geometrier och klassiska cyklistkroppar. Vanligt att man fortfarande använder KOPS som startpunkt, men inte som slutpunkt.

Gjorde en massa research om bike fit för ett gäng år sedan, det här är vad jag kom fram till då angående setback:

(TL;DR: man justerar som en balans mellan köregenskaper, komfort och möjlighet att få ned kraft i pedalerna, och den justeringen måste göras en hel del på känsla)
Ok de ska ja testa tror ja hamnar närmare då, nu ligget knäet långt fram när man mäter från knäskålen. Tack

Problem med setback
De flesta gruscyklar har väl, som lvg-cyklar, en sadelrörsvinkel mellan 73 och 74 grader (förutom extrema storlekar), så ramens geometri borde inte påverka. Vad kan påverka är hur mycket setback stolpen har. Jag behövde setback och då flyttar jag sadeln ofta max bakåt. Jag har aldrig tittat på positionen av knäen jämfört med pedalaxeln, men jag behöver lång distans mellan sadeln och styret.

Problem med setback
Jag upplever att man har gått mot att ha sadeln längre fram för att öppna upp höftvinkeln när man sitter framåtlutad, själv tycker jag det känns väldigt bra men det är individuellt så testa olika positioner och gå på vad som känns bäst för dig och körställningen är inte statisk så var inte rädd att ändra igen senare.

Problem med setback
De flesta gruscyklar har väl, som lvg-cyklar, en sadelrörsvinkel mellan 73 och 74 grader (förutom extrema storlekar), så ramens geometri borde inte påverka. Vad kan påverka är hur mycket setback stolpen har. Jag behövde setback och då flyttar jag sadeln ofta max bakåt. Jag har aldrig tittat på positionen av knäen jämfört med pedalaxeln, men jag behöver lång distans mellan sadeln och styret.
Tror ja har 72.5 grader på denna

Problem med setback
Jag upplever att man har gått mot att ha sadeln längre fram för att öppna upp höftvinkeln när man sitter framåtlutad, själv tycker jag det känns väldigt bra men det är individuellt så testa olika positioner och gå på vad som känns bäst för dig och körställningen är inte statisk så var inte rädd att ändra igen senare.
Tack ska testa!

Tillbaka
Topp