Problem med Skivbromsar

Dalus

Ny medlem
Problem med Skivbromsar
Hej!

Så jag köpte en ny MB förra året man kan väl lungt säga att jag är ganska ny för denna sport/hobby.

Fick lite problem med min frambroms igår vet inte riktigt hur man justerar en sådan. Problemet är att den brommsar hela tiden kolven vill inte gå tillbaka. Det hände efter jag hadde lossat framdäcket för att jag skulle slänga in cykeln i bilen, efter jag la till bak den märkte jag efter ett tag att brommsar lite hela tiden när jag cyklar.

Bromsen är av typ Hayes HFX-9 XC.

Hjälp! vill gå ut och cykla :)

Problem med Skivbromsar
Hej det låter som om du kom åt bromsen när framdäcket var borta, då fastanar det. Det du kan testa är att ta bort däcket igen och trycka tillbaka klossarna. Ingen garanti att det kommer att funka men värt att testa. I värsta fall måste du lufta lite och sen trycka tillbaka klossarna.

Lycka till

Problem med Skivbromsar
Jo har testat att lossa däcket och trycka tillbaks klossarna funkade inte alls så bra :( Ja du om man bara visste hur man luftar dessa haha.

Problem med Skivbromsar
Kör också med hydraliska skivor. Dock från shimanos serie. Fick lära mig att inte röra bromreglagen när hjuet var borta. Min farbror hade klantat sig och tryckt ut kolven. Fick lufta bromsen. Fick då också reda på vad de gula plastklossarna var till för som man fick med. Det var ju distanserna ;) Vet hur man gör med shimanos bromsar men är inte så haj på Hayes dock. Finns säkert på sidan "bruce" länkade.

Problem med Skivbromsar
En sak är säker ska alldrig röra dom mer :9

Men funkade lagom fint igår bromsar fortfarande lite men det ska jag nog cykla bort haha

Problem med Skivbromsar
Jag kör på shimanos XT hydraliska bromsar och hade lite problem med en kolv som inte ville gå tillbaka... jag oljade upp kolven lite... tryckte in den och sedan satte tillbaka klossar... sen funkar det super

Tillbaka
Topp