Problem med slang i UST-fälg

anangen

Ny medlem
Svaret på mina funderingar finns säkert i någon gammal tråd, någon trådarkeolog får gärna länka mig dit men...

Har kört UST men tänkte nu testa med slang och "vanliga" däck. Vid montering dyker ett problem upp. Däck och slang är på och allt är frid och fröjd, trodde jag! Däcket sitter inte jämnt på, utan när man snurrar det ser det ut som om hjulet vore ovalt. Jag antar att det måste finnas sätt att få däcket att sitta rätt.

Vad göra? Säkert skitenkelt, men jag famlar iallafall.

Ta lite såpvatten och smörj sidorna på däcket där det sitter mot fälgen, sedan pumpar du och "plopp" så ska du se att däcket glider dit runt hela fälgen. Lycka till!

Låter som Mavic Crossland. ;-) Knepet är att vränga på däcket som om det vore ett UST-däck. Att du som tidigare nämnts smörjer fälgen med såpa och vatten, och dessutom trycker ner däckskanterna i spåret i mitten på fälgen, som med ett UST-däck. På så vis är däcket jämnt "spänt" över fälgen redan från början, och risken att någonting ska komma i kläm är ganska liten, eftersom däcket kommer att röra sig lika mycket överallt. Sedan är det bara att pumpa så sätter det sig jämnt runt hela fälgen.

Räckte med att smörja däcksidorna och pumpa i rejält med tryck, plopp och så var däcket på plats!
Tack så väldigt mycket för hjälpen.
Förresten så funkade Yes med citrusdoft lika bra som Såpa och dessutom luktar det ju gott också!

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Lånar tråden lite förresten: Stans No Tubes +
> UST-fälg + vanligt däck, skulle det fungera bra,
> måntro?

Det beror på vilket däck det är men visst skall det kunna fungera :) Vet inte om det finns någon fiffg här som vet eller om det står vilka däck som är lämpliga på Stan's hemsida orkar inte leta men någonting i stil med notubes.com

edit: ja så var det de där med hala tangenter.... :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp