Problem med slöa bromsar, mekaniska skivbromsar.

Hej! Ny på detta forum, men tänkte ta ett varv här innan jag går vidare med lokala cykelreparatören.
Köpte en begagnad cykel till pojken. En äldre TREK med skivbroms fram och bak. Säljaren skickade med ett paket nya belägg, då han sa att de bör bytas(lät illa och dålig bromsverkan). Efter byte av dessa och rengöring av skiva med bromsrengöring var det fortf dålig bromskraft. Det är så illa att jag inte kan låsa hjulen, även när en vuxen bromsar. Vad tror ni felet kan vara? Jag sprang iväg och köpte nya belägg ifall det kommit olja på de jag fick, men samma fel ändå. Om jag spänner insex-nyckel på oket så ligger beläggen på istället, men ändå får jag ingen kvick bromsverkan.
Jag minns när jag hade klassiska V-bromsar och de tycker jag bromsar bättre än dessa bromsskivor. Kan bromsoken vara slut och hur ser man det isf? Är inte supersugen på att uppdatera till hydrauliska bromsar då bromsarna är integrerade med växlarna. Tacksam för tips

Dålig bromskraft på mekaniska skivbromsar är tyvärr rätt vanligt. Att byta till fräscha belägg och rengöra skivorna är steg ett, så bra så långt. Tyvärr kan det vara smått omöjligt att få vissa skivor rena om de blivit kontaminerade, t ex om någon använt spraysmörja på dem, och då behöver även skivorna bytas.

Sedan är ett av de vanligaste problemen med mekaniska skivbromsar att det är gamla svampiga vajerhöljen. Byt till kompressionsfria höljen så blir det lite bättre bett.

I min erfarenhet beror bromsproblem ofta på att dom är dåligt justerade, och det kan vara pilligt att få det bra. Det positiva är att det sannolikt går att få bra bromsverkan utan att byta ut alltihopa.

Belägg, vajer o hölje, kontaminering är bra att kolla. Men kolla också exakt modell av bromsen, och hur den justeras (kanske skriv modell här).

I min erfarenhet beror bromsproblem ofta på att dom är dåligt justerade, och det kan vara pilligt att få det bra. Det positiva är att det sannolikt går att få bra bromsverkan utan att byta ut alltihopa.

Belägg, vajer o hölje, kontaminering är bra att kolla. Men kolla också exakt modell av bromsen, och hur den justeras (kanske skriv modell här).
Hej! Ny på detta forum, men tänkte ta ett varv här innan jag går vidare med lokala cykelreparatören.
Köpte en begagnad cykel till pojken. En äldre TREK med skivbroms fram och bak. Säljaren skickade med ett paket nya belägg, då han sa att de bör bytas(lät illa och dålig bromsverkan). Efter byte av dessa och rengöring av skiva med bromsrengöring var det fortf dålig bromskraft. Det är så illa att jag inte kan låsa hjulen, även när en vuxen bromsar. Vad tror ni felet kan vara? Jag sprang iväg och köpte nya belägg ifall det kommit olja på de jag fick, men samma fel ändå. Om jag spänner insex-nyckel på oket så ligger beläggen på istället, men ändå får jag ingen kvick bromsverkan.
Jag minns när jag hade klassiska V-bromsar och de tycker jag bromsar bättre än dessa bromsskivor. Kan bromsoken vara slut och hur ser man det isf? Är inte supersugen på att uppdatera till hydrauliska bromsar då bromsarna är integrerade med växlarna. Tacksam för tips

Hej allihopa och stort tack för era tips! Jag sliter isär grejerna en gång till och byter ut wire, hölje och sandpapprar och rengör skivorna. Får jag ingen ordning efter det blir det en vända till cykeldoktorn för felsökning.

Jag vet inte hur det är här, men för de flesta bromstyper jag haft kan man påverka responsen i bromsen vid handreglagets justeringsskruv. ...Nånstans mellan nyp och frihjul?

Bed in. Enorm skillnad och ingen verkar göra det.
Hur fan justerar ni bort dålig bromskraf?

Edit. Jo, bottnar handtagen så är detta givetvis problemet

Det är alltid dålig bromsverkan med helt nya belägg, hitta en nerförsbacke och bromsa dig ner några gånger så vaknar det till liv. Sen är mekaniska bromsar med få undantag (t.ex. Avid BB7) rätt dåliga.

ytterligare en röst på kompressionsfria höljen, jagwire keb-sl. det är där en börjar när en ska fixa bättre mekaniska skivbromsar.

bikable/cykelgear säljer per meter (en behöver inte köpa de dyra paketen), men verkar för tillfället ha lagt in priset med en nolla för mycket på sin svenska sida: https://bikable.se/p69289/reservdelar/kablar-vajrar/jagwire-broms-ytterkabel-pro-5-mm-keb-sl-svart

i danmark är det rätt pris https://www.cykelgear.dk/reservedele/kabler-wire/jagwire-bremse-yderkabel-pro-5-mm-keb-sl-sort

Tycker man skall vänta lite med att byta bromsar eller installera 'uppgraderingar' som kompressionslösa höjen tills man har fått ordning på befintlig broms. Särskilt som det på beskrivningen låter som att det är orimligt dålig bromsverkan; nånting måste vara fel.

Har du rakt styre så kan du lika gärna gå direkt på mt200 ist för att byta höljen osv. Kostar ca. 20€/broms men du lär också behöva shimanos luftningstratt + lite olja vilket kostar ca 15€.

Blir nog lite dyrare och krångligare men du kommer få mer kraftfulla och pålitliga bromsar

Ofta betydelsefullt var dragpunkten ligger på oket. Kraften ska komma när dragarmen står vinkelrätt mot vajern. Där är bromskraften som störst. Min erfarenhet är att Jagwires höljen är styva.

Jag har kört grus och pendling med mek-skivor i 10 år. Det är pilligt men får man till det tar de riktigt bra.

Ofta betydelsefullt var dragpunkten ligger på oket. Kraften ska komma när dragarmen står vinkelrätt mot vajern. Där är bromskraften som störst. Min erfarenhet är att Jagwires höljen är styva.

Jag har kört grus och pendling med mek-skivor i 10 år. Det är pilligt men får man till det tar de riktigt bra.
Exakt min erfarenhet. Med mekaniska ok (tex BB7) där man kan justera det belägg som inte dras av vajern är det enklare att centrera skivan, så då minskar DET pillet. Men var dragarmen börjar applicera kraft på skivan måste man ha koll på.

Även, om bromsen är enkelsidig, viktigt att justera in mothållets belägg nära skivan så skivan böjs minimalt när du nyper till. Det kan göra stor skillnad.

Det är alltid dålig bromsverkan med helt nya belägg, hitta en nerförsbacke och bromsa dig ner några gånger så vaknar det till liv. Sen är mekaniska bromsar med få undantag (t.ex. Avid BB7) rätt dåliga.
BB7 och paul klamper är bra. Resten är mer eller mindre dåliga...

Ja. Här är en film som visar hur man justerar skivbromsar med vajer. Den hjälpte mig, kanske hjälper den andra.

How to Align a Mechanical Disc Brake on a Bike. Park Tools

Tillbaka
Topp