Problem med smuts i frambromsen, finns det något skydd?

Hej!

Jag har precis köpt en Scott spark och bara kört Vasan sen blev jag sjuk?
Idag var det äntligen dags för en runda och förhållandena var lite mer blöta till skillnad mot Vasan.
Det jag funderar över är om det finns något skydd man kan montera över bromsoket för att förhindra att små sten och dyligt hamnar mellan beläggen och bromsskivan?
Hände flera gånger att det blev gnissel vilket känns störande och är ju trist om skivan blir repig.
Har kört en Cannondale Scalpel i 3 år och inte upplevt detta på den.
/Kalle

Det borde inte vara något större problem för skivorna och ljudet är bara att lära sig att leva med. Alla mina cyklar låter iaf lite när det är vått

Tack för svar!
Antar att jag får vänja mig då?
Får se om jag 3D-printrar något litet skydd om det inte finns något på marknaden?

Du är faktiskt inte galen då vi har sett några lag i DH världscupen testa detta på riktigt leriga lopp. Dock instämmer jag med övriga och anser att det är absolut onödigt och antagligen inte gör någon större skillnad.
1661612578956.png

Är du helt säker på att det var skräp som fick bromsarna att gnissla och inte det faktum att det var blöta förhållanden, som du skrev?
Har nog aldrig varit med om en skivbroms som inte låter när de är blöta.

Är du helt säker på att det var skräp som fick bromsarna att gnissla och inte det faktum att det var blöta förhållanden, som du skrev?
Har nog aldrig varit med om en skivbroms som inte låter när de är blöta.
Är helt med på att det låter när man bromsar och det är blött. Knisslet jag stör mig på är när man kör utan att bromsa, vilket bör tyda på att skit hamnat mellan skiva och klossar. När man sedan bromsar försvinner det oftast…

Är helt med på att det låter när man bromsar och det är blött. Knisslet jag stör mig på är när man kör utan att bromsa, vilket bör tyda på att skit hamnat mellan skiva och klossar. När man sedan bromsar försvinner det oftast…
Ok, möjligt att skyddet på bilden hjälper mot det. Det är ju tillverkat av en anledning. Jag har inte upplevt exakt det

Du löser inte ljudet med ett skydd. Ljudet kommer av resonansen som skapas av att friktionen mellan skivan och beläget byggs upp och bryts om och om igen, och då så fort så det byggs en hög frekvenz

I motocross-världen finns detta skivbromsskydd, vet dock inte om det finns för cyklar
Funkar det där verkligen? Visst, det blir betydligt svårare för smutsen att leta sig in men väl där kommer den inte ut istället.

Hålen i skivan brukar rensa bort det mesta av småpartiklarna efter några varv så jag ser inte riktigt behovet. Ett skydd här låter mest som ytterligare en del som kan krångla och samla smuts och motverka sitt eget syfet.

P1250509.jpg

Gör som jag och ta bort hela skiten när det regnar. Jag har aldrig cyklat så fort! ?

P1250510.jpg

Glöm bara inte att sätta fast bromsoken med några buntband på gaffeln, för det klapprar som storkar. ?

Funkar det där verkligen? Visst, det blir betydligt svårare för smutsen att leta sig in men väl där kommer den inte ut istället.

Hålen i skivan brukar rensa bort det mesta av småpartiklarna efter några varv så jag ser inte riktigt behovet. Ett skydd här låter mest som ytterligare en del som kan krångla och samla smuts och motverka sitt eget syfet.
Det där nog mest för att skydda medtävlande och från att få typ fotpinnar i skivan. Det är ganska tight åkning i motorcross.

Den tenderar nog att samla mer skit än det skyddar tror jag, speciellt om det är lerigt.

Du är faktiskt inte galen då vi har sett några lag i DH världscupen testa detta på riktigt leriga lopp. Dock instämmer jag med övriga och anser att det är absolut onödigt och antagligen inte gör någon större skillnad.
Visa bilaga 577430
En sån där vore inte fel på vintern då bakdäcket kastar upp snö som i viss mån sätter sig i bakre oket och försämrar bromsverkan.

Tillbaka
Topp