Problem med sprickor i sidoväggen på gp4000s

• Trådstartare Trådstartare JMT
  • Start datum Start datum

JMT

Aktiv medlem
I onsdags när jag kom hem såg jag att jag hade en spricka i sidoväggen på mina gp4000s. Sprickan gick mer eller mindre radiellt och det såg ut som att slangen var på väg ut. Jag hade en liknande spricka förra året i ett gp4000s.
Jag väger 80 kg och kör på ca 7.5 bar bak(mätt med mätaren på pumpen). Sprickorna har i båda fallen uppkommit på bakdäcket på relativt nya däck med endast ca 20 mil körda. Sprickorna har i båda fallen suttit så högt upp på väggarna och går i mer eller mindre radiel riktning så jag har svårt att tro att någon vass sten skulle skurit sönder däcket.

Har fler haft problem med sprickor i sodoväggarna på gp4000s? Finns det något bra sätt att undvika den här sortens sprickor?. Jag funderar på att gå tillbaka till 4season-däck då jag varken punkat eller fått sprickor i sådanna och de har extra skydd i sidoväggarna.

Conti däckjärn i plast som jag tar det väldigt försiktigt med. Jag har inte det här problemet med andra däck dock och jag får inte på däcken utan däckjärn på slutet.

Har inte förpackningen kvar, men de senaste såg fräscha ut, och var inköpta i vintras från bike discount. De innan var också fräscha och var inköpta på bike24 precis innan användning.
Var ser man tillverkningsdatum på däcken/förpackning?

JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte förpackningen kvar, men de senaste såg
> fräscha ut, och var inköpta i vintras från bike
> discount. De innan var också fräscha och var
> inköpta på bike24 precis innan användning.
> Var ser man tillverkningsdatum på
> däcken/förpackning?

Bra fråga. På bildäck finns det en stämpel borde vara samma på cykeldäck.

Om du flyttar bak framdäcket och det snabbt uppstår sprickor även i det så kan man misstänka att det inte bara handlar om däcken.

Jag ska kolla hur jag byter däck, det kan hända att jag gör något korkat. En annan sak jag har tänkt på är att det finns en riktningspil på däcket, mitt däck satt bakochfram, vet inte hur däcket som pajade i höstas satt.

En möjlighet är att tryckmätaren på pumpen visar för lågt och jag drar i för mycket luft förstås.

Både jag och tjejen råkade ut för det på våra 4000s. Vi har aldrig fått punka, så någonting med däckjärnen tror jag inte det är. Kan det bli om man förvarar cykeln med för högt tryck i däcken?

Jag har bara råkat ut för detta på conti sport contact däck på pendelåket. Det däcket var också gammalt och torrt. Racerns gp4000s har jag bytt när de är slut i slitbanan och aldrig haft sprickor öht.

Märkligt. Jag har conti gp 4000s på 3 cyklar (och har använt Conti däck i 20år) men har inte haft problem med sprickor i sidoväggen. Kan du posta en bild?

Tänkte på vad H. skrev - förvarar ni däck i ett rum som blir värmt av solen kan man få punka, men det låter inte så här - lät som slangen höll.

Är sprickan där däck och fälg möts eller högre upp?

Spelar ingen roll om däcken är bakochfram tror jag, det blir bara lite extra motstånd.

<edit> - såg att du skrev om tjutande bromsklossar i pendlaretråd. Det är inte så att bromsklossan tar emot däcket på något sätt </edit>

Senast ändrad:
Argh sheize. När man äntligen fått tummen ur och beztällt ett par GP 4000s 25mm så får
höra detta.

Får hålla koll när jag lagt på dem...

Snuten skrev:
> Argh sheize. När man äntligen fått tummen ur
> och beztällt ett par GP 4000s 25mm så får
> höra detta.

Jag kan trösta dig med att jag aldrig har haft problem med detta på flera års användande av GP 4000S.

Däremot på mina nya fina Vittoria Open Corsa Evo CX, där blev det minsann en spricka efter 40 mil. Fick offra en ihopvikt Postit-lapp på det för att inte slangen skulle titta fram.

Snuten skrev:
> Argh sheize. När man äntligen fått tummen ur
> och beztällt ett par GP 4000s 25mm så får
> höra detta.
>
> Får hålla koll när jag lagt på dem...

Tror inte du behöver oroa dig, väldigt många kör utan problem.

Mina tjutande bromsar är på CXn som kör på 4-season (det beror nog på att klossarna skulle behöva en toe-in).

Jag lägger upp en bild senare.

Fullt möjligt att jag bara haft otur, men tror ändå att de nya däcket blir ett 4-season, ska ta ett 25mm gp4000s som sitter på en annan hoj så länge. Tävlar ändå inte och fegar i kurvorna så 4-season borde bli bra.

Jag fick kordbrott på mina som jag kört under vintern trots mkt slitbana kvar. Lite besviken på så pass dyra däck, får nog bli 4season nästa gång eller nåt annat mer oömt.

Jag har kört gp4000 och 4000s på två cyklar senaste fyra åren och har inte haft några problem med sprickor i sidoväggarna, tycker de är rätt punkasäkra också :)

Jag känner mig alltid så utanför när det snackas däcksjärn för jag har fan aldrig ägt, använt eller saknat däcksjärn.

Rättelse: det var gp4000 som jag och tjejen haft problem med. Kollade så att inte klossarna kan hamna emot och det var lugnt, så i vårt fall måste det varit något annat.

Det som har hänt är att den lite hårdare biten som sitter runt kevlartrådarna har släppt ifrån gummit på sidoväggarna.

Har kört mycket med 4000s. Har inte haft några problem med sprickor. Däremot så har jag fått en del punkor genom revor i sidoväggen. Brukaer inte få sådana punkor med andra däck. Det verkar som att punkaskyddet på 4000s är ganska bra i slitbanan, men ovanligt dåligt på sidorna.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Det verkar som att punkaskyddet på 4000s är ganska bra i slitbanan, men ovanligt dåligt på sidorna.

Jag gissar att det är en del av kompromissen för lågt rullmotstånd.

Supertramp skrev:
> Har kört mycket med 4000s. Har inte haft några
> problem med sprickor. Däremot så har jag fått
> en del punkor genom revor i sidoväggen.

Den kan jag skriva under på. Smällde två slangar innan jag fattade vad som hade hänt - då var slangarna slut!

gp4000s.jpg

Jag har haft problem med att mina såna däck börjar tappa trådar parallellt med kanttråden. Det ser ut som svarta sytrådar som hänger från däcket. Jag upptäckte det första gången när jag hade massa varv med svart tråd virat runt ena sidan av navet. En period var det hiskeliga mängder tråd som lossade. Jag bytte ut framdäcket, som var värst, och det nya har inte haft det problemet. Bakdäcket höll längre, men det är utbytt nu pga vanligt slitage. Förmodligen var båda från samma köptillfälle och kanske samma "batch" i fabriken.

Men radiella sprickor har jag inte haft. Eller menar du egentligen tangentiella?

Både fram å bakdäck på mina GP4000 har skador i sidväggen. Kört Conti i 5 år å inga probs tidigare. Ena kasserade jag, det andra satte jag lapp på insidan.

Mvh.

JMT skrev:
> Har inte förpackningen kvar, men de senaste såg
> fräscha ut, och var inköpta i vintras från bike
> discount. De innan var också fräscha och var
> inköpta på bike24 precis innan användning.
> Var ser man tillverkningsdatum på
> däcken/förpackning?

Kolla din manometer så den inte visar fel och du har kört med för högt tryck.

selstam skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har kört mycket med 4000s. Har inte haft
> några
> > problem med sprickor. Däremot så har jag
> fått
> > en del punkor genom revor i sidoväggen.
>
> Den kan jag skriva under på. Smällde två
> slangar innan jag fattade vad som hade hänt - då
> var slangarna slut!
>
>

Jag hade exakt likadant på mitt 4000s 25mm bak. Jag gick tillbaka till butiken och fick ett nytt direkt.

Har haft samma problem med sprickor med 2st 23mm 4000s som jag haft som framdäck och 2st 25mm 4000s som jag kört som bakdäck.

I mitt fall har jag kört dom på min CX som har 29er MTB-fälgar som ju är bredare än "vanliga" landsvägsfälgar. Kan inte komma på någon anledning till varför det blir så? Sprickorna börjar uppstå redan efter ett par månader men brukar köra säsongen ut på dom. Ska väl tilläggas att jag kört med andra landsvägsdäck på samma fälgar utan några problem...

Tillbaka
Topp