Problem med Stans?

bruce

Ny medlem
Problem med Stans?
Har cyklat med Stans en tid och varit helnöjd men nu..

Problem #1: Krängde framdäck i Hellas, tappat trycket flera gånger i bakdäcket. Senaste två turerna har jag fått akut tryckfall, arbetat arschlet av mig med pumpen och sedan ändå fått stå och klabba med att lägga i slang, kladdigt och jävligt irriterande. Vad händer? Kör med samma tryck likt tidigare.

Problem #2: Vet att man måste fylla på regelbundet men jag upplever att Stansmjölken torkar ur för snabbt och jag har fått refilla ca 1 ggr/må, brukar hälla i 40-50 ml. Nu är det tjockt med grå torkat klegg i däcken och de måste blivit rejält tyngre härvidlag.

På flaskan med gucka står det att kall eller varm förvaring av hojen avgör hur snabbt det torkar. Jag har min hoj i lgh så det kanske är det som är problemet?

Hursomhelst, idag bestämde jag mig för att köra Stanslöst igen.

Problem med Stans?
Låter skumt, vilka däck och fälg?
Skador på fälgen kanske?

Själv körde jag hela säsongen utan att tanka på, och när jag krängde av nu häromveckan var det mycket gucka kvar. Återanvände en hel del Stans tom.

Problem med Stans?
bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Har cyklat med Stans en tid och varit helnöjd men
> nu..
>
> Problem #1: Krängde framdäck i Hellas, tappat
> trycket flera gånger i bakdäcket. Senaste två
> turerna har jag fått akut tryckfall, arbetat
> arschlet av mig med pumpen och sedan ändå fått
> stå och klabba med att lägga i slang, kladdigt
> och jävligt irriterande. Vad händer? Kör med
> samma tryck likt tidigare.
>
> Problem #2: Vet att man måste fylla på
> regelbundet men jag upplever att Stansmjölken
> torkar ur för snabbt och jag har fått refilla ca
> 1 ggr/må, brukar hälla i 40-50 ml. Nu är det
> tjockt med grå torkat klegg i däcken och de
> måste blivit rejält tyngre härvidlag.
>
> På flaskan med gucka står det att kall eller
> varm förvaring av hojen avgör hur snabbt det
> torkar. Jag har min hoj i lgh så det kanske är
> det som är problemet?
>
>
> Hursomhelst, idag bestämde jag mig för att köra
> Stanslöst igen.

#1 samma erfarenhet, däcken kränger gärna och läcker luft när jag kör under 2 bar. Ska nog prova NoTubes fälgar i stället för mina Crossmax UST. Kolsyrepatron gör jobbet lättare när dom rapat ur sig trycket.

#2 min stans brukar torka ut på 1-2månader, jag märker det genom att jag får pumpa innan jag ger mig ut. Notubes ventilerna gör dock påfyllningen enkel.

börjar tycka UST är lite meckigt vid låga tryck som ska vara UST-fördelen

Problem med Stans?
Jag måste haft rejäl tur med mina stans:ningar. Har kanske fyllt på (tidigast) var femte, sjätte månad, med UST-fälgar från Mavic och Shimano, ghetto-UST med Sunn-fälg och Nobby Nic, Racing Ralph, Fat Albert, Highroller, ... Kör slanglöst året om och förvarar alltid grejorna inomhus... Har "burpat" en gång, men det var en riktigt usel landing på snedden med DH-hojen men det har hållit tätt efter att jag pumpat upp däcket igen... Mysko. Kan du inte mejla farbror Stan och fråga, bruce? Han kanske har några idéer...

Problem med Stans?
Ett tips är att pensla däcksidorna där dom tar mot fälgen, dvs. "preppa" däcket innan de monteras på fälgen.
Funkar perfekt med maxxis.
Jag kladdade på ett tjockt lager väntade några minuter till och kladdade igen.
Däcken satte sig direkt och jag behövde inte "skaka" väldigt mkt för att få det tätt.

Just nu med Maxxis Minions på XM819-fälgar.

/C

Problem med Stans?
Hur gör ni ifall ni får punka ute i skogen? Lapp funkar ju bra men hur får ni upp trycket igen? har aldrig lyckats pumpa upp slanglöst med handpump så enda alternativet är väl att köra slang tills man kommer hem, eller Kolsyrepatron kanske gör jobbet?

Problem med Stans?
Ubu hade med sig superlim. När han fick ett litet hål i däcket var han snabb på med tummen för att stoppa luften, och sedan smaska på med superlim. Bubblade och fräste men torkade fort. Gick att cykla vidare. Väl hemma kan man ju liquisola. Jobbigt dock om det är ett stort hål, eller reva... Då är det nog slang som gäller. Eller CO2-pump.

Problem med Stans?
ostkaka skrev:
> Ubu hade med sig superlim. När han fick ett litet
> hål i däcket var han snabb på med tummen för
> att stoppa luften,

Vad glad jag blir att det finns nån som sett att det faktiskt har funkat! Senaste tiden har jag haft grymma problem med stan's och har nu även jag plockat i en slang i bakdäcket, precis som bruce.

I mitt fall tror jag att det beror mycket på att jag börjat gilla att köra runt ett bar i tryck - det funkar bara inte. Man får genomslag och kränger av däck och blurpar. Sen har jag märkt att stans-geggan torkar rätt fort i slitna däck kanske det som är haken?

Problem med Stans?
ostkaka skrev:
> Jag måste haft rejäl tur med mina stans:ningar.
> Har kanske fyllt på (tidigast) var femte, sjätte
> månad, med UST-fälgar från Mavic och Shimano,
> ghetto-UST med Sunn-fälg och Nobby Nic, Racing
> Ralph, Fat Albert, Highroller, ... Kör slanglöst
> året om och förvarar alltid grejorna inomhus...
> Har "burpat" en gång, men det var en riktigt usel
> landing på snedden med DH-hojen men det har
> hållit tätt efter att jag pumpat upp däcket
> igen... Mysko. Kan du inte mejla farbror Stan och
> fråga, bruce? Han kanske har några idéer...

i så fall är du inte den ända som har haft tur. har upplevt exakt samma, ända som skiljer är väll att jag inte landade fel när det burpade för mig, utan jag fastnade me framhjulet mellan två rötter o vred :D

Problem med Stans?
Stanslöst, vitsigt va?

Du är lätt Osten, jag är tung, det är nog det som är förklaringen till att dina stansningar funkar bra och mina sämre :(

Jag tyckte det var toppen med slanglöst till en början, gött mos att kunna köra med riktigt lågt tryck men nu när det strular.. Nja, nu köper jag en kasse slangar.

Farbror Stan kan hoppa upp och sätta sig på min sadelstolpe, hälsa honom det i mailet Osten :)

Ute i busken skulle jag aldrig våga köra Stans utan reservslang i bakfickan.

Problem med Stans?
Bruce: jag kör NN 2,25 UST på Mavic Crosstrail. Guckan varade lätt från mars till november utan ett enda problem. Dessutom väger jag närmare 100..
Dock körde jag större delen av tiden 2,0 bar (lägsta för NN) men ökade till 2,4 när jag upptäckte hur mycket lättare det rullade.

Problem med Stans?
Claes skrev:
> Bruce: jag kör NN 2,25 UST på Mavic Crosstrail.
> Guckan varade lätt från mars till november utan
> ett enda problem. Dessutom väger jag närmare
> 100..
> Dock körde jag större delen av tiden 2,0 bar
> (lägsta för NN) men ökade till 2,4 när jag
> upptäckte hur mycket lättare det rullade.

Fast kör du med UST-däck fins det väll ingen orsak utom punkteringsskydd att köra med Stan´s gucka?
Behållningen med kladdet är väl att kunna köra lättare konventionella däck utan slang.

NN UST borde väl gå att köra utan gucka?

Problem med Stans?
bruce skrev:
> Jag tyckte det var toppen med slanglöst till en
> början, gött mos att kunna köra med riktigt
> lågt tryck men nu när det strular.. Nja, nu
> köper jag en kasse slangar.

Kors i taket, ur led är tiden.

Vad händer härnäst; Får man ha 2 bar i däcken igen så man slipper punkteringar? :-)

-Ubu, superlim, det var listigt!

Problem med Stans?
Beeblebronx skrev:
> NN UST borde väl gå att köra utan gucka?

Måhända, men man får nog pumpa jefligt ofta. Finns det nån som kör UST utan gucka?

Problem med Stans?
MoeJoe skrev:
> -Ubu, superlim, det var listigt!

Ialla fall dom få gånger det har funkat, annars väääldigt kladdigt. Har också börjat snegla mot slang.

Problem med Stans?
Det var inget vidare att det inte håller tätt utan gucka, kanske inte behövs lika mycket?

En kompis till mig kör UST (nåt Michelin dry II någonting) utan gucka, han hävdar att det bara behövs pumpas var 4:e vecka. men han kör jäkligt högt tryck (3bar)

Jag får kanske bita i hop och köra äkta UST, fast det blir tyngre än slang.

Problem med Stans?
Claes skrev:
> Finns det nån som kör UST utan gucka?

Jag körde 18 månader med NN 2.25" UST fram och bak utan gucka och utan problem. Höll riktigt tätt, och jag pumpade väldigt sällan. Har även ett Kenda Nevegal 2.1" UST som också verkar hålla tätt riktigt bra. Detta var på en Mavic-fälg (CrossTrail).

Problem med Stans?
På min XC kör jag Shimano XT (UST-fälg) med RR UST som håller 1 1/2-2 veckor och Stans Flow (UST-fälg) med Maxxis Minion DHF/R UST som håller tät ungefär lika länge utan pumpning... :-) T

Problem med Stans?
Det trodde jag inte skulle funka.. men där ser man. Iofs så gillar jag ta det säkra före så jag fortsätter nog likadant. Och guckan varar ju länge åtm i UST läget.

Problem med Stans?
Har kört Racing Ralph 2.25 UST sen augusti förra året utan problem! Hade i vanlig punkasray från macken i bakdäcket precis i början pga punka, annars inga som helst problem! Kör 1,4 fram och 1,8 bak, känns som att UST-däckens styvare sidor är nödvändiga med så lågt tryck, annars kränger däcken av i kurvorna och det känns väldigt instabilt!

Problem med Stans?
Jag har kört XT775 USThjul med stans och FRM XMD333fälgar med stans, riktiga fälgar som FRMs eller Notubes är helt klart bättre än USTfälgar.

Problem med Stans?
Ubu skrev:
> bl a bl a ..Har också börjat snegla
> mot slang.

Fan, vi tar på oss törnekronorna och tragglar fornstigen runt med punka så kan Moejoe köra efter och piska oss eller kasta sten :)

Problem med Stans?
bruce skrev:

> Farbror Stan kan hoppa upp och sätta sig på min
> sadelstolpe, hälsa honom det i mailet Osten :)

LOL!

Problem med Stans?
Fiber skrev:
> Co2 pump funkar kalas!
>
> /Danne

Jag har ingen egen erfarenhet av Stan's/CO2 men vill ändå försiktigt flagga för att NoTubes inte rekommenderar CO2 eftersom det kan påverka geggan negativt (torkar ut och/eller formar bollar).

Problem med Stans?
bruce skrev:
> Fan, vi tar på oss törnekronorna och tragglar
> fornstigen runt med punka så kan Moejoe köra
> efter och piska oss eller kasta sten :)

:D :D :D

Just det, jag ska bara bygga ett ordentligt tungt hjul också (med ostens enkilosdäck)

Problem med Stans?
Ubu skrev:
> Just det, jag ska bara bygga ett ordentligt tungt hjul också (med ostens enkilosdäck)

Äh, när man väl fått upp farten snurrar det ju i en evighet :)

Tillbaka
Topp