Problem med stoppläget på XT framväxel

Fredster

Ny medlem
Efter en grov chainsuck (kedjesug?) var jag tvungen att justera om min XT framväxel. Jag följer Park Tools guide men jag lyckas inte riktigt. När jag ska ställa växelförarens inre stopplägge med L-skruven så kan jag inte få till något mellanrum mellan kedjan och växelförarens inre kant. L-skruven är helt uppskruvad och det är ej någon spänning i växelvajern. Den svarta plastbiten genom vilken de två ändlägesskruvarna går ligger emot sadelröret. (Se bild) Det är precis som om de främre dreven ligger för nära ramen.

framvxl.jpg

Så nu kan jag inte få kedjan att gå fri från växelföraren på lägsta växeln. Innan chainsucken har jag för mig att jag kunde få ett mellanrum på lägsta växeln. Isåfall skulle växelföraren eller någon annan del av växeln ha böjts vid chainsucken. Men jag kan inte se att så har hänt. Jag har ställt in höjden så att när yttre delen av växelföraren är i linje med största klingan så är det c:a 2 mm mellanrum i höjdled.

Vet någon hur höjden ska ställas in på en XT framväxel? Har någon några förslag vad jag kan göra för att få rätt på framväxeln? Eller ska jag bara acceptera att det inte blir bättre än så här? De LX växlar jag har tittat på verkar vara lättare att justera de verkar ha massor av utrymme.

Oändligt tacksam för idéer!

/Fredster

Hmm, konstigt. Jag har också en XT-växel men har säkert en halv cm mellan den "svarta plastbiten" och sadelröret, trots att den "svarta plastbiten" verkar vara lite bredare på växeln jag har än på din. Det ser ut som om dina drev ligger ganska mycket närmare ramen än de gör på min cykel, som du har ett kortare vevlager (?), jämför:
framv.jpg

Av vad jag kan se på din bild ser det inte ut att vara något fel på växeln, men det är ju konstigt att det inte varit något problem tidigare. Har tyvärr ingen bättre idé än att ett vevlager med längre axel förmodligen skulle lösa problemet.

Senast redigerad av en moderator:
Tackar för idéerna. Ländgden på vevlageraxeln bör ju kollas upp. Hur tar jag reda hur långt dreven skall ligga från ramen eller vevlagret?

Swerider, exact var är 113 eller 118 mm mätt? Det kanske är så att Bikediscount.de har monterat fel vevlager/axel. Jag skulle vilja kontrollera så att dreven ligger rätt.

Det brukar stå vad det är för axellängd på vänster vevskål (jag tror det heter vevskål, annars så är det den del som sitter fast i ramen på vänster sida).

Hmm, justerade min XT-fram häromdagen och tyckte också det var lite pilligt. Det jag missade under min justering var att jag slarvade min spänningen av vayen(Killing-gänget...). Det gjorde att L-skruven inte fungerade för mig heller. Mitt förslag blir:
Om jag förstår dig rätt, börja om från början med att spänna vajern INNAN du skruvar på skruvarna.
Lycka till
dp

Enligt Fredrik på Hallman's är nya XT-framväxeln endast avsedd för 50 mm chainline. Vilket innebär 118 mm axel oavsett tjocklek på "vevlagerhuset"! Kombinerar själv gamla XT-vevpartiet med nya XT fram- & bak-växlar. Och gamla XT-vevlagret med 118 mm axel. Inga problem hitills!

Det står även på Shimano's hemsida, Chainline = 50 mm! Kolla på Tekniska data för nya XT-vevpartiet med inbyggt vevlager. FC-M760.

Lycka till!

Jag kom precis på att vevpartiet är LX och enligt den tyska affären jag beställde från så är vevlagret Octalink. De angav tyvärr inte fler detaljer.

Spelar detta någon roll?

/Fredster

Fredrik F

Kollade lite snabbt i Service-instructions för LX-vevpartiet (570/571) och de klarar både 47,5 mm och 50 mm chainline, så det skall gå bra. Vidare står det att för 47,5 mm chainline skall vevlageraxeln vara 113 mm och för 50 mm chainline skall axeln vara 118 mm.

Och har man monterat nya XT-framväxeln (760/761) så är det 50 mm som gäller. Annars frångår man Shimano's specifikation med följande troliga problem...större risk för chainsuck och att framväxeln slår i ramen och svårt att justera den (skruvar i ändläge, osv. vilket inte skall behövas).

Om du mäter från centrum av ramröret som framväxeln sitter fast på till cenrum av mittendrevet, så bör det vara 50 mm. Är det mindre har du förmodligen en 113 mm axel.

Det enklaste är ju att ta bort vevlagret så står det på vad det är för modell. Men du kanske inte har de verktyg som krävs? Kan du få bort vevarmarna så kan du ju själv mäta axeln...

Är det du som är Fredster så är det nya XT-växeln på bilden...

Tillbaka
Topp