problem med tektro rx-6 mini-v

marxos

Medlem
Hej happy people! Har problem med min frambroms, och skulle behöva råd för att förstå om det går att fixa den eller om den måste bytas.

Den ena armen fjädrar inte tillbaka när jag släpper bromsen. Som synes på bilden kan jag trycka den mot hjulet så att hela bromsen "lutar" åt andra sidan istället för att centreras.

Den lilla pinnen som ska spjärna emot gör inte det oaktat hur justerskruven sitter. Vet inte hur länge detta skett, eller hur jag ska kunna rätta till den där pinnen, eller bromsen som helhet.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    140.9 KB · Besök: 18
  • image.jpg
    image.jpg
    122.6 KB · Besök: 14
Cyklarrunt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade liknande problem som fixades med rengöring
> och smörjning.
>
> http://forums.bicycletutor.com/thread-326.html

Tack för kvick respons! Har försökt rengöra och fetta där jag kommit åt, men kommer inte åt något inuti mekanismen, där det faktiskt knastrar lite illavarslande. Lyckades du demontera, eller få ut skiten genom att spruta in nåt?

Ta bort bromsarmen från gaffeln. Titta på gaffeln. Finns det ett (1) eller flera hål (tre möjligen) för det lilla stiftet på bromsarmen? (stiftet i blankt material)

Om du har flera olika hål så kan du prova att byta vilket du sätter stiftet i, och se om något ger mer spänning i "spjärna-emot-pinnen".

Kupa skrev:
> Ta bort bromsarmen från gaffeln. Titta på
> gaffeln. Finns det ett (1) eller flera hål (tre
> möjligen) för det lilla stiftet på bromsarmen?
> (stiftet i blankt material)
>
> Om du har flera olika hål så kan du prova att
> byta vilket du sätter stiftet i, och se om något
> ger mer spänning i "spjärna-emot-pinnen".

Bara ett hål på bromsen, för stiftet på gaffeln. Iaf utifrån vad som syns.

Bromsarna fick ligga en liten stund i någon bike-cleaner som jag hade hemma. en av armarna (?) var besvärlig men det löstes med lite våld. Har för mig att jag satte tillbaka den på pinnen och vred och hade mig. Sen försökte jag trycka in lite fett. Det var någon månad sen, så det är kanske dags för lite underhållstvätt. Tog inte isär något.

Nu har jag rengjort, blivit av med knastrar och fettat. Kan dock konstatera att något i bromsarmen måste ha gett upp helt. Den fjädrar inte alls utan kan (rätt trögt) vridas i vilket läge som helst. Finns inga fler idéer här får jag maila tektro och kolla om de har idéer, eller är beredda att reklamera.

marxos skrev:
> ...Finns inga fler idéer här får jag maila tektro och kolla om de har idéer, eller är beredda att reklamera.

Reklamera? Jag trodde att det där var 20 år gamla grejer.

Igino Cazzola skrev:
> marxos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...Finns inga fler idéer här får jag maila
> tektro och kolla om de har idéer, eller är
> beredda att reklamera.
>
> Reklamera? Jag trodde att det där var 20 år
> gamla grejer.

Nej, de är inte alls så gamla. Men inte helt klart att de går att reklamera i vilket fall. Får väl lura på vad de ska ersättas med i vilket fall.

belio skrev:
> Finns bra mini v för inga pengar alls så byt
> bara byt säger jag!

Något konkret tips? Andra budget-tektro eller rentav nåt annat märke?

Tillbaka
Topp