Problem med trumbroms på militärcykeln

pbellehed

Medlem
God morgon,

Har haft min gamla militärcykel med trumbroms där bak i flera år nu. Gradvis har dock bakbromsen försämrats och har det senaste året varit riktigt dålig. När man bromsar så låser sig liksom hjulet och det går svintrögt att trampa efter det, alternativt så måste man rulla hjulet bakåt litegrann när man stannat för att få låsningen att släppa och på så sätt kunna trampa vidre igen.

Jag hade isär det och tittade lite i somras men kunde inte direkt se något "trasigt" inne trumbromspartiet då det inte fanns några lösa delar eller så.

Något här som vet vad det kan vara? Kanske finns det någon som gjort lumpen och meckat isär och lagat något liknande då? Biken är en riktig trotjänare som pendlingsbåge för mig, så jag vill verkligen ha ordning på det hela!

// Pierre

är det modellen med "oversize" baknav så lär den vara hopplös att få ordning på om det krånglar, antar att andra på happy vet mer.../J

Är det modellen med stort nav med vanliga bromsbackar?

I så fall måste troligen bromsbackarna bytas. De kan vara knepiga att få tag på, de finns inte för civilt bruk (i alla fall inte i cykelnav), och försvaret har skrotat sina lager, tror jag.

I bland räcker noggrann rengöring, slipning av beläggen och lite smörja på eccentern (stavas det så?), den lilla grej som pressar isär backarna och som skall fjädra tillbaka då bromsen inte används. Se upp för smörja på fel ställen...

Cykeln kan alltid räddas med nytt, litet baknav. Joytech för 139 spänn från Duells kan rekommenderas. Till denna kostnad kommer nya ekrar, de gamla är för stora för navet, och brickor (M4??) för de stora ekerhålen i fälgen.

Jag har en del begagnade reservdelar till den nyaste modellen militärcykel (utan trumbroms fram) som kan bortskänkas, skicka pm vid intresse.

/Jonas

Senast redigerad av en moderator:
Om beläggningen på backarna är slut, kanske det går att jaga rätt på sådan/liknande beläggning och limma dit? Har hört/läst om nåt sånt i moppekretsar. Kan ha läst det i classic motor eller så har jag drömt hela grejen. Jims hörna lär det ha varit om det är classic motor iaf...

hur gick det, jag har samma problem idag med min cykel samma som du hade! Roligt om du har någon ide, jag tycker om min gamla cykel! Vh Arne

Reservdelar bör inte var något problem. Baknavet är tillverkat av Sachs och har beteckningen HR 90 V. Satt bl.a. monterat på MCBs moped 1238.

Tillbaka
Topp