Problem med Truvativ vevparti

alexcykel

Aktiv medlem
På mitt Firex vevparti börjar vänster vevarm glappa hela tiden, det spelar ingen roll hur jag drar skruven som håller ihop partiet. Loctite gänglåsning funkar inte heller.

När jag monterade det var splinesen redan infettade från fabrik och gänglåsning fanns på skruven, jag drog med rätt moment och allt var hunky dory under ca fem timmars cyklande sedan började eländet.

Skall det vara fett på splinesen?

Har någon liknande erfarenhet?

Jag har ett Firex med samma problem, men det är bara att komma ihåg att skruva till den lite då och då. Har funderat på att rengöra och loctita fast det en gång för alla, men har inte vågat/orkat.

ja.. alltså det ska ju vara fett på splinsen,,det har ingenting med glappet att göra.
men vilken loctite har du kört. blå eller grön? låter som du har kört blå?. testa grön, sitter helt galet. för det är väl ISIS varianten du har va?

mtbräven skrev:
-------------------------------------------------------
> ja.. alltså det ska ju vara fett på
> splinsen,,det har ingenting med glappet att
> göra.
> men vilken loctite har du kört. blå eller grön?
> låter som du har kört blå?. testa grön, sitter
> helt galet. för det är väl ISIS varianten du
> har va?

Har kört blå, skall prova med grön.

Det är integrerad axel, men fria ändan, ser ut som isis.

men du.. troligen är det nog så tyvärr, att din vevarm är utom räddning nu.
har du fått glapp på den ett par gånger så är nog vevarmen expanderad i infästningen vid vevaxeln. kommer med största sannolikhet aldrig att sitta som berget igen. missade att du sa att den hade glappat flera gånger.
men ge det ett sista försök med grön LT.
lycka till..

Går det att demontera vevpartiet? Dvs. kan du ta loss högersidan? Truvativ-vevpartier kan larva sig lite och delvi montera isär sig själva med följden att dom inte går att montera isär på riktigt sen.

Går det att demontera skiten är det bara att loctitea ihop hela alltet, eller leva med att det glappar upp då och då.

Jag har haft samma problem med mitt Firex vevparti. Det avhandlades i vintras i denna tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/785006/page=1

Enligt leverantören av cykeln har de detta problem med ca 5% av alla Firex-partier som de monterar.

Hur som helst. Jag har inte haft några problem sen jag drog åt stenhårt med loctite på gängorna. Jag vet dock inte vilken färg det var på Loctite-burken.

Tillbaka
Topp