Problem med tubeless

Problem med tubeless
Hej

För några månader sedan konverterade jag mina däck till tubeless. Nu har jag fått problem att ett av däcken släpper luft med tiden så jag behöver pumpa innan varje tur.
Det verkar tätt runt kanten så skulle behöva lite hjälp med felsökningen.

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Problem med tubeless
Själv har jag lyckats ha följande fel
Inte tubeless ready däck- släpper ut luft/håller inte tätt
Fälgar som säljs tubeless ready har inte alltid tubeless ready fälgtejp, behöver då tejpas. Då kom vätskan vid nipplarna
Ventil har löstagbar kärna, behöver tightas åt. Ingen vätska syntes
Ventil sluter inte tätt mot fälg, borde visa vätska vid ventil.
Vätska torr/gammal/för lite
Korv i däck stoppade vätska från att röra sig fritt i fälgen

Problem med tubeless
Ovanligt men det kan oxå va ett kasst däck , köpte ett par nobby nic där det ena däcket ”svettades” genom däcksidorna hela sin livslängd .
Mange

Problem med tubeless
Ovanligt men det kan oxå va ett kasst däck , köpte ett par nobby nic där det ena däcket ”svettades” genom däcksidorna hela sin livslängd .
Mange

detta råkar faktiskt vara just nobby nic...
men låter som att jag ska prova köra i mer vätska som första grej!
sen verkar stiftet i ventilen vara lite ”snett” så där kanske kan pysa ut lite med...

Problem med tubeless
sen verkar stiftet i ventilen vara lite ”snett” så där kanske kan pysa ut lite med...
Guldiga stiftet i toppen är en sak. På många tubeless-ventiler går det att ta ut hela insatsen

Dem kommer ofta med ett litet verktyg för att dra åt, går även med tång.
Jag hade lyckats rucka loss mina när jag pumpat.

Problem med tubeless
Stoppa ner hjulet i en balja vatten eller liknande och leta efter bubblor.
Topp5:
1. Läckande däcksidor. Finns många trådar på forumet om detta.
2. Läckande fälgband. Tejpa
3. Läckande ventil. Passar fälgen dåligt, ventilen är lös etc.
4. Tätningsvätskan är kass.
5. Smuts mellan däck och fälg. Gäller främst MTB.

Problem med tubeless

Läkage från ventilnålen är nåt som hänt mig. Lätt hänt att det kommer lite sås i ventilen som sen inte sluter tätt. Finns lösa ventilnålar att köpa. Brukar heta typ "presta valve core" eller liknande på engelska.

Problem med tubeless
Valhalla , nope det var flödigt med gucka kvar , har aldrig haft så lite som rekommendationerna säger, är man med i hundraklubben valrossarna så finns det andra ställen att spara vikt?
Mange

Problem med tubeless
Vad kör du för gucka? Jag har kört finshline den funkade kass blev aldrig helt tätt.. Bytte till stans sen dess har jag inte haft några problem!

Problem med tubeless
Det tog mig flera år att inse att ventilen måste dras ännu hårdare mot fälgen. Det jag trott var tätt var inte det och två hjul har nu slutat tappa luft mellan turerna sen jag drog ventilringen med tång.

Problem med tubeless
Det tog mig flera år att inse att ventilen måste dras ännu hårdare mot fälgen. Det jag trott var tätt var inte det och två hjul har nu slutat tappa luft mellan turerna sen jag drog ventilringen med tång.
Problemet med att dra dom för hårt är att man kan glömma få bort ventilerna när man får punka. Iofs kan man ha med sig en tång men utan det är man rökt och går en mil hem :).

Problem med tubeless
weldtite är det i dem nu. Måste det vara samma fabrikat på guckan när man fyller på?
Det här måste ju vara väldigt svårt att svara på... Ingen tillverkare lär väl rekommendera det?

Men säkert ganska många cyklister som blandat utan problem. Det värsta som kan hända är väl att något skär sig mellan vätskorna och punkaskyddet uteblir? I bästa fall skulle ju vätskorna kunna komplettera varandra och fungera bättre än om du kör med bara en typ av vätska.

Jag köper samma men om jag behövde ny vätska och inte får tag på samma skulle jag inte tveka att prova med någon annan.

Problem med tubeless
Det här måste ju vara väldigt svårt att svara på... Ingen tillverkare lär väl rekommendera det?

Men säkert ganska många cyklister som blandat utan problem. Det värsta som kan hända är väl att något skär sig mellan vätskorna och punkaskyddet uteblir? I bästa fall skulle ju vätskorna kunna komplettera varandra och fungera bättre än om du kör med bara en typ av vätska.

Jag köper samma men om jag behövde ny vätska och inte får tag på samma skulle jag inte tveka att prova med någon annan.

Jag tror de går att blanda vissa men inte alla.. själv hade jag inte chansat utan tvättat ur däcket och fylt på med annan. Har aldrig kört på weldtite så vet inte om den är bra eller ej...

Problem med tubeless

Spelar stor roll vilka ventiler man kör med. Stans gamla orginalventiler utan o-ring på utsidan behövde jag dra med tång. På nya hjulen kör jag muck-offs ventiler som är betydligt biffigare o har rejält o-ringssäte i låsringen (som även den är rejäl) på utsidan. Dessa har jag dragit för hand och inte haft några problem med alls.

Problem med tubeless
Spelar stor roll vilka ventiler man kör med. Stans gamla orginalventiler utan o-ring på utsidan behövde jag dra med tång. På nya hjulen kör jag muck-offs ventiler som är betydligt biffigare o har rejält o-ringssäte i låsringen (som även den är rejäl) på utsidan. Dessa har jag dragit för hand och inte haft några problem med alls.
Om man inte får tätt mellan fälg och ventil genom att dra mutter lagom med fingrarna så använder man fel kombination av fälg/ventil.

M

Problem med tubeless
Ventiler med konisk fot kan tryckas ner i fälghålet medan muttern spänns. Tycker de är enklast att använda. Tex DT swiss plattfot tycker jag är svårare att få tät.

Problem med tubeless
Det är ju trail and terror som gäller och en del beror på hur spåret i fälten ser ut.
Jag använder idag uteslutande ventiler med konisk kropp utan stöd i botten.
Ex muc-offs och notubes funkar mkt bra .
Att inte kunna släppa ventilen med fingrarna vid punka är lika dumt som att ha ett däck som inte går att släppa från fälgen enkelt.

Problem med tubeless
weldtite är det i dem nu. Måste det vara samma fabrikat på guckan när man fyller på?
[/QUOTE

Senast har jag blandat Orange och Stans. På 4 månader har jag inte märkt att det inte skulle funka

Problem med tubeless
Eftersom jag vill ha 1 bar fram och 1.6 bar bak så kollar jag alltid trycket innan jag drar iväg på en tur. Som regel får jag fylla på lite luft, ju längre tid det gått sedan den förra turen desto mer luft får jag fylla på med. Inget konstigt. Det gäller även hojar med slang. Kan inte tänka mej att ge mej ut på en tur utan att ha koll på däcktrycket.

Tillbaka
Topp