Problem med Ultremo ZX

stiffy

Medlem
Problem med Ultremo ZX
Märkte att det hängde trådar från både fram- och bakdäck på båda sidorna(Rullat ca 80mil). Första misstanken var att bromsarma låg emot däcket, men så var inte fallet. Någon som har haft likande problem eller har tips på hur detta undviks till nästa uppsättning däck? Fälgarna som används är Mavic CXP33 och däcken Ultremo ZX (Evolution Line, HD Speed Guard, RaceStar Triple Compound).

Bilagor

• DSC_0273.jpg
    DSC_0273.jpg
    39.2 KB · Besök: 27
Problem med Ultremo ZX
Fast GP4000S, eftersom jag antar att det är det vi talar om här, är väl inget riktigt alternativ till Ultremo? Inte samma typ av däck med väldigt andra prioriteringar på egenskaperna.

Också sugen på att pröva nånting nytt, endast som framdäck men inte Pro3/4 (det vore inte nytt för mig), vad väljer man då? Evo Corsa SC lockar som fan, men punkteringsskyddet mot vassa stenar och glasbitar är väl inte ens nära Ultremo?? Hur är Conti Attack vs Ultremo ZX?

Tips någon?

Problem med Ultremo ZX
Mina två år gamla Conti GP 4000 har också fått trådsjukan.
Verkar mest vara ett kosmetiskt problem, har inte haft några problem med dem.
/M

Problem med Ultremo ZX
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast GP4000S, eftersom jag antar att det är det
> vi talar om här, är väl inget riktigt
> alternativ till Ultremo? Inte samma typ av däck
> med väldigt andra prioriteringar på
> egenskaperna.

Har du lust att utveckla vad skillnaderna mellan däcken skall vara enl dig?

/Håkan

Problem med Ultremo ZX
Håkan, längre livslängd och marginellt bättre punkaskydd på GP4000S, på bekostnad av en dödare och mer stum känsla - jämförelsevis ZX och Pro# då. Det är väl ganska allmängiltig uppfattning på de stora forumen med, GP kör man för att det är tryggt, inte för att det här sköna åkegenskaper. Evo Corsa och Veloflex kör man för de fantastiska åkegenskaperna på bekostnad av allt annat, och nånstans där i mitten landar ZX och Pro#.

Problem med Ultremo ZX
Jag håller inte riktigt med.

Jag har haft både Michelin Pro2Race och Pro3Race och de ändrar egenskaper för mycket när man lägger ned dem så mycket att man går från det hårda gummit i mitten till det mjuka gummit på sidorna.
Ultremo ZX har jag ingen erfarenhet av, men däremot både Ultremo R och R.1 liksom Vittoria Open Corsa Evo CX och Conti GP4000S.
Även om Open Corsa-däcken är mina favoriter är jag inte helt säker på att jag i ett 'blindtest' skulle kunna känna skillnad mellan Ultremo, GP4000S och Open Corsa-däcken.

Michelin-däcken är jag däremot helt säker på att jag skulle kunna identifiera, pga det hårda gummit, åtminstone om de nuvarande Michelin-däcken är som de jag har erfarenhet av.

Jag upplever inte heller livslängden hos GP4000S som särskilt imponerande, tex slits de platta väldigt snabbt.
Både mina Michelin och Ultremo-däck har jag upplevt som mer långlivade och utan någon märkbar skillnad i punkaskyddet mot GP4000S.

Däremot upplever jag mina Open Corsa-däck som relativt dåligt punkteringsskyddade.

/Håkan

Problem med Ultremo ZX
Problem med Ultremo ZX
MRobson skrev:
> Blått pigment kanske är svårast att få till bra.

Rött är i alla fall snabbare.

Problem med Ultremo ZX
Passade på att se efter om det var några sprickor i de färgade partierna(vita) på mina däck. Inga sprickor i ränderna, däremot har däcken spruckit längs med texten på sidan av däcket. Mellan texten och den vita randen(på alla fyra ställen). Har använt däcken tre månader.

Så det är nog bäst att hålla sig till svarta ZX.

Bilagor

• DSC_0276.JPG
    DSC_0276.JPG
    104.9 KB · Besök: 22
Problem med Ultremo ZX
Jag hade samma fenomen på mina R.1, men upplevde inte att det påverkade funktionen alls. Däremot fick dessa däck extremt mycket skärsår i slitbanan.

Problem med Ultremo ZX
Tänkte lägga upp en tråd om samma sak efter cykelrundan idag.... Jag har trådar som hänger på mina Ultremo ZX också, det är runt om hela däcken. Runt loggorna är det mer "sprickor" än trådar som lossnat.... Borde man byta däck eller är det ofarligt att hojja runt med?
Inte rullat alltför långt på däcken, kanske 100mil...

/J

Problem med Ultremo ZX
Jake skrev:
> Tänkte lägga upp en tråd om samma sak efter
> cykelrundan idag.... Jag har trådar som hänger
> på mina Ultremo ZX också, det är runt om hela
> däcken. Runt loggorna är det mer "sprickor" än
> trådar som lossnat.... Borde man byta däck eller
> är det ofarligt att hojja runt med?
> Inte rullat alltför långt på däcken, kanske
> 100mil...
>
> /J

Vilken färg?

Problem med Ultremo ZX
Jake skrev:
> Svart med vita ränder...

Kanske är något skumt med mixen i den vita versionen. Ska försöka få kontakt med Schwalbe och se vad de säger. Hoppas på nya däck i ersättning :)

Problem med Ultremo ZX
Det verkar bara vara att köra på trots trådar.

Enligt Schwalbe är trådarna ett slitskydd mellan däck och fälg. Trådarna som hamnar ovanför fälgkanten kan lätt lossna då det sitter fast med en tunn gummibeläggning. Slitskyddet är inte en del av däcket utan kan plockas bort helt, utan att påverka själva ”däckkroppen”.

Jag kommer ta av däcken från fälg och plocka bort tråden. Inte roligt om de börjar trassla in sig i bromsar. Sedan ut och köra och hoppas på det bästa, men problemet med sprickorna kvarstår.

Tack för hjälpen MRobson!

Senast ändrad:
Problem med Ultremo ZX
Jaha, nu har även jag fått problem. En 20 cm lång spricka fram, se bild, 5 cm bak samt små hål lite överallt men i samma linje runt däcket... De har gått ca 1000 km.

Bilagor

• DSC_0221.JPG
    DSC_0221.JPG
    43 KB · Besök: 17
Tillbaka
Topp