Problem med växlar

Johan1992

Medlem
Problem med växlar
Hej jag provade för första gången att göra en växeljustering igår på min racer och när jag var klar med bakväxeln och allting fungerade bra så började jag med framväxeln. Gjorde enligt guide som jag följde, men så till min fråga när jag sedan var klar med framväxeln provade jag växla igenom alla växlar men då får jag aldrig ner kedjan på de två högsta växlarna. Provade att ändra om lite men det gick fortfarande inte några tips ?
Mvh Johan

Mvh Johan

Problem med växlar
Det blir även på växelreglaget att det "inte finns" något motstånd så när jag då börjar växla ner på kassetten så går det bra framtill de två högsta då händer ingenting och inget motstånd på växelreglaget.

Problem med växlar
Bakväxeln fungerade alltså bra innan du började med framväxeln?
Vad har du för växeluppsättning (hur många fram/bak)? Märke?
Har du detta problem med bakväxeln för alla kransar fram?
Du har inte skruvat in någon stoppskruv på bakväxeln?

(Antar att du med "högsta" växlarna menar de minsta dreven på kasetten.)

Problem med växlar
Ja precis jag var nöjd med inställningen och hur kedjan flyttade sig på kassetten, jag har shimano 105 så då började jag med framväxeln nej jag tror inte det. Har provat lossa varje skruv lite men märker ingen skillnad.

Problem med växlar
Det är ganska vanligt men fel, att man greppar med en tång och suger i när man sätter fast vajern, både fram och bak. Bara dra den med handen så den är lätt spänd. Och kedjan ska ligga på lilla kransen fram och mellersta bak när du gör det, dvs när kedjan är som rakast.

Problem med växlar
Det är ganska vanligt men fel, att man greppar med en tång och suger i när man sätter fast vajern, både fram och bak. Bara dra den med handen så den är lätt spänd. Och kedjan ska ligga på lilla kransen fram och mellersta bak när du gör det, dvs när kedjan är som rakast.
Jag vet att det är fel men jag har aldrig lyckats få det att fungera bra med en handspänd vajer. Använder nästan alltid tång. Särskillt fram eftersom jag inte har något sätt att justera spänningen där.

Problem med växlar
Jag vet att det är fel men jag har aldrig lyckats få det att fungera bra med en handspänd vajer. Använder nästan alltid tång. Särskillt fram eftersom jag inte har något sätt att justera spänningen där.
Min framväxel (Shimano Tiagra) får jag alltid "förspänna" genom att kila fast en 8 eller 10 mm insexnyckel mellan ramen och växelföraren innan jag skrivar fast vajern. Först då blir vajern tillräckligt sträckt.

Ett annat tips är att komplettera med en "barrel adjuster" om det saknas justeringsmöjligheter på själva växeln eller reglaget:

Problem med växlar
Det finns små gängade hylsor som man sätter på vajerhöljet för att kunna justera spänningen, jag har satt såna på både fram och bakvajern för att kunna finjustera under åkning vid behov...

Problem med växlar
Min framväxel (Shimano Tiagra) får jag alltid "förspänna" genom att kila fast en 8 eller 10 mm insexnyckel mellan ramen och växelföraren innan jag skrivar fast vajern. Först då blir vajern tillräckligt sträckt.

Ett annat tips är att komplettera med en "barrel adjuster" om det saknas justeringsmöjligheter på själva växeln eller reglaget:
Så fick jag göra på min Ultegra-växel också...

Problem med växlar

Det finns små gängade hylsor som man sätter på vajerhöljet för att kunna justera spänningen, jag har satt såna på både fram och bakvajern för att kunna finjustera under åkning vid behov...
Ja, en barrel adjuster vore ju praktiskt. Tidigare hade jag det på reglaget men STI-reglagen har ju inte det.
Ska prova nyckeltricket nästa gång. Säkert bättre än tångdraget.

Tillbaka
Topp