Problem med vevparti (truvativ firex gxp)

gbghenke

Ny medlem
Hej!

Har haft ett längre uppehåll i mitt cyklande p.g.a skador o grejjer men idag drog jag fram hojjen och åkte till jobbet. Efter ca 20minuter så ramla till min stora förvåning ena vevarmen av(!?!??!!). Detta har aldrig hänt innan så jag drog cykeln till jobbet och kollade lite hur skiten satt ihop. Det visar sig att det är två skruvar som håller ihop allt, en innre som skrivas in i den genomgående armen från drivsidan och en yttre som har större dimension. När jag väl hade listat ut hur det satt fast så drog jag fast båda lagom hårt och tänkte inte mer på det. På vägen hem från jobbet hände det igen, ganska exakt efter 20min igen. ååååååååh tänkte jag vad jobbigt. Kollade lite mer noggrant denna gången och det är den inne bulten som skruvar upp sig. Drog fast skiten igen och packade ner insex nycklarna i väskan för att vara förberedd på om det händer imorrn igen.

Nu till frågorna:

1. Gör jag något fel?
2. Behövs nån form av special nyckel?
3. Nån som har nått tips på hur man kan lösa det

Vevpartiet är ett Truvativ Firex GXP.

så här ser det ut:
truvativ_gxp.jpg ht=440

//Henrik - med bara 1 vevarm

Senast redigerad av en moderator:
Har samma vevparti, och samma problem. Det skuvar inte upp sig på turer under nån timme dock! :(

Verkar som den yttre insexan bara är där för syns skull? Istället för att låsa den inre.

Ytterinsexan är där för att fungera som avdragare, så att armen dras loss från axeln när man lossar den inre insexan.

När man drar fast armen är det bara den inre insexan som behöver dras fast, den yttre har ingen funktion förrän man vill få loss veven.

ah där ser man, den yttre har ingen direkt funktion alltså.. Då är det alltså bara att dra åt den innre som "....." och hoppas på att det sitter kvar.

En kompis kom med tipset att dra på loctite fast gör man det så sitter det väl för evigt antar jag :)

/Henrik

Hur hårt måste man dra den inre skruven? Ska man slå med gummiklubba på insex-nyckeln?
Vad gör man med den yttre skruven? Dra fast lite lagom med handkraft, eller?

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur hårt måste man dra den inre skruven? Ska man
> slå med gummiklubba på insex-nyckeln?
> Vad gör man med den yttre skruven? Dra fast lite
> lagom med handkraft, eller?

Den inre skruven ska med en hävarm lika lång som vevarmen (15-17 cm) dras stenhårt. Loctite ska inte behövas men kan kanske göra det ändå. Vevarmen pressas dock på koniskt, så om vevarmen (som är i alu, jämnfört med axeln på vevlagret som är i stål) har tagit skada av axeln blir det svårt att få på den rätt och hårt.

Tillbaka
Topp