Problem, montering av vevlager

AndersMartin

Ny medlem
Hej

Har en fråga angående montering av ett Hollowtech2 lager.

Efter att jag tagit ur det gamla lagret, rengjort och fettat in så var det dags att montera det nya.
Drivsidan är inga problem, får in hela med enbart handkraft, men icke-drivsidan tar tvärstopp med cirka 2-3mm kvar.
Det sitter något vitt klet på gängorna (låsning/tätning?) Är det vad som tar emot tro?

Man läser och ser överallt att det ska gå så lätt annars är gängorna kass etc etc.
Det går lätt men sen tvärstopp. Gängorna både ser och känns bra.. Törs jag dra in det med verktyget?

Tack på förhand

AM

AndersMartin sa:
Hej

Har en fråga angående montering av ett Hollowtech2 lager.

Efter att jag tagit ur det gamla lagret, rengjort och fettat in så var det dags att montera det nya.
Drivsidan är inga problem, får in hela med enbart handkraft, men icke-drivsidan tar tvärstopp med cirka 2-3mm kvar.
Det sitter något vitt klet på gängorna (låsning/tätning?) Är det vad som tar emot tro?

Man läser och ser överallt att det ska gå så lätt annars är gängorna kass etc etc.
Det går lätt men sen tvärstopp. Gängorna både ser och känns bra.. Törs jag dra in det med verktyget?

Tack på förhand

AM

Lite bildstöd hjälper nog att förstå problemet bättre, är det ena sidans lager kopp som skall skruvas in i ramen?

Det finns visa HTII-lager som har lång gänga på koppen. Ofta är det inte så lång gänga i ramen.
Nu är dom inte vanliga, och det syns rätt tydligt på första gängvarvet efter att man försökt, så det är inte troligt att det är det.
Men en bild...

Här tar det stopp. Cirka 3mm kvar och det vita har precis kommit in i gängorna..

Bilagor

• 20190221_083756.jpg
    20190221_083756.jpg
    144.4 KB · Besök: 58
  • 15507348333601241706033156487678.jpg
    15507348333601241706033156487678.jpg
    125.2 KB · Besök: 52
Skrapa bort lite av gänglåsningen så går det nog bättre. Komplettera eventuellt med flytande gänglåsning, typ loctite, som är betydligt trevligare att jobba med.

Om du använder handkraft utan verktyg? så är det inte konstigt om det tar stopp.
Med verktyg så ska det gå lite trögt.
Blir du osäker så kan du ju alltid mäta att gängan i ramen är djup nog.

Vadå drar du in den för hand eller? Ja då kan det ju gå lite trögt. Gör såhär, kontrollera med skjutmått (eller valfritt mätinstrument) att det inte är lagret som bottnar av någon anledning. Om det inte är det så är det bara o ta i för kung och fosterland med verktyget.

I det där läget möter ju lagerkoppen plasthylsan som sitter mellan lagerkopparna, om du har en sån, går lite trögare då. Kolla från andra sidan så hylsan sitter centrerad.

Tack för alla svar.
Gängor i ramen finns det gott om. Märkte även att det krävs ett visst tryck för att trycka ihop de två delarna, när jag hade det löst..

Jag petade iaf bort lite av den vita gängsäkringen och tog fram mitt nya fina verktyg.. som var för litet.. suck. Så jag kommer inte längre förrns jag har åkt o bytt det.

Återigen, tack för alla svar ?

Nej precis, gärna nåt så man kan momentdra grejerna.. köpte ett parktool bbt49 men var cirka 2mm för litet. Finns det inget på hyllan så kanske nån har tips om dels vilket verktyg som passar perfekt samt vart de finns på nätet?

Tillbaka
Topp