Problem ny cykel,

moue

Ny medlem
Problem ny cykel,
Hello.

Den 16e april köpte jag en cykel från butik, det var nedsatt pris för att det var förra årets modell (2015). Efter första turen blir det glapp i en del av dämparlänkaget, jag går till butiken som säger att det inte är någon fara och bara att köra med cykeln men att dom ska beställa in delar.

Jag lämnar cykeln på butiken som ringer efter en vecka och säger att cykeln är färdig. Glappet var fortfarande kvar för de hade inte bytt några delar utan bara fått ett verktyg som kunde fungera för att spänna ihop det som glappade. Nu försäkrar de mig att jag kan cykla med cykeln för att hela baktriangeln skall bytas ut.

Jag cyklar med cykeln i en månad då de säger att delarna kommit. När jag hämtar ut cykeln så har de inte bytt baktriangeln utan bara en del i länkaget. Hela cykeln är blanksvart, den utbytta delen är mattsvart.

Ska jag vara nöjd med denna service eller har jag några rättigheter angående kompensation eller att kräva omleverans och byte av delarna som butiken lovat?

Problem ny cykel,
Är glappet borta?

Fungerar den som den ska hade jag själv nog inte idats dividera mer i det, men jag vet samtidigt att andra inte resonerar likadant.

Sedan verkar det ju lite struligt.

Problem ny cykel,
Låter konstigt...
Jag har läst på Happy att om man köper sin cykel i butik så löser dom alla problem över dagen, helt utan strul och med ett leende på läpparna.

Måste vara något missförstånd.

Problem ny cykel,
eiskall sa:
Låter konstigt...
Jag har läst på Happy att om man köper sin cykel i butik så löser dom alla problem över dagen, helt utan strul och med ett leende på läpparna.

Jag är mest förvånad över att de inte hade alla delar på hyllan?

Problem ny cykel,
Om den utbytta delen var blanksvart som resten av cykeln skulle jag nog vara lite jobbig. Sen om glappet dessutom inte var åtgärdat skulle jag nog bli än mer besvärlig.

Problem ny cykel,
eiskall sa:
Låter konstigt...

Mehn! DOH! LBS har ju beställt cykeln över internet från generalagenten. Så då är den ju redan besudlad med interweb-stämpel och därmed alla problem som detta medför.

On topic till TS: Tyvärr kan man få räkna med sådant när/om man köper en äldre modell. Så länge funktionen inte är påverkad. Jämför med att du köper en bil och så krockar du. Då får man till viss del acceptera en viss nyansskillnad (om kulören är svårlackad). Kan också vara så att det faktiskt inte finns reservdelar. Eller så har de helt enkelt beställt fel.

Problem ny cykel,
Glappet är borta men är osäker på om det är helt centrerat.

Det är en cannondale Jekyll 2015. Första gången jag köper såpass dyr cykel så känns surt

Problem ny cykel,
Lbs sa att jag skulle få en ny baktriangel men säger sen att cannondale bara skickade en del. De sa att de ska höra med cannondale om ny del i samma färg som original.
Jag är 100 på att jag inte kommer få ny baktriangel eller del i originalfärg.

Problem ny cykel,
Det låter som en klassisk "kunden tröttnar nog snart".
Stå på dig, eller tröttna, helt upp till dig. Förmodar att du har rätten på din sida, om det är svårt att få rätt färg p.g.a gammal modell är inte ditt problem.

Problem ny cykel,
Men vadå? Låter som en solklar reklamation. Produkten höll inte måttet (= glapp). Då ska det åtgärdas så att du har en vara som är likvärdig med den du betalade för. På en ny cykel kan man (om man vill) argumentera för att utseendet är relevant. Blank/mattsvart är väl inget extremt iögonfallande, men är det viktigt för dig så är det.

Butiken har ett par gånger på sig att avhjälpa felet, sedan kan du häva köpet. Om du absolut inte vill ha lack-diff så står du på dig tills du får som du vill. Du har rätten på din sida.

Om du vill slippa strul och hoja så är det bara att säkerställa att cykeln fungerar som den ska och bita ihop. :)

Problem ny cykel,
Foxis sa:
Men vadå? Låter som en solklar reklamation. Produkten höll inte måttet (= glapp). Då ska det åtgärdas så att du har en vara som är likvärdig med den du betalade för. På en ny cykel kan man (om man vill) argumentera för att utseendet är relevant. Blank/mattsvart är väl inget extremt iögonfallande, men är det viktigt för dig så är det.

Butiken har ett par gånger på sig att avhjälpa felet, sedan kan du häva köpet. Om du absolut inte vill ha lack-diff så står du på dig tills du får som du vill. Du har rätten på din sida.

Om du vill slippa strul och hoja så är det bara att säkerställa att cykeln fungerar som den ska och bita ihop. :)

+1. Googla konsumentköplagen och sätt dig in i hur det fungerar.

Problem ny cykel,
Instämmer med föregående skribenter. Det här verkar ju heeeeelt sjukt ju! Ska aldrig köpa en Cykel som börjar på C, inte via internet, och inte från LBS.

Problem ny cykel,
Tack för input.

Har blivit erbjuden en service på cykeln för besväret. Hade dock hellre fått prisavslag så jag slipper ha mer med dom att göra.

Den är köpt i Norge på Anton efter att jag sett en annons på deras hemsida. Beskrivningen i annonsen hade spec efter 2016 modell. Upptäckte det innan köp och godtog att dom gjort fel. En säljare villeville inte ge mig pump till bakdämparen trots att det står på cannondales hemsida att det ska följa med. Efter diskussion medmed en annan säljare så fick jag med en pump och tänker inte mer på det förrän jag är hemma och upptäcker att den är repig och använd.

Jag förstår att jag låter bitter och det är jag :)

Blir det glapp igen kommer jag häva köpet men endast fel färg är inte nog betydande.

Tack, Nu ha jag fått skriva av mig lite.

Problem ny cykel,
Jeppe_E sa:
eiskall sa:
Låter konstigt...

Mehn! DOH! LBS har ju beställt cykeln över internet från generalagenten. Så då är den ju redan besudlad med interweb-stämpel och därmed alla problem som detta medför.

On topic till TS: Tyvärr kan man få räkna med sådant när/om man köper en äldre modell. Så länge funktionen inte är påverkad. Jämför med att du köper en bil och så krockar du. Då får man till viss del acceptera en viss nyansskillnad (om kulören är svårlackad). Kan också vara så att det faktiskt inte finns reservdelar. Eller så har de helt enkelt beställt fel.

Skulle man acceptera att spoilern på bilen blev lackerad i mattsvart när resten metallic eller klarlack ? Det är ju mer som att få en damcykel när du reklamerat en herrcykel :)

Tillbaka
Topp