Problem - Pressfit adapter till BSA för Campagnolog Ultra Torque?

Pegorelli

Medlem
Har en ram där vevlagerhuset är gjort för Pressfit 30,

Undrar om någon som är bra på denna djungel i vevlagerstandarder kan klara ut vad som behövs för att detta ska fungera med min Campa Chorus grupp, Ultra Torque, 11-växlat. Gruppen är för BSA, med Campas vanliga externa vevlager.

Går det att använda: http://www.bike24.com/p29302.html
Tolkar jag det rätt som att det bara är att installera detta lager i stället, och det kommer funka rakt av med mina vanliga vevarmar?

eller måste jag köpa en sån här adapter? http://wheelsmfg.com/pressfit-30-adapter-for-campagnolo-cranks.html

Ramen var specad som BSA, och så kommer den med press fit när jag väl får den..

Som jag tolkar det så ska det vara ok med det från bike24.

Har kollat lite på ultra torque och bbright och det har liknande koppar som ska fungera rakt av med vevlagret/vevarmen.

Funkar gör det säkert, men du kommer att bli galen på knakandet förr eller senare.
Mycket mer om ämnet: http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=93006
Själv körde jag länge med kombinationen BB30 + adaptrar till BB24 + Shimano vevparti.
IMG_4874.JPG

Jag plockade isär, gjorde rent, fettade in, spände lite hårdare, och upprepade oändligt antal gånger. Trots det kom knakandet alltid tillbaka. Fick tips om det här lagret, och sedan dess har cykeln varit knäpptyst! Visst är det märkligt att man ska behöva sätta in en mycket större och klumpigare aluminiumhylsa för att få det att fungera när tillverkarna har gjort en så stor sak av att spara några gram genom att plocka bort den?
vevlager.png

Fast den passar såklart inte Campas 25mm axel där problemet dessutom är mycket större. Vad jag vet finns det tyvärr ingen lösning:( För BB30 däremot hade jag limmat in en sån här och kört vidare med Campas egna lager/skålar.
vevlager2.png

Parlees skålar som jag länkade till ska vara bättre i just knak avseendet med adaptrar och pf30. Det hade iaf jag provat först.

Tack för svaren allihopa!

Lite klokare blev jag, men och nu är jag säker på att det funkar med Campas eget PF30-lager

Däremot blir jag inte klok på varför jag skulle lägga till flera hundra kronor för Parlees variant, då den verkar närmast identisk. Men båtbensbudet skriver ju om det, och jag antar att du har erfarenhet på något sätt?

NiclasY: SRAM-hylsan du visar bild på, du menar alltså att den passar PF30? Du skriver BB30.
Har du en modellbeteckning?

Vevlager och styrlager, måste vara många cykelhandlare som svär över ämnet... ;-(

För en tid sedan läste ja på den här sejten att ett Campagnolo vevparti är en av det sämsta som Campagnolo har erbjudet marknaden. Cykelcity den cykelhandlaren i Göteborg hade inte heller en lager avdragare skevs de. Nu är det väll så att inte alla cykelhandlare måste har verktyg till konstruktioner som är med maskintekniska regler konstruerat. Vid konstruerandet av ULTRA TORQUE SYSTEM har Campagnolos konstruerat ett lagersystem som inte gå att förbättra. SKF råder att utterringen av ett kullager som inte rotera skall få en lätt passning i lagerhållaren och den inre lagerringen som rotera med vevlager axeln skall ha en hårdare passning. Dessa krav har Campagnolo uppfyllt.
Tänk dig du är mekaniker på ett team som delta i Tour de France. För en sådan mekaniker är söm en bristvara. Tänk dig nu att du i ett extremfall (helt teoretisk) måste byta alla campas vevlager. Vid ett sådant scenario kan varje förkortat arbetstid för lagerbyte summera sig till timmar som du få sova mera. För ett sådant fall har jag konstruerat en lager avdragare som förlänger mekanikerns sömvila.
http://wikipedalia.com/index.php?title=Ultra_Torque_Lagerabzieher
http://wikipedalia.com/index.php?title=Bild:UT_Lagerabzieher.JPG
Vi har tävlad och resultatet bli att den sämste klarade bara 6 lagerbyten i minuten. En mycket belåten mekaniker fick sin sömn förlängd.
Veloform AB i göteborg arbeta med detta verktyg.
Dr Herbert

Jag vågar inte uttala mig om Parlees lagerskålar, men de har ett mycket längre instick i vevlagerhylsan än Campas egna vilket kanske gör att de fungerar bättre. Men jag vet egentligen inte. Om du kikar i WW-tråden så förstår du varför jag inte rekommenderar Campas skålar. Men prova själv, har du tur så fungerar det.

Du kan inte använda SRAM hylsan eftersom den är gjord för BB30 istf PF30. Som du ser skiljer det i ID som är 42 istf. 46 mm. (länk http://problemsolversbike.com/files/tech/Bottom_Bracket_Standards_Reference.pdf)
bb30.png

Annars har jag inget mot Campas UT, även om jag tycker att de är knöligare att byta lager på och att de är känsligare för dålig passning. Jag körde i många år med Shimano HT på min gamla AL-cross utan några egentliga problem. Men när jag skulle testa UT visade sig att hylsans sidor inte var helt plana/parallella, vilket fick till följd att det gick trögare att trampa delar av varvet. Otäck känsla! Det hade säkert varit möjligt att lösa, men jag gick tillbaka till HT.

Dr Herbert: Ja, om jag ska tolka ditt inlägg rätt anses alltså Campagnolos pressfit-lager vara bland det sämsta som finns på marknaden?

Eller är det Pressfit-standarden i sig det handlar om?
Förstod inte allt du skrev, men ni har ett verktyg ni använder vid alla dessa byten av Campa press fit lager?

Vet att Cykelcity är kritiska till Campagnolo; i senaste katalogen var det ju ord och inga visor där de skrev att de nu avslutat allt som har med Campa att göra. Synd, det behövs konkurrens, och personligen kan jag inte med SRAMs växelreglage.

Ska läsa igenom WW-tråden och sedan lutar det nog åt att jag testar med Parlees lager.
Jag har ju inget alternativ heller; har en helt ny Campa Chorus komponentsgrupp som ligger och väntar på att bli monterad och har ingen som helst tanke på att lägga ut ytterligare 5-7000 kr på motsvarande från Shimano.

Återigen, tack för era svar!

Senast ändrad:
Följetongen försätter.

Köpte som sagt vevlagerkoppar från Parlee, PF30.

Lämnade ifrån mig hela jobbet mekken konstaterar att kopparna inte får plats i ramen.
Han mätte upp det totala innermåttet i vevhuset till 42mm.

Outer-diameter for Pressfit 30 = 46mm
Outer-diameter for BB30 = 42mm

Kan jag göra den enkla slutsatsen att det är BB30 vevlagerkoppar jag ska ha, och att jag kan köpa vad som helst av vettig kvalitet passandes Campa Ut(campa original??)

Jag kör ju Campa Ultra Torque, så i så fall borde detta passa? (68*42mm-varianten)

http://www.wiggle.se/campagnolo-ultra-torque-bb30-overdimensionerade-integrerade-vevlagerskalar/

Någon som kan bekräfta?

Tillbaka
Topp