Problem/Sneköp Tiagra bromsar

Fryxell

Ny medlem
Tjenare!

Har införskaffat ett par kolfiberhjul och tänkte byta belägg till något lite mer anpassat till detta. Iom att man tidigare har köpt en snålcykel så sitter det Tiagra bromsar på denna.

Klickade glad i hågen hem första bästa beläggen och skulle till att montera detta nu.
Inser nu i efterhand att mina Tiagra belägg är av annan konstruktion än beläggen jag har köpt. i Tiagran sitter fästet i själva belägget.

Hur löser jag detta?
Skulle exempelvis detta passa på mina bromsar?
https://www.merlincycles.com/swissstop-full-flash-pro-black-prince-brake-blocks-64934.html

Bästa lösningen för mig hade ju helt klart varit om själva fästet för beläggen finns att köpa lösa och att jag enkelt ersätter. Finns detta?

HJÄLP!

Bilagor

• 20180331_131659.jpg
    20180331_131659.jpg
    136.5 KB · Besök: 26
  • 20180331_131648.jpg
    20180331_131648.jpg
    128.5 KB · Besök: 17
Senast ändrad:
Ja, det finns. Sök på ”Brake pad holder” eller så. Jag gissar dock att det kan vara prisvärt att köpa ett komplett set med hållare och belägg, och spara ditt felköp tills nästa gång du behöver byta. Jag gissar också att någon här har några par över (inte jag vad jag vet) och erbjuder dig att köpa snart.

Freddie L sa:
Ja, det finns. Sök på ”Brake pad holder” eller så. Jag gissar dock att det kan vara prisvärt att köpa ett komplett set med hållare och belägg, och spara ditt felköp tills nästa gång du behöver byta. Jag gissar också att någon här har några par över (inte jag vad jag vet) och erbjuder dig att köpa snart.

Jo. Har nog minst ett oanvänt par hållare. Hittas det inte så skrik till så letar jag reda ett par.

Fryxell sa:
så att klicka hem två av dessa borde lösa mina problem?
Visst gör det det.
Det finns i princip tre sorters hållare.
Shimano/SRAM (och de flesta 3:e part), Gamla Campagnolo (presspassning på beläggen) ovh nyare Campagnolo (snäppfjäder istället för skruv).
Vilket som helst brukar passa på bromsarmarna, men det är lite olika typer av belägg (även om två minuter med en fil får dem att passa kors och tvärs utom i hållare för gamla Campagnolobelägg).
SRAM/Jagwires modeller med Swissstop -belägg är i mitt tycke bra skit, men det mesta brukar funka.

Har du en affär i närheten så funkar dessa https://www.harald-nyborg.se/sport-fritid/cyklar-tillbehor/cykeldelar/alu-bromskloss-2-pack.html

Tillbaka
Topp