Problem Vevparti pendlarcykeln

smeder

Medlem
Hej jag behöver hjälp

Jag har en pendlarcykel Scott Sportster P4 2008 där jag har fått ett ordentligt vevpartiesknak igen. Jag har redan bytt ett par gånger hos cykelhandlaren men det vill inte hålla mer än 1-2 höstar.

Specen på hojen är:
Crankset: Shimano FC-M411, 26/38/48 teeth
Bottom Bracket: Shimano BB-UN26, 113mm spindle
BB Shell Width: 68mm English

Jag skulle vilja ha ett rejälare vevlager på Scotten som håller bättre.
Jag skulle helst inte vilja byta vevparti men vad kan jag sätta dit för lager istället?

Låter konstigt!? Square taper och octalink brukar hålla betydligt längre än så enligt mina erfarenheter. Däremot brukar ht2 lagren packa ihop betydligt snabbare. Har du kollat att allt är draget ordentligt, knakande och knäppande brukar tyda på annat...

Håller med, kolla först att lagret sitter fast ordentligt. Sen kan du testa att uppgradera till BB-UN55 som ska hålla lite högre kvalitet.

Du kan sätta dit vilken BB som helst som är för BSA housing, JIS "square taper" med 113-längd (om du gillar din kedjelinje).
Notera att de finns i 68 och 73mm längd beroende på om det är road/mtb, men du har rimligen 68mm.
Valet kan vara Shimano UN-55, FSA RPM, SKF (Compass Bicycle, och kostar flis),FAG BB66.
(Eller oxå billiga från Biltema som du byter ofta :-) )

Knak i vevpartiregionen behöver ju inte betyda att det är vevpartiet eller lagret, det kan ibland härledas till pedalerna, vevarmarna eller i värsta fall från en spricka i ramen vilket kan vara svårt att upptäcka. Cykeln är från 2008 och om du använt den frekvent och i varierande väder så är det inte omöjligt att aluminiumramen och drivlinekomponenter börjar visa lite ålderskrämpor.

Försäkra dig om att pedalernas axlar/lager är ok och rätt åtdragna i vevarmarna,
att drevbultarna i framklingorna är rätt åtdragna,
sen om ljudet kvarstår be lcv undersöka om det kan bero på vevlager, materialdeformation på vevarmarnas (square taper alt. octalink) kontaktyta mot vevlageraxeln, alternativt om gängorna i ramen är deformerade eller det finns en spricka.

Tillbaka
Topp