Problemet med 12mm axel-adaptrar som ingen pratar om

landen

Aktiv medlem
Har en Focus Mares med 12mm axel fram och har tre uppsättningar hjul.

Originalhjulen som fungerar utmärkt.
Ett par Prime som nätt och jämt fungerar.
Och ett par tubhjul med SRAM 900-nav som inte passar.

Problemet är att nav-end-capsen på främst SRAM-naven tar i mothållet i drop-outen när man ska spänna åt. Primehjulen fungerar på min cykel, men inte på kompisens Ridley. SRAM navet fungerar inte på någon av cyklarna.

Jag är ute efter lösningar, men gärna komma fram till vems fel detta är. Tillverkaren av gafflarna på både en 2019 Ridley och en 2019 Focus, navtillverkarna eller någon annan?

Hur gör jag för att kunna använda mitt SRAM 900 nav som såklart sitter på de finaste tävlingshjulen :( Bästa hade varit om alla hade adaptrar som ser ut som originalhjulet.

Lite bilder på eländet.

Problemet
Foto_-_Google_Foto.png

Som ett hjul ska se ut med 12mm axel (originalhjulen)
original.jpg

Primehjulen som precis funkar i mina dropouts, vi snackar 10-dels millimetrar marginal.
Prime.jpg

SRAM 900 som alltså inte funkar alls.
SRAM900.jpg

Senast ändrad:
standarden på cyklar är att det finns ingen standard alla kör sina egna race

jag fick slipa om mina extrahjul så dom passa hojen

darkforce sa:
standarden på cyklar är att det finns ingen standard alla kör sina egna race

jag fick slipa om mina extrahjul så dom passa hojen

Same old same old alltså, frågan är hur jag slipar SRAM 900 naven bara, kanske finns tillräckligt material för att få bort 2 mm på varje sida? För även om den skulle kollapsa så hänger ju hjulet på axeln tänker jag, som i "ofarligt".

Tyvärr finns det bara 1.5 mm kvar att svarva ner. Det är möjligt att 1mm på varje sida räcker, men då är det bara 0.5mm gods kvar.
Andra lösningar, eller ska jag behöva bygga om med ett annat nav?

Ärt alltså här jag skulle behöva få bort material.

Foto_-_Google_Foto.png

Men, du behöver väl inte svarva av hela vägen runt? Räcker det inte med att göra ett litet jack i adaptern och sen se till att den är i rätt läge när du drar fast hjulet?
Jag har inte hundra koll på hur det ser ut, tänker bara högt utifrån dina bilder...

Nej du har rätt, då behåller man ju samtidigt väldigt mycket stadga i själva adaptern. Ska först en sväng till LBS och kika vad de kan ha för magiska lösningar, kanske finns nån annan adapter som passar rakt av. Men den lösningen är annars helt klart värt att överväga.

Problemet uppstår när man stegar ner och hur de utformar själva adaptern / end capen. Oftast är det ju 15 mm -> 12 mm eller som i fallet med detta SRAM-nav 20 mm -> 12 mm, men kan säkert bli ett problem när man stegar från 20 mm ->15 mm med i vissa fall, har dock aldrig haft det problemet, har ett par såna MTB-nav och de gafflar jag har där finns tillräckligt med utrymme.

Tillbaka
Topp