landen
Aktiv medlem
Problemet med 12mm axel-adaptrar som ingen pratar om
Har en Focus Mares med 12mm axel fram och har tre uppsättningar hjul.
Originalhjulen som fungerar utmärkt.
Ett par Prime som nätt och jämt fungerar.
Och ett par tubhjul med SRAM 900-nav som inte passar.
Problemet är att nav-end-capsen på främst SRAM-naven tar i mothållet i drop-outen när man ska spänna åt. Primehjulen fungerar på min cykel, men inte på kompisens Ridley. SRAM navet fungerar inte på någon av cyklarna.
Jag är ute efter lösningar, men gärna komma fram till vems fel detta är. Tillverkaren av gafflarna på både en 2019 Ridley och en 2019 Focus, navtillverkarna eller någon annan?
Hur gör jag för att kunna använda mitt SRAM 900 nav som såklart sitter på de finaste tävlingshjulen :( Bästa hade varit om alla hade adaptrar som ser ut som originalhjulet.
Lite bilder på eländet.
Problemet
Som ett hjul ska se ut med 12mm axel (originalhjulen)
Primehjulen som precis funkar i mina dropouts, vi snackar 10-dels millimetrar marginal.
SRAM 900 som alltså inte funkar alls.
Originalhjulen som fungerar utmärkt.
Ett par Prime som nätt och jämt fungerar.
Och ett par tubhjul med SRAM 900-nav som inte passar.
Problemet är att nav-end-capsen på främst SRAM-naven tar i mothållet i drop-outen när man ska spänna åt. Primehjulen fungerar på min cykel, men inte på kompisens Ridley. SRAM navet fungerar inte på någon av cyklarna.
Jag är ute efter lösningar, men gärna komma fram till vems fel detta är. Tillverkaren av gafflarna på både en 2019 Ridley och en 2019 Focus, navtillverkarna eller någon annan?
Hur gör jag för att kunna använda mitt SRAM 900 nav som såklart sitter på de finaste tävlingshjulen :( Bästa hade varit om alla hade adaptrar som ser ut som originalhjulet.
Lite bilder på eländet.
Problemet
Som ett hjul ska se ut med 12mm axel (originalhjulen)
Primehjulen som precis funkar i mina dropouts, vi snackar 10-dels millimetrar marginal.
SRAM 900 som alltså inte funkar alls.
Senast ändrad: