Problemhjul, hjälp önskas

Selast

Ny medlem
Jag har en pendelhoj med Alfine nav som har en väldigt jobbig tendens att äta ekrar. Jag har vid detta laget, ca 200 mils körning bytt 5 av 36 ekrar. Ekrarna har alla gått av uppe vid nippeln. När jag bytte första ekern märkte jag att det var väldigt ojämn ekerspänning på hjulet men detta fixade jag så alla ekrar är nu jämt och hårt spända. Trots detta går ekrar av med jämna mellanrum. När jag idag bytte en eker tänkte jag på att det ser ut som det är en liten vinkel mellan eker och nippel, försökte ta en bild men det är lite svårt att se
image.jpeg

Kan detta vara orsaken till att ekrarna går av? Hur fixar man det i så fall? Måste hjulet byggas om? Tack på förhand!

Felekrat / Felborrat.
För den "knäcken" på ekern innan nippeln funkar inte.

Har du tur så kan det hjälpa att ta bort alla ekrar och flytta dom så att borrriktning och eterriktning stämmer.
En liten bricka mellan fälg och nippel kan oxå hjälpa.

+1
En del fälgar är högerborrade och andra är vänsterborrade. Det gäller att ekra upp hjulet så att ekrarna på drivsidan går in i nippelhålen som vätter mot höger och vice versa. http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#key "rims are drilled either..."
/K

emmer sa:
Felekrat / Felborrat.
För den "knäcken" på ekern innan nippeln funkar inte.

Har du tur så kan det hjälpa att ta bort alla ekrar och flytta dom så att borrriktning och eterriktning stämmer.
En liten bricka mellan fälg och nippel kan oxå hjälpa.

Det blir väl sådär beroende på att Alfinenavet har en stor diameter. Jag skulle kombinera ett sådant nav med en fälg som har öljetter i ekerhålen och använda Sapim Polyax-nipplar.

"Höger- eller vänsterborrade" gäller mot höger eller vänster sida på navet. Inte i de riktningar som bilden visar. Det här vinkelfelet beror på stor diameter på navet, antalet ekrar och antalet kors i uppekringen.

bsandborgh sa:
Det här vinkelfelet beror på stor diameter på navet, antalet ekrar och antalet kors i uppekringen.
De kan även vara borrade mot en täkt tangent på en tänkt diameter på navet. Sen ekrar man fel så att de som skulle gå motsols navet ligger medsols och vise versa.

jofahjalm sa:
Alltså, jag vet inte om det är perspektivet på bilden, men det där ser ju inte att vara ekrat i 3-kors eller på något vettigt sätt?
Jag räknar till 2 kors, tog lite fler bilder
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jag hoppas det går att se bättre nu hur det är gjort. Mina hjulbyggarskills räcker nog tyvärr inte för en total makeover utan jag får lämna in hjulet i så fall. Tack för hjälpen i alla fall.

Man kan klanta sig vid uppekring men det går aldrig att få ihop det på slutet i så fall. Man hamnar i en "gör-om, gör-rätt" återvändsgränd för eller senare.

Fast man behöver ju inte direkt ekra om för att se om hålen är rätt använda. Bara plocka av däck, slang och fälgband. Sedan är det bara att bedöma om det är rätt använda hål.

HåkanC sa:
emmer sa:
De kan även vara borrade mot en täkt tangent på en tänkt diameter på navet.
Teori?
Eller finns det i praktiken sådana fälgar? Gärna med exempel tack (dvs länk).
/Håkan
Skrev visst fel - Miche 2x14 skulle det vara :-)
Öljett som var sned såväl i sidled som längsled.
Sen om det är Miche eller Ambrosio eller vad fan det är vet man ju inte (engelsk cottage industry är väldigt välordnad :-) ).

Senast ändrad:
HåkanC sa:
emmer sa:
Skrev visst fel - Miche 2x14 skulle det vara
Då är det alltså teori, åtminstone i det här fallet,
eftersom Alfine-växelnav endast finns som 32, eller 36,
/Håkan
Whatever makes you happy on a sunday night.

För det vet ju du att finns det i ett fall kan det aldrig aldrig aldrig finnas i två.
Det vet ju alla. Så är det ju. Det har man ju hört.
Sen att det är rätt onödigt för - vad kan det bli? sju-åtta grader? - kan jag hålla med om.
För elcykelnav, motorcyklar och bilar är det väldigt viktig.
Och som vi nu vet så finns det för Miche (eller vad fan det är) 2x14 men inte för någon, aldrig någon, aldrig, mer cykelfälg.

jofahjalm sa:
Jag tycker det ser ut som ett misslyckat försök till 3-kors. Men jag får ingen rättsida på det från bilden.
Hur räknar man? När jag kollar på mitt hjul så korsar varje eker en annan två gånger, en gång nästan direkt efter navet och sen ungefär mitt på. Blir det 3 eller 2 kors?

Det jag inte fattar är att detta är en BMC cykel med hjul som följde med vid köpet och därför har jag antagit att hjulen är byggda av BMC eller någon av dom anlitad hjulbyggare. Kan en sådan "klanta till det" så här? Eller byggs alla hjul numer av maskiner i Asien? Jag antar att det enda att göra här är att höra av sig till butiken, tyvärr för mig ligger den i Malmö och jag är i Stockholm...

Jag har ett hjul med samma problem... Plus lite till!
Den är Alfine nav och en no-name fälg, byggd med enkelt oreducerade ekrar. Spänning är helt vild, fälg har flat-footed och ekrar går av vid fläns och gängorna.
Jag ska bygga om med ett bättre fälg, DT Competition ekrar I 2-kors - att ger bättre vinkel till ekerhål i fälg. Pga den stuvare fälg och bättre ekrar kommer jag att spänn ekrar ganska mycket att motverkar risk för brott vid glans.

Dr.Spoke sa:
Jag har ett hjul med samma problem... Plus lite till!
Den är Alfine nav och en no-name fälg, byggd med enkelt oreducerade ekrar. Spänning är helt vild, fälg har flat-footed och ekrar går av vid fläns och gängorna.
Jag ska bygga om med ett bättre fälg, DT Competition ekrar I 2-kors - att ger bättre vinkel till ekerhål i fälg. Pga den stuvare fälg och bättre ekrar kommer jag att spänn ekrar ganska mycket att motverkar risk för brott vid glans.

Du vill inte bygga 2 hjul va? Tror min fälg är OK, DT Swiss, så jag behöver någon med dina skills som kan tänka sig att ge hjulet lite kärlek. Hör av dig om du är den.

Var går ekrarna av?
Går de av vid böjen så är den mest sannolika boven taskig ekerspänning och utmattning. Att ekrar fortsätter gå lite då och då beror på olikheterna i ekerspänning gör att utmattningsbrotten också kommer lite olika.
Då kanske du skulle få ett fungerande - men fult - hjul bara genom att byta samtliga ekrar och spänna bättre.
Går de däremot av vid nippeln så tror jag inte ett ekerbyte kommer att rädda dig.
Då är det bara att bygga om hjulet till 2-kors som gäller, vilket nog är en överlag vettigare åtgärd än att fortsätta med 3-kors och nya ekrar.
Hittar du ingen annan så kan jag hjälpa till - fast inte särskilt snabbt...

dabac sa:
Var går ekrarna av?
Går de av vid böjen så är den mest sannolika boven taskig ekerspänning och utmattning. Att ekrar fortsätter gå lite då och då beror på olikheterna i ekerspänning gör att utmattningsbrotten också kommer lite olika.
Då kanske du skulle få ett fungerande - men fult - hjul bara genom att byta samtliga ekrar och spänna bättre.
Går de däremot av vid nippeln så tror jag inte ett ekerbyte kommer att rädda dig.
Då är det bara att bygga om hjulet till 2-kors som gäller, vilket nog är en överlag vettigare åtgärd än att fortsätta med 3-kors och nya ekrar.
Hittar du ingen annan så kan jag hjälpa till - fast inte särskilt snabbt...

Dom har alla gått av uppe vid nippeln. Mina hjulbyggarskills tar slut ungefär där jag är nu, dvs jag kan byta en eker, rikta ett hjul men att ge mig på en total om-ekring är utanför min comfortzone. Har hört rykten om att en kille på Cykloteket i Täby ska vara säker på hjul så jag tänkte höra vad dom vill ha för att fixa till det.

Tillbaka
Topp