Proflex! Värsta kapet! (57% rabatt!)

Huckfest

Aktiv medlem
11995.jpg

Nu endast £299 (ordinare £699)

Så sjukt bra! Vem vill inte ha en proflex med en aslång stång till bakdämpen? Hur koolt är inte det? Och så såna där grymma retrofärger också... Jädrans.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11995

"Hmm, den flexar som fan. Hur säljer vi den? "
"Vi lägger till Pro!"
"Jaaaa! Och så sätter vi ett rövarpris och försöker dessutom lura i folk att den kostat tre gånger så mycket!"

Den där var väl rätt het för sisådär tio år sen?

Knasig gaffel (som de säger på MTBR: steering sucks but you get used to it - det var väl en länkagegaffel?) med dropouterna på baksidan brukade det vara också. Lite såhär:

ANIMAL.jpg ht=392

(http://members.tripod.com/~jshebib/)

Edit: tripod gillar inte bildlänkning

Senast redigerad av en moderator:
Jo, proflex är ju en klassiker... en kompis visade stolt upp sin gamla mtb han hade, just en proflex liknande den på senaste bilden... Jag försökte på ett snyggt sätt säga att det bara var skit med en dämpare som bestog av en skummgummiklump... haha... och allt glappade också. Men han förstog nog ändå att den inte var nåt att satsa på..

Världens coolaste hojar! Jag skämtar inte! Må vara skit, men fy fan vad det är ballt skit! Fanns det inte en kolfibervariant också? Henrik Djernis körde väl några år på dem, vet inte om han vann något VM-guld på dem, nån som vet?

proflex was da shit back in the days! Allvarligt talat så skall man komma ihåg att AMP B3 ansågs vara den bästa helfjädrade designen på den tiden, trots enormt flex och omöjlig vajerdragning till bakbromsen eftersom V-bromsen ännu inte var uppfunnen. Mot den bakgrunden var Proflex riktigt bra. Med dagens mått är den inget vidare men har trots allt kultstatus.

Som flera redan nämnt så var den top of the line för ca 10 år sedan och fick toppbetyg i mtb-action. Hade själv en 957 som var riktigt skön och ganska lätt. Den stals i min källare så jag kunde inte kolla hållbarhet över längre tid än 6 månader. Men den gick skitbra, kan jag lova! Och den långa armen men ett lagerfäste har ju faktiskt flera designer idag också, som inte heller är skit, så det har ju inte hänt så värst mycket med den dämparteknologin. Fanns med både gummi och fjäderdämpning fram och bak.

/Magnus

Det roliga i det hela är ju inte att den en gång varit bra, utan att den idag säljs på rea för 300 pund. Och det ska då vara nån sorts nedsatt pris från ordinare 700 pund. Hmmm...

Det är något fultsnyggt med hojar som ska lösa något nytt problem som ingen annan tänkt på och så drar man stänger genom halva hojen och smackar dit ett par extra lager här och var. Till slut så ser det ofta ut som en Incredible Machine med trissor och vajrar kors och tvärs. Vilka är de värsta syndarna? Nicolai dyker upp rätt snabbt...

Ooooh, den understa bilden är ju exakt som jag menade. Trissor och stänger överallt. Det enda som krävs är en liten boll på en vipp-planka och en hov.

BMW:n kan ju i alla fall lyckas kvala in som snygg. Nicolaierna var ju det fulaste jag har skådat. Jag som ändå tycker att vissa Helius-inkarnationer är riktigt heta. Skärpning, tyskjävlar.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är något fultsnyggt med hojar som ska lösa
> något nytt problem som ingen annan tänkt på och
> så drar man stänger genom halva hojen och
> smackar dit ett par extra lager här och var. Till
> slut så ser det ofta ut som en Incredible Machine
> med trissor och vajrar kors och tvärs. Vilka är
> de värsta syndarna? Nicolai dyker upp rätt
> snabbt...
>
> http://www.nicolai.net/imgs/prod/400/07-m-pire-st.
> jpg

Karl Heinz Nicolai löste ett då nytt problem med pedal gung i sitt Diploma Work (sv. examensarbete) som senare blev kallad för Horst-länken. Detta patenterades och köptes av Specialized av Horst Leitners företag (KH Nicolai var ju bara en exjobbare). Idag är det många som betalar licensavgift till Specialized för att få använda denna innovation.

Men visst finns det all anledning att ifrågasätta olika innovationer och det tekniska egenskaper så väl som det kommersiella.

// Miche

07-m-pire-st.jpg

Horst-link?

Njae knappast?
Snarare; vanlig enkelpivot med lite extra "stänger genom halva hojen" och "ett par extra lager här och var"

Men han var säkert en superb ingenjör.

perzzon skrev:
> http://www.nicolai.net/imgs/prod/400/07-m-pire-st.
> jpg
> Horst-link?
>
> Njae knappast?
> Snarare; vanlig enkelpivot med lite extra
> "stänger genom halva hojen" och "ett par extra
> lager här och var"
>
> Men han var säkert en superb ingenjör.

Men det är väl ingen Horst-Länk!? Jag är ingen maskiningenjör så kan inte se vilka egenskaper ovanstående länksystem har. Men troligen finns det väl några egenskaper som framhävs?

// Miche

Miche skrev:
> Men det är väl ingen Horst-Länk!? Jag är ingen
> maskiningenjör så kan inte se vilka egenskaper
> ovanstående länksystem har. Men troligen finns
> det väl några egenskaper som framhävs?
>
> // Miche

My point exactly

Tillbaka
Topp