Project Eternity

sideburn

Aktiv medlem
Project Eternity
Tycker det finns aldeles för lite trådar med känsla i..

Så därför ska jag skriva om mitt nya projekt där enbart fantasin sätter gränser.. och lönen då ;)

Cykeln kommer enbart rullas på asfalt därefter vaxas putsat och ställas tillbaka i glasskåpet.. och om o om igen...

Ramen i fråga är en Fiocco Light Carbonio, så retro så snygg! som sagt mina drömmars projekt på g här...

ProjectEternity.jpg

Hjul är också beställda, det blev ett par Mavic XM719 med Hope Mono light nav.. somsagt lönen sätter vissa gränser också =) men dom är precis som jag vill att det ska va.. smutta och lättrullade och snygga...

21284-2.jpg

Den skall byggas precis som jag vill ha den.. hållas så clean som möjligt.. det är inget xc monster utan den ska bara rullas och njutas!

Kommer uppdateras med massa kolfiber/ titan o smutta prylar! så håll ögona öppna.. nästa vecka kommer det nya prylar

Project Eternity
Ingen gillar mitt projekt :( men de skiter jag i, tänker fortsätta uppdatera med lite porr då och då =)

Kom gärna med komponentförslag!

Idag har plånboken gått varm..

Köpte mig en sadelstolpe i form av en Thomson Elite, samt en Thomson Elite stam och ett Amoeba scud styre i kolfiber.. Ska ja våtslipa bort märkena på styret eller låta det vara? färgerna kommer nämligen gå i svart,röd,gul och silver som stammen och stolpen är i..

elite_1280.jpg

acca65d43edf31d6a7e8c6fa52797196255.gif.jpg

När hjulen kommer nästa vecka lovar jag lite live photos..

// Patrik

Project Eternity
Ekrarna ser överdimensionerade ut. Byt till DT revolution. :-)

Av med klibborna. Skall det vara porrigt skall det bara vara några små klibbor på väl valda plattser...

Project Eternity
Vet inte riktigt vad ni hade emot mitt projekt :/ trodde ni gillade kolfiber..

Den blir färdigställd i veckan dock, vare sig ni vill eller inte..

IMG_0300.jpg

IMG_0297.jpg

IMG_0304.jpg

IMG_0305.jpg

IMG_0309.jpg

// Patrik

Project Eternity
tjusigt :)
men hur rullar hon då..? av bilderna att döma skruvade du ihop henne för ett antal veckor sedan. eller så bor du längre söder ut än mig.. vad jag menar är att du borde ha hunnit rulla ett par mil redan.

Berätta!!

Project Eternity
Det må säga, du har kort tid på evigheten! Börjar i augusti, och färdigställer redan i september.. Resten av tiden skall det alltså vaxas? ;-)

Den var läcker! Är vikten också fantastisk, eller tog ramdesignen över prioriteringarna?
Vad har du för distansringar under styrstammen? Reglage?
Det har surrats om tidigare, men de plåtar som behövs till framväxeln på många kolfiberramar, följer de med ramen, eller finns det ngn. standard som tillbehör?

Project Eternity
Mitt tålamod är inte det bästa ;)

Tyvärr så tog nog ramdesignen över prioriteringarna, men hamnar den på över 9.5 blir jag förbannad ;)

Resterande prylar ska dyka upp från dhl imorgon, distanserna som är på nu är endast till för att se hur många jag skulle ha i fiber..

Det är Braze-on framväxel på den här.. finns att köpa lite överallt =) slänger upp en speclista så ni ser allt som kommer pån..

tack för lite respons =)

JojjeM jag tror dom flesta av ramarna tillverkades i slutet av 90 talet!

Frame: Fiocco Light Carbonio
Fork: Cannondale Fatty-R

Seat: Selle Italia Flite Titanium
Seattube: Thomson Elite 27.0
Seatclamp: Hope
Headset: Hope Headset-07
Headset spacers: FSA Carbon 10mm/20mm
Stem: Thomson Elite 25.4
Bar: Scud HB-M110 Carbon 25.4
Barends: Scud Carbon
Grip: Monty Foam
Topcap: Controltech Carbon

Levers: Shimano XT
Front brake: Shimano XT
Rear brake: Shimano XT
Wires: Shimano XTR

Cranks: RaceFace Evole XC ISIS
Chainring Bolts: NC-17 Alloy
Bottombracket: FSA Platinum Pro 70-108 ISIS
Crank Bolts: NC-17 Alloy
Chain: KMC X9 SL Gold
Pedals: Wellgo SPD
Gear Shifter: Shimano XTR
Rear Derailleur: Shimano XTR
Casette: Shimano XT

Front wheel: Mavic XM719 Hope Mono
Rear wheel: Mavic XM719 Hope Mono Titanium Body

QR: X-Lite Titanium
Front tire: Schwalbe Fast fred
Rear tire: Schwalbe fast fred
Front tube: Nutrak Butyl Lightweight Presta
Rear tube: Nutrak Butyl Lightweight Presta

// Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Project Eternity
Det ser väldigt mysigt ut! Glöm inte att kapa kedjan, sen vill jag se bilder utan det där fula butikstället. Nokon skulle vara snyggt på den där istället för xtr-wire. Skulle spara lite vikt också.

Project Eternity
Jag blir grön av avund! Jätteläcker och snyggt val av delar. Vad jag saknar är förståss Ritcheys carbonframgaffel fast även Winwoods skulle duga även om den är mkt tyngre. Jag antar att det är en fråga om pengar som för de flesta av oss är en begrämsad tillgång. En fundering som jag har är varför du inte solekrat framhjulet med 28 ekrar och varför du valt 719-fälgen som är tyngre än 717 om du skall ha den för "söndagscykling". Sedan undrar ju jag åxå över de blå distanserna som ju borde vara röda eller möjligen carbonfärgade. Men som sammanfattning - jag vill ha din cykel som den är. Hur fin som helst.

Till "brakastruten" som funderar över växlar till carboncyklar. Det finns specialvarianter av framväxlar som har inbyggt fäste. Shimano kallar dem E-type. Jag har en sådan XT till min Scott Scale. Men här finns ju ett "lött" (eller nitat eller klistrat eller vad det nu är)fäste på ramen. Jag har inte sett sådana mtb-växlar men det finns kanske. Däremot är det ju mkt vanligt på lvg-cyklar.

Project Eternity
Tack för kommentaren =)

Letar efter en gaffel och då jag velar fram och tillbaka så köper jag inte.. lägger hellre pengar på nån jag verkligen vill ha.. så uppgradering kommer med tiden..

Hjulen är fabriksbyggda och reades ut...

Om du läser tråden så finner du svar om dom blå distanserna också.. det räcker att du läser speclistan så ser du hur den blir sedan..

MVH Patrik

Project Eternity
Vill du ha den helstel skulle jag rekomendera Pace kolfibergaffel. Vill du ha en udda dämp skulle jag rekomendera look fortunales tror jag den heter.

Men varför varför inte spöa den i skogen som den förjtjänar?

Project Eternity
Kolla in Tokens kolfibergaffel annars. Riktigt fin, bra pris och lätt. Annars är Fattyn bäst. (:

Häftig cykel annars. Kul att se att någon vågar köra på en så fin kedja. (:

Project Eternity
Pacegafflarna är enbart discfästen på, men det finns lösa v-bromsfästen att köpa till. Token är en tillverkare, men inte så vanlig under eget namn på våra breddgrader. Token tillverkar saker till många andra som sätter sina egna dekaler på delarna.

Project Eternity
Kan ingen hjälpa mig och lägga in en bild på en look fortunales gaffel. Eller heter den inte så. Hittar den inte på nätet???? Anton? var är du lägg upp en bild på din :-)

Skulle sitta som en smäck på den hojen.
Pat

Senast redigerad av en moderator:
Project Eternity
he he. Visst gör jag det. Kanske förklarar att jag inte hittade någon. Gick en här på happy för en tid sedan som den gode Aton kom över. Borde finnas på ebay.

Spöar du den hårt i skogen hu då? :-)

Tillbaka
Topp