Projekt Dream Bike med Propain Tyee 29 AL

freddes

Medlem
Cykelsuget kom tillbaks efter att ha tagit ”avstånd” från DH några år, trist olycka samt yngling satte mycket på is.
Byggde för några år sedan en Mondraker Summun Pro för antal år sedan.

Så nu är det dags igen, polarna har börjat köra stenhårt och suget är för stort. Så de fick bli dags igen för ett riktigt bygge från i princip 0.

Kommer utgå från deras ram 29’ i raw matte (alltså rå alu, som är lackad så den är inte helt naken. Ramen kommer ju dock när den kommer, fördelen är att man kan börja fynda delar.

Så på listan finns:

Pedaler: Shimano Saint PD-M828, en favorit jag hade på min Mondraker, köpte ett par nya till min BMX som jag nu kommer ta på min enduro. Vikt: 558gr Pris: okänt, nypris 1565.
Gaffel: Marzocchi Bomber Z1 170mm svart utan fjäder, tänker att man kan dra i fjäder om man känner att det behövs, hitta den till 20% också och det är Fox som bygger dessa eller de utgår från Fox så det är kvalite. Vikt: 2004gr (?), Pris: 8139kr efter %
Styrstam: DMR Defy 35 x 35 5mm rise vilket kommer i rå alu. Vikt: okänt Pris 561 (15% rea)
Styre: Nukeproof Vision Carbon 800mm 25mm rise, gillar 80 bredden, kört det på samtliga DH-hojar. Hitta de för halva priset så tänkte att man kan pröva kolfiber i styret. Vikt: 260gr Pris: 623 (46% rea)

Kommande: SLX vevlager samt gruppset, handtag vet jag ej än, bromsar Magura MT5, sadel vet ej än, dämpare Marzocchi Bomber CR med 700 coil, däck vet ej, hjul vet ej troligtvis begagnat, dropper troligtvis begagnat.
Hjul har jag kollat på Hunt Trail eller Nukeproof Horizion V2 men tror jag börjar med begagnat och uppdaterar dessa 2022.

Kommer uppdatera allt eftersom, tanken är att få ihop den helt själv, växlar har jag inte pillat med själv men har hittat bra guider :)

freddes

Medlem
Hitta styret på Wiggle
Kom över två helt nya hjul inkl däck igår för 2000, samma kit som sitter på samtliga Trek Slash förutom deras absolut dyraste.
Kanske inte drömmen kring fälgar men det var ett klipp. Nypris annars 4096kr, personen hade köpt en Slash och dessa blev över :) tackade och tog emot.
Sedan att de blev en tråkig bilfärd med en ouppdaterad gps till Göteborg var en annan femma. Men nu är hjulen fixade, så nu kan man fokusera på att hitta kassett inom det närmsta.

Bilagor

freddes

Medlem
Delarna börjar trilla in, styret hade fel info så det åker tillbaks till England
Gaffeln kom idag också Bomber Z1 vilket kändes rätt. Otåligt att vänta på en ram nu bara när delarna kommer.
Funderar på att tråla igenom internet imorrn på fynd :)
25930044-8FFB-49A7-88E4-79C855165D29.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer