[Projekt] SS Il Pompino

[Projekt] SS Il Pompino
Det är ett par Velo Orange http://store.velo-orange.com/index....s/vo-45mm-hammered-polished-fenders-700c.html

Jag åkte dock på tull + avgift så dom blev ordentligt dyra. Hur nöjd man upplever sig vara ska dock öka med vad man betalar om jag har förstått det hela rätt. Värt varenda krona!

Man kan köpa dom från engelska hipsters till ett högre pris på http://www.tokyofixedgear.com/products/96-Mudguards/Default.asp?page=2 Då får man säkert billigare frakt och slipper betala tullen så man kanske sparar en slant. Man får iofs leva med att ha finansierat hipsters och det kanske man inte vill ha på sitt samvete.

Eftersom jag pendlar en kort sträcka med en SS har jag ännu aldrig råkat ut för någon som vill suga hjul på mig. Men det kanske är värt att skaffa en happykorrekt kompislapp bara för att? Jag blir liten sugen på en i läder...

Mattias A skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för skärmar du hittat? De ser
> fräsha ut. Funderat något kring kompislapp eller
> skiter du i det, kanske krävs lite fulmek för
> att få på också?

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Nu har jag fått hem alla prylarna och börjat
> bygga. Tyvärr så blev det tvärnit från start.
> Jag lyckas inte få in vevlagret. Jag har ett
> hollowtech II lager till mitt Alfine vevparti. På
> högra drivsidan går det snällt i, men den
> vänstra sidan tvärvägrar. Självklart har jag
> gradvis börjat blir mer och mer våldsam, men det
> vill sig inte alls. Är det normalt att man får
> en dålig gängning?

Fick hem min ram igår, med exakt samma visa. Vänstra sidan ville inte vara med.
Gängorna ser schyssta ut, men det är nåt skit där. Har ett kaserat vevlager som jag vågade gå på rätt hårt med, men icke. Ramen är hos LBS nu så då blir det ju snyggt planat också.
Det är skönt att On One är vettiga att ha att göra med i alla fall.
Jag får kredit på mitt konto hos dem, motsvarande mina utgifter.

[Projekt] SS Il Pompino
Heh, schysst att dom ger kompensation, även om de är rätt svagt att det verkar vara ett inte helt ovanligt fel. Fortsätt gärna visa bygget, jag ser fram emot att se vad du får ihop.

[Projekt] SS Il Pompino
Hade jag varit smart hade jag ju lärt mig av ditt strul och bett dem kolla gängorna när jag lade ordern, men men.
Väntar på några smågrejor innan bygget kan sätta igång.
Det mesta kommer att slaktas från min Langster. Den får offras för att jag vill cykla året runt.
Den är en en fröjd att pendla på, men ingen plats för vinterdäck och skärmar.
Jag skall dock spara ramsetet för projekt som framtiden får utvisa.
Måste tajma bygget lite också så den blir klar över en helg, så jag har något att cykla till jobbet på efter helgen.
Skall ta lite porriga bilder på den badrumsblå ramen när den kommer tillbaka från sin brotsching.

[Projekt] SS Il Pompino
Bilder.
Tveksamt om jag har tid bygga ihop den innan jag åker till Mallis på lördag.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    58.8 KB · Besök: 43
  • 2.jpg
    2.jpg
    34 KB · Besök: 42
  • 3.jpg
    3.jpg
    29.7 KB · Besök: 41
  • 4.jpg
    4.jpg
    31.1 KB · Besök: 38
  • 5.jpg
    5.jpg
    44.2 KB · Besök: 37
[Projekt] SS Il Pompino
Hade det funnits bruna fortfarande hade jag nog tagit en sådan. Tror den är mer tidlös.
Men den är inte så dum den blå heller. Syns kanske bättre i trafiken också :-)

[Projekt] SS Il Pompino
Tredje posten i den här tråden innehåller information om vart du hittar gaffeln. Jag är mycket nöjd. Om jag skulle klaga på något skulle vara att tåöverlappet med en liten ram och framskräm är rätt ordentligt, men det är något inget jag kommer ifrån om jag ska ha en så liten ram som jag har.

[Projekt] SS Il Pompino
.gus skrev:
> Riktigt fin ram!
> Skoj att se hur den blir.

Ni ska få se, snart. Nästa helg finns det nog tid.
Det är från den här som delarna skall plockas.
IMG_7711.JPG

Hjulen är Open Pro på System Ex bak(flip/flop) och American Classic fram.
Frihjul White Industries 16t.

[Projekt] SS Il Pompino
Tycker du frihjulet är värt pengarna? Jag är sugen på ett sådant själv. Nu köpte jag billigast möjliga från LBSen och det verkar må rätt dåligt redan efter någon månad. Jag vill dock inte trycka på ett white lagom till vinterslasket.

[Projekt] SS Il Pompino
WI frihjulet är en sådan där grej som man blir glad av när man packar upp. Riktigt fint, gediget.
Mitt har gått ca 500 mil och jag har ännu inte behövt nyttja möjligheten att plocka isär och göra rent det. Det spinner som en getingsvärm, som när det var nytt.
Vet inte vad som kostar mest i längden, ett antal billiga eller ett WI. Tar man hand om det så kan nog WI vinna.
Och det är trevligt att köra på. Hakar på direkt och inga missljud.

[Projekt] SS Il Pompino
Det verkar schysst. Jag ville ha ett sådant, men jag vågade inte köpa ett direkt eftersom jag var osäker om utväxlingen skulle bli bra. Jag tror det blir ett sådant som vårskrud till cykeln.

[Projekt] SS Il Pompino
Det är alltid lika kul att få hem en on-one ram. När en är naken ser man alla små finesser som sedan är svåra att uppfatta! Snygg! Vad väger den på riktigt?

[Projekt] SS Il Pompino
Eftersom jag är lite weightweenie när det gäller min racer har jag för vana att väga saker och ting.
Pompino ram large: 2400g
Pompino gaffel okapad: 1020g
Inget att basera ett WW projekt på med andra ord :-)

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Tycker du frihjulet är värt pengarna? Jag är
> sugen på ett sådant själv. Nu köpte jag
> billigast möjliga från LBSen och det verkar må
> rätt dåligt redan efter någon månad. Jag vill
> dock inte trycka på ett white lagom till
> vinterslasket.

Jag kör det gröna, trial-specifika frihjulet på min Strida. Det sitter väldigt skyddat där vid vevpartiet, men verkar ha klarat sig bra och vara omöjligt att knäcka. Som en bonus surrar 72 poe lite extra ilsket :)

/s-o

[Projekt] SS Il Pompino
Jag är relativt imponerad av slutvikten på min pompino trots att jag valde en jättetung sadel och bombsäkra hjul. Gaffeln på Pompino kan man spara rätt mycket vikt på. Jag valde billigt kinakolfiber, annars har Kineses i al-gaffel som är relativt lätt och billig.

Hur funkar det när man sätter frihjulet vid vevpartiet, påverkar det kedjelinjen?

[Projekt] SS Il Pompino
Nu börjar det hända saker.
IMG_7717.JPG

Nu måste jag bara sätta på vinterdäcken för att kunna montera skärmarna efter dem.
Trist när man skall ta av däcken direkt igen.
Bild med vinterdäck och skärmar kommer imorgon.

[Projekt] SS Il Pompino
Snyggt!

Jag försökte själv montera vinterdäcken idag, men det sket sig. Jag måste skära bort nedersta delen av bakre stänkskärmen så att skärmen inte går ner in i kedjestagen eftersom däcket behöver utrymmet. Jag hoppas att det ska gå få till något hyffsat med en dremel.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Snyggt!
>
> Jag försökte själv montera vinterdäcken idag,
> men det sket sig. Jag måste skära bort nedersta
> delen av bakre stänkskärmen så att skärmen
> inte går ner in i kedjestagen eftersom däcket
> behöver utrymmet. Jag hoppas att det ska gå få
> till något hyffsat med en dremel.

Det finns de som kapat och gjort en löstagbar sista stump. Ibland med hjälp av delar från ett tredje skärmset. Då har du en liten del istället för en hel skärm att jobba med när du skall hänga dit kompislappen och det är lätt att få ur hjulet. Kan det vara något?

[Projekt] SS Il Pompino
Hasse#7 skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snyggt!
> >
> > Jag försökte själv montera vinterdäcken
> idag,
> > men det sket sig. Jag måste skära bort
> nedersta
> > delen av bakre stänkskärmen så att skärmen
> > inte går ner in i kedjestagen eftersom däcket
> > behöver utrymmet. Jag hoppas att det ska gå
> få
> > till något hyffsat med en dremel.
>
> Det finns de som kapat och gjort en löstagbar
> sista stump. Ibland med hjälp av delar från ett
> tredje skärmset. Då har du en liten del
> istället för en hel skärm att jobba med när du
> skall hänga dit kompislappen och det är lätt
> att få ur hjulet. Kan det vara något?

Jag kanske var otydlig. Mitt problem är att jag måste såga ut en del av skärmen som jag har markerat på bilden.
pompino.jpg

Nu sitter skärmen inböjd mellan kedjestagen och den tar upp för mycket plats för det nya 32mm knobby däcket jämfört med mitt tidigare 28 mm slick. Jag tänkte mig att det skulle vara enkelt att bara använda en dremel och ta bort två hörn från skrämen men lämna den biten som fäster skärmen i ramen längst ner. Nu fick jag dock inte tag på någon dremel så det blir till att slänga på slicket igen. Dubb fram så jag slipper tappa framhjulet när jag svänger och slick bak för lågt rullmotstånd. Den ultimata uppsättningen helt enkelt!

Jag tycker inte det är något stort jobb att flytta in och ut bakhjulet med skärmen, man får loss skärmen lite och sedan är det bara att smälla i det. Jag behöver inte ta ur luften ur däcket eller något sådant.

[Projekt] SS Il Pompino
Vinterdäck och skärmar på plats.
Kör vanligtvis med 44 klinga fram, men har en 42a liggande sen tidigare.
Min tanke var att skifta klinga samtidigt som däck. Vinterdäck=42, sommardäck=44.
Med 42an flyttas då hjulet bak en bit och det blir mer plats för vinterdäcket, och det blir lite lättare att trampa dem.
Funkar kanon!
Ursäkta att jag inte orkade trimma in bakbromsen för vinterdäcket, men det skall ju plockas av igen nu när inpassningen är klar.
IMG_7727.JPG

IMG_7723.JPG

IMG_7729.JPG

IMG_7732.JPG

IMG_7736.JPG

[Projekt] SS Il Pompino
Hasse#7 skrev:
> Jättefin hoj!

Verkligen.
Vilken utväxling är det?

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Här ser man vad jag måste såga bort.
>

Den ser lite tight ut hela vägen från stället där den tar i och upp till toppen. Går det inte att sätta en liten stagning uppåt och låta skärmen börja precis ovanför kedjestagen? På det viset borde du dels slippa karva i fina skärmar, få lite mer plats och kanske bli av med den utstickande skruven som eventuellt också är nära ett grovt hjul. Tänk dig stagningen som en avlång bricka med hål i bägge ändarna. Eventuellt lite böjd för att det skall bli optimalt.

[Projekt] SS Il Pompino
Hasse#7 skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Här ser man vad jag måste såga bort.
> >
>
> Den ser lite tight ut hela vägen från stället
> där den tar i och upp till toppen. Går det inte
> att sätta en liten stagning uppåt och låta
> skärmen börja precis ovanför kedjestagen? På
> det viset borde du dels slippa karva i fina
> skärmar, få lite mer plats och kanske bli av med
> den utstickande skruven som eventuellt också är
> nära ett grovt hjul. Tänk dig stagningen som en
> avlång bricka med hål i bägge ändarna.
> Eventuellt lite böjd för att det skall bli
> optimalt.

Tack för tipsen. Jag tror dock inte att själva skruven är något problem, det är bara skärmen mellan kedjestagen som är ivägen. Jag tänket nog behålla skruven eftersom den är bra för att hålla skärmen på plats. det blir istället så att man sågar ut "hörnen" på skärmen så att dom inte längre sitter på insidan av kedjestaget. Jag funderade på att göra som du beskriver, men det funkar inte bra med stagen från skärmen och den kommer också för långt ner. Totalt blir det ca 5 cm^2 eller något sådant som försvinner med var hörn på skärmen, så det blir inget större ingrepp.

[Projekt] SS Il Pompino
PRL skrev:
> Vinterdäck och skärmar på plats.
> Kör vanligtvis med 44 klinga fram, men har en 42a
> liggande sen tidigare.
> Min tanke var att skifta klinga samtidigt som
> däck. Vinterdäck=42, sommardäck=44.
> Med 42an flyttas då hjulet bak en bit och det
> blir mer plats för vinterdäcket, och det blir
> lite lättare att trampa dem.
> Funkar kanon!
> Ursäkta att jag inte orkade trimma in bakbromsen
> för vinterdäcket, men det skall ju plockas av
> igen nu när inpassningen är klar.
>
>

Jag har samma skärmar som du. Smäckra å fina. Enda smolket i bägaren är plastfästet som man skall/bör ha som fästpunkt på mitten, typ vid bromsbryggan. Men ser inte att du har nått sånt? Har du löst de på nått annat sätt, eller har du helt plockat bort de?

[Projekt] SS Il Pompino
Johan_Olsson skrev:
> > Jag har samma skärmar som du. Smäckra å fina.
> Enda smolket i bägaren är plastfästet som man
> skall/bör ha som fästpunkt på mitten, typ vid
> bromsbryggan. Men ser inte att du har nått sånt?
> Har du löst de på nått annat sätt, eller har
> du helt plockat bort de?

På Pompinon sitter skruvhållet under och enligt manualen till skärmarna borrarna man helt enkelt ett hål. Du ser skruven på denna bild.
IMG_7731.jpg

[Projekt] SS Il Pompino
nypan skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Jättefin hoj!
>
>
> Verkligen.
> Vilken utväxling är det?

Sommardäck=44x16

[Projekt] SS Il Pompino
Ofta kan man ju tycka att man bara stöter på problem när man mekar, men denna gång hade jag bra flyt. Tvekade hur breda skärmar jag skulle köpa, 35 eller 40mm. Nu blev det 35mm för jag tyckte det skulle se löjligt ut med sommardäcken med bredare.
Nu visade sig 35mm gå in precis överallt på pompinon utan ingrepp. Hade jag valt 40mm hade jag fått ta till våld nere vid kedjestagen och mellan framgaffeln.

[Projekt] SS Il Pompino
PRL - det såg riktigt fint ut med skärmarna, vet inte om du skrivit det innan men vad är det för märke?
Vad är det för vinterdäck du kör med?

[Projekt] SS Il Pompino
.gus skrev:
> PRL - det såg riktigt fint ut med skärmarna, vet
> inte om du skrivit det innan men vad är det för
> märke?
> Vad är det för vinterdäck du kör med?

Curana C-Lite heter skärmarna. Köpte dem från Evanscycles och finns även hos bike-components.de.
Vinterdäcken är suomi tyres A10 32-622. Namnet till trots så mäter de bara 30 i bredd på en Mavic open pro fälg. http://www.suomityres.com/specs.htm

[Projekt] SS Il Pompino
Då vart det dags igen! P.g.a. lite stöld under natten behöver jag nu frambroms, gaffel, stänkskärmar, framhjul och framdäck. Har ni några tips på alternativ? Jag skulle även kunna tänka mig ett skivbromsalternativ.

[Projekt] SS Il Pompino
Cool, jag får se hur det kommer funka med försäkringen, men annars vore den gaffeln intressant. Jag har ett 92mm headtube och jag hade gärna haft ett gäng spacers på plats. Hur långt är styrröret på gaffeln? Vad skulle du vilja ha för den?

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Cool, jag får se hur det kommer funka med
> försäkringen, men annars vore den gaffeln
> intressant. Jag har ett 92mm headtube och jag hade
> gärna haft ett gäng spacers på plats. Hur
> långt är styrröret på gaffeln? Vad skulle du
> vilja ha för den?

Styrröret är ca 19cm, skulle det funka?

Tillbaka
Topp