[Projekt] SS Il Pompino

[Projekt] SS Il Pompino
Det låter som att det skulle kunna funka. Frågan är bara om jag vågar ha en så flashig gaffel igen. Det kanske är värt att bygga en strykful cykel så att jag faktiskt har något att ta mig hem på? Vad hade du tänkt dig för gaffeln?

[Projekt] SS Il Pompino
Nej, det saknades lite prylar, men dom delarna som är monterade sitter kvar så om jag bara köpte ett nytt lika dant är det ingen större kostnad. Det värsta med denna upplevelsen är att jag tvingas se vad jag har betalat för mina Pompino när jag sitter här och summerar. Jag har ingen aning heller hur det blir med ersättning för framhjul, bromsar, stänkskärmar etc eftersom dom säljs i par.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag har ett framhjul till övers för en billig penning om du inte hittar något roligare.
Det som satt på Langstern när den var ny.

[Projekt] SS Il Pompino
Det låter intressant. Jag är helt klart intresserad av att hitta billigt framhjul med många ekrar och bromsyta.

Jag får se hur det går med försäkringsgrejen. Även om jag har kvitton på allt så är det aningen rörigt när delar från 6 olika ställen blev stulna och detta finns på sjukt röriga kvitton tillsammans med en massa annat krafs jag har köpt. Om jag bara ska köpa ersättningsprylar och skicka in ett kvitto kanske detta vore ett alternativ:

dyrt.jpg

[Projekt] SS Il Pompino
Funkar skärmarna bra eller skvätter det mycket från dem? Känns som att smala skärmar utan krökning borde ge någon nackel?

PRL skrev:
-------------------------------------------------------
> .gus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > PRL - det såg riktigt fint ut med skärmarna,
> vet
> > inte om du skrivit det innan men vad är det
> för
> > märke?
> > Vad är det för vinterdäck du kör med?
>
>
> Curana C-Lite heter skärmarna. Köpte dem från
> Evanscycles och finns även hos
> bike-components.de.
> Vinterdäcken är suomi tyres A10 32-622. Namnet
> till trots så mäter de bara 30 i bredd på en
> Mavic open pro fälg.
> http://www.suomityres.com/specs.htm

[Projekt] SS Il Pompino
Än så länge funkar de bra, men det är med 23mm däcken. Det har ju varit gått om regn att provköra dem i också.
Återstår att se hur det blir i vinter med 30mm.

[Projekt] SS Il Pompino
Ett försök till:
pomponeone.jpg

pompbikediscount.jpg

Jag tror på Kinesisgaffeln från förra posten http://www.kinesisbikes.co.uk/products/forks/cross/crosslight3-non-disc

Den är relativt lätt och billig. Sedan funderar jag på att spraya den till ingenkänning och skaffa någon form av skewer till framhjulet med låsning, trox eller liknande. Om man då låser fast framhjulet i ramen borde det bli omöjligt att få med sig gaffeln utan att ta loss hjulet vilket förhoppningsvis är tillräckligt jobbigt om det sitter med en torx.

[Projekt] SS Il Pompino
Kinesis Pure verkar fin. Ganska hög dock, axle to crown.
Skulle se riktigt fin ut på min blå ram med den där lilla blå texten.

[Projekt] SS Il Pompino
Mina förra var 400 mm på höjden med 45 mm rake och jag tyckte det funka bra. Jag försökte räkna lite på hur mycket headtubet flyttade sig på de 10 mm extra jämfört med pompinogaffeln och kom i stort sätt fram till att det inte gjorde någon skillnad? Där kanske jag lura mig själv, men jag gissar på att 5 extra mm också är lungt? Annars kan jag tänka mig att det börjar märkas när man drar inte på rake.

Även om jag skulle få en kolfibergaffel på försärkingen är det ganska osmidigt när den blir stulen. Jag vill inte göra om detta projektet var annan månad :)

[Projekt] SS Il Pompino
Ja var den innan 400 så lär du knappast märka någon skillnad.

Själv inbillar jag mig att originalgaffeln med sina 390 är lite hög. Känns som att ramens geometri inte stämmer riktigt. Har fått flytta fram sadeln mer än väntat för att hamna i balans över vevpartiet.
Jag måste be någon kolla mig med ett lod när jag sitter på cykeln för att utesluta hjärnspöken.

[Projekt] SS Il Pompino
Det var intressant att höra. Jag upplever också att man sitter långt bak på cykeln. Kanske gaffeln har större effekt än vad jag trodde? Det kanske får bli en On One-gaffel.

[Projekt] SS Il Pompino
[Projekt] SS Il Pompino
Nu har jag beställt en massa prylar och Pompinon kommer återuppstå. Denna gång i stål i omatchade färger och fylld av vrede. Trygg-Hansa var schyssta att ha att göra med.

[Projekt] SS Il Pompino
Inte det sexigaste framställningen, men alltid något:
----------------------------------------------------------
Products Ordered:
----------------------------------------------------------
1 Clarks Universal Galvanised Brake Cable - Each - Front
ID: 167694
Unit Price: 22.41 SEK

1 Avid Single Digit 7 Brake - Front Graphite
ID: 68723
Unit Price: 224.91 SEK

1 Brand-X Hollow Allen Key Skewer Set - Red Cro-Mo
ID: 88561
Unit Price: 143.91 SEK

1 Airwave Road Tube - 700 x 25-32c Presta Long
ID: 145320
Unit Price: 26.86 SEK

1 Brand-X Spacer Pack Alloy 5 x 5mm - Red 1.1/8" (5 x 2254)
ID: 2246
Unit Price: 35.91 SEK

1 SKS Chromoplastic Mudguards - Silver - Wide 700c - 45mm
ID: 80719
Unit Price: 326.16 SEK

1 Nathan Reflective Tape - Reflective Bike/Helmet Stick-On
ID: 293664
Unit Price: 56.16 SEK

1 Respro Ultra Plain Sticker Sheet - Each
ID: 72390
Unit Price: 112.32 SEK

uomi Tyres, A10 dubbdäck, 32-622 (28x1 1 209.00 kr 209.00 kr

FOOOPV3-118-WHT-CAN - 1 - OnOne Pompino CroMo Fork 2012 / 1 1/8 / White / Canti Fit
HSFSOXL2-118-BLK-EXT - 1 - FSA Orbit XL 2 Headset / 1 1/8 inch / Black / External
TOOOCC - 1 - OnOne Cable Cutter

Jag hoppas kunna prestera en dålig mobilbild inom två veckor.

[Projekt] SS Il Pompino
I ett sunkigt pannrum i Hägersten håller en Pompino på att återuppstå som ratbike. Om bara dygnet hade fler timmar...
DSC_0252.JPG

Jag tänkte också gå från 39/16 till 39/18 i förhoppning om att kompensera lite av dubbdäcken.

[Projekt] SS Il Pompino
Kul att du är på gång igen. Jag tror du skall byta sadel också till något sunkigare. Dels mår den inte bra av vintern och dels är det ett helvete att cykla hem stående om nån snor sadeln. Säger det bara i största välmening, tycker du haft tillräckligt med skit redan. Hoppas du hojar på den snart igen.

[Projekt] SS Il Pompino
Tack för tipset. Jag hade tänkt skaffa en annan sadel, även om denna inte är dyr, för att slippa situationen du nämner. Jag skulle helt klart ha gjort det när jag la de andra ordnarna, men glömde bort det. Ska försöka gräva lite här på happy och se om jag hittar något på köp & sälj.

Att montera SKS-skärmarna är en imponerande mängd arbete.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Att montera SKS-skärmarna är en imponerande
> mängd arbete.

JA, det är faktiskt helt sjukt hur tillkrånglat det kan vara.

[Projekt] SS Il Pompino
Det ska inte vara lätt.

Nu är den iallefall här. Tyngre, fulare och mindre stöldbegärlig.
DSC_0265.JPG

Jag har lärt mig att 39/18 troligen blir fint med vintersulorna och att jag verkligen skulle ha köpt extra bromsbelägg när jag beställde de andra sakerna. Med v-bromsar ska man tydligen byta sådana varannan månad. Sjukt.

Trygg Hansa var mycket schyssta att ha att göra med och jag tycker jag fick en helt ok ersättning. Jag fick hela värdet av hjulset, stänkskärmsset, osv minus 1500 kr i självrisk. On One var schyssta nog att montera mitt crown race på den ny gaffeln utan extra kostnad.

[Projekt] SS Il Pompino
Det är för lite action i tråden. Själv kan jag berätta att min Pompino fick bekänna färg i snön idag och jag är mycket imponerad. Den klarade sig bättre än vad jag hade vågat hoppas på. Jag tror A10:orna kommer funka på allt förutom hårdare packad djup snö, men där antar jag att man skulle behöva ordentligt breda knobbys för att klara sig bra.

Annars så är nya pedaler (bredare vintervänliga bmx-plattisar), nya bromsklossar och nya sunkigare sadel på ingång.

Att byta utväxlingen till 39/18 innan snön var också ett mycket lyckat val.

Den nya framskärmen var också lyckad eftersom den inte har riktigt lika stor effekt på tåöverlappet och är betydligt trevligare att träffa med foten när det väl gäller.

Till våren kanske pompinon förtjänar ett white industries-frihjul och en ordentlig cykelkorg.

[Projekt] SS Il Pompino
Mitt vinterfrihjul håller redan på att klappa ihop. Det är ett DICTA och det vill inte längre gå helt fritt. Det är inget katastrof eller något, men det är lite B att det inte går helt fritt när man ska frihjula. Problemet var kvar även efter jag hade tinat cykeln inomhus, så jag kan tänka mig att det är fyllt med resterna av brunmodd eller liknande. Är det något som man kan serva eller ska man leva med att det är så en vintercykel fungerar att byta till ett vettigt frihjul till våren?

[Projekt] SS Il Pompino
Det skulle kunna bli ett vårprojekt att testa fixerat. Jag har dock svårt att tänka mig att det blir något som stannar eftersom jag bor på åsen och det bara blir upp och ner för en lång backe.

[Projekt] SS Il Pompino
Men för att svara på din fråga så har jag ingen aning. Tror att frihjul från exempel white industries är riktigt bra och täta men frågan är ju om man (du) vill köpa ett för tusenlappen och använda i all brun och äcklig modd.
Å andra sidan så tror jag att billiga frihjul suger purjo när det kommer till att vara täta. Men bara du kan öppna det på något sätt borde du väl kunna serva det på något sätt.

[Projekt] SS Il Pompino
Idag fick jag en infall och skruvade lite på pendlaren. Till min stora förskräckelse var det dock inte bara frihjulet som har klappat ihop, även vevlagret har sätt bättre dagar... Det får kanske bli vårstädning med nytt frihjul och nytt vevlagen. Innan stockholmsvintern försvinner har jag ingen förhoppning av att kunna hålla cykeln i rimmligt skick.

[Projekt] SS Il Pompino
Mina frihjulsproblem har blivit mer akuta. Vid -18 C vill inte frihjulet alltid gå i vilket är betydligt läskigare jämfört med kvasi-fixi-alternativet det spökade med sist. Har någon tips på andra frihjul än Shimano, Dicta och White Industries?

[Projekt] SS Il Pompino
Jag misstänker att tubdäcket inte håller luften så bra, men jag fick hjulet och däcket för kaffepengar. Jag är främst intresserad av att testa att köra på det lite för att känna hur det känns med tubhjul.

jag köpte ett annat sunkigt demoex av ett kanttrådshjul från crc för 200 kr för att kunna växa mellan dubb och slick när det börjar bli vår.

[Projekt] SS Il Pompino
ACS Claws, klassiskt billigt men bra BMX-frihjul. 36 POE på de jag sett på senare tid, mitt gamla hade 48 har jag bestämt för mig. Grymt starkt frihjul. Tätat med en bit mjölkpaket och några skeva brickor.

98 lösa kulor och nämnda brickor i ugnsfolietjocklek ramlar ut när man försöker serva. Tar sin tid att pilla ihop.

Det finns massvis av finfina och säkerligen stryktåliga BMX-frihjul till trialcyklar om man kan trivas med 18 T. http://www.tartybikes.co.uk.

Men fixed är billigt och pålitligt. Det är lättare att komma igång med på vintern, isen gör det snällskiddat.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Jag har lärt mig att 39/18 troligen blir fint med
> vintersulorna

Hur upplever du utväxlingen? Det låter ju väldigt lätt. Jag kör på 49/19 nu på vintern med fastnav och tycker att det är rätt bra, även i modden så länge det inte blir åt helsefyr för mycket modd.

Ingen kritik för att det skulle vara "för lätt" utan mest en undran.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag bytte från 39/16 till 39/18 för att jag tyckte den tidigare var för tungt i snön med dubbdäck. Nu har jag iofs bara uppför/nerför hela min pendling. Jag tycker jag inte att jag trampar ur 39/18 av den anledning att det dels är för läskigt att cykla så fort vid vinterväglag och dels för att det helt enkelt gör ont att cykla fortare när det är -18 C p.g.a. vinden.

Annars är (49/19)/(39/16)=1,058 så det är ingen jätteskillnad. Om du tar tar in att jag cykla 2,5 km uppförsbacke med den utväxlingen är det ett relativt tungt val. Jag är inte helt säker på att jag kommer gå tillbaka till 39/16 till våren. Jag misstänker att du överskattar hur mycket tyngre din utväxling är p.g.a. din jätteklinga fram.

[Projekt] SS Il Pompino
erik h skrev:
> ACS Claws, klassiskt billigt men bra BMX-frihjul.
> 36 POE på de jag sett på senare tid, mitt gamla
> hade 48 har jag bestämt för mig. Grymt starkt
> frihjul. Tätat med en bit mjölkpaket och några
> skeva brickor.
>
> 98 lösa kulor och nämnda brickor i
> ugnsfolietjocklek ramlar ut när man försöker
> serva. Tar sin tid att pilla ihop.
>
> Det finns massvis av finfina och säkerligen
> stryktåliga BMX-frihjul till trialcyklar om man
> kan trivas med 18 T. http://www.tartybikes.co.uk.
>
> Men fixed är billigt och pålitligt. Det är
> lättare att komma igång med på vintern, isen
> gör det snällskiddat.

Jag för tipsen. Jag har ett Sturmey Archer 18t på ingång sedan tidigare, men jag får gräva lite i det där.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Jag misstänker att du överskattar hur
> mycket tyngre din utväxling är p.g.a. din
> jätteklinga fram.

Så är det ju säkert.. Jag har ju bara västerbron som uppförsbacke och det är ju knappt en uppförsbacke till/från jobbet.

Får se vad man ska köra när snöhelvetet försvinner... Å andra sidan behöver man ju inte alltför tungt när man mest ska hoja inne i stan...

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Annars är (49/19)/(39/16)=1,058 så det är ingen
> jätteskillnad. Om du tar tar in att jag cykla 2,5
> km uppförsbacke med den utväxlingen är det ett
> relativt tungt val. Jag är inte helt säker på
> att jag kommer gå tillbaka till 39/16 till
> våren. Jag misstänker att du överskattar hur
> mycket tyngre din utväxling är p.g.a. din
> jätteklinga fram.

Glöm inte att hjuldiameter (vilka däck ni har) och vevarmslängd spelar in för utväxlingen, när ni jämför upplevd lättnad/tyngd. Själv brukar jag tycka att det känns skillnad i utväxling bara däcket är hårt pumpat eller ej ...

[Projekt] SS Il Pompino
Jo, jag utgick från 700C hjul för båda.

Efter en snabbkoll på sheldonbrown ser jag att 28mm däck med 39/18 ger 25 km/h vid 90 i kandens. Jag tror nog att tyngre utväxling för mig främst skulle göra mig till en lågkadensare. Jag är iofs ingen stark cyklist.

Tillbaka
Topp