[Projekt] SS Il Pompino

[Projekt] SS Il Pompino
kluster skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på att köpa en pompino-ram, men
> on-one har bara S,M,L i lager som det ser ut nu.
> Jag är 191cm lång så jag antar att det är en
> XL om jag bör ha, eller?
>
> Hur är de i storlekarna?

XL ja. Är själv 193 cm och hade planerat att beställa en. Nästa leverans i juli Blev en Genesis Day One istället.

Senast ändrad:
[Projekt] SS Il Pompino
I brist på action i tråden...
pomppmpmp.JPG

Styrstam och ny sadel nedärvda från min cross. Inte nog med detta, en bromsnoodle med kabeljusterare och ett rött vajerhölje till bakbromsen. Fint ska det va!

Jag var lite skeptisk till att lägga pengar på en pendlare, men att bygga en pompino är en av de bättre investeringarna jag har gjort. Man blir lite glad varje dag.

[Projekt] SS Il Pompino
Den här tråden behöver fler bilder på förfallande pendlare!

Nu har bakhjulet gått. Mitt Planet X Al 30 knäckte en eker efter ett år och under 200 mil. Här är den med ett nytt Halo-hjul.

bild31.JPG

Självklart förstördes Shimanofrihjulet när jag skulle flytta det, så nu är jag tillbaka på ett Dicta med för tung utväxling.

Annars är Pompinon pimpad med ny top cap. Blingbling!

[Projekt] SS Il Pompino
Min bara går och går. Lite patina bara. Kanske kommer ihåg att ta några bilder i helgen.
Så här års får den inte bara pendla. Körde en 5 mils runda på den i söndags då jag tycker det börjar bli lite grisigt för racern.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Den här tråden behöver fler bilder på
> förfallande pendlare!

Ett sånt där styre har jag funderat på... Vad är det för ett?

[Projekt] SS Il Pompino
Johan A skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den här tråden behöver fler bilder på
> > förfallande pendlare!
>
> Ett sånt där styre har jag funderat på... Vad
> är det för ett?

Nej Johan.
Du ska ha ett räserstyre, som jag har.

[Projekt] SS Il Pompino
nypan skrev:
> Nej Johan.
> Du ska ha ett räserstyre, som jag har.

Men jag ska ju sätta på ett alfine-nav och köra med gubbkeps och tweed ju...

[Projekt] SS Il Pompino
Det finns broms/växelhandtag för Alfine och räserstyre också.
Fördelen för dig är att du får lägga ut lite mer pengar dessutom.

[Projekt] SS Il Pompino
Fuck, efter att sett ramen på rea och läst igenom den här tråden har jag pretty much byggt ihop en på internet.
Sjukt peppad.
Har inte möjlighet att förverkliga bygget atm dock.

[Projekt] SS Il Pompino
Bra trådgräv! Min blev stulen, men nu har jag en Pompino V4. Det blir mycket pengar att bygga sig en Pompino, men jag tycker det är en höjdarcykel.

[Projekt] SS Il Pompino
Snart 3 år gammal ser den ut så här:
IMG_0558.JPG

Framskärmen är lite tilltuffsad p.g.a. toe-overlap
2 första åren gick den året runt. Numera har jag en dedikerad "dubbcykel" som rycker in när det är is och snö. Så Pompinon får väl vila en handfull veckor per år här i Stockholm.
Nya Conti GP 4-seasons 25mm och nya bromshandtag nu i sommar.
IMG_0560.JPG

IMG_0556.JPG

[Projekt] SS Il Pompino
Jag ser att jag har varit katastrofalt dålig på att sköta pendlartråden. Min tidigare Pompino blev stulen och nu åker jag på en Pompno V4 i storlek M istället. Riktigt fint! Den har i sin tur blivit besluten ett par gånger, men nu ser den ut såhär:
pompinov4.jpg

Har även byggt hjul på Mavic A119 och breda fälgar är the bomb även på pendlare.

Bonusfråga: Vilka är de bästa stänkskärmarna man kan köpa för pengar? Ska ta 35 mm däck, vara långa, styva och komma med en fin egolapp.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag tycker att SKS chromoplast fungerar bra! Lagom styva men kanske i kortaste laget och utan egolapp.

Det skvätter mycket från framskärmen i regn vill jag lova!

[Projekt] SS Il Pompino
Johan A skrev:
> SKS Longboard!

Det är nog inte bästa som kan köpas för pengar, men efter att ha pendlat med såna året runt i 2 år kan jag ändå plusetta såna som klart tillräckligt bra. Långa skärmar är gött.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag har SKS Chromoplastic nu och jag vill ha bättre skärmar. Är Longbords mycket bättre och betydligt längre? Att detta är det bästa skärmarna kan kan köpa utan att köra något obskyrt tycker jag är lite av ett skämt.

Jag kan tänka mig att lägga en massa pengar om det finns något som är mycket bättre. Honjo fenders, gilbert berthoud eller något liknande?

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm skrev:
> Jag har SKS Chromoplastic nu och jag vill ha
> bättre skärmar. Är Longbords mycket bättre och
> betydligt längre? Att detta är det bästa
> skärmarna kan kan köpa utan att köra något
> obskyrt tycker jag är lite av ett skämt.
>
> Jag kan tänka mig att lägga en massa pengar om
> det finns något som är mycket bättre. Honjo
> fenders, gilbert berthoud eller något liknande?

Randonneurerna med fincyklar har nånting från Anders på Velotek i Göteborg. Men hur länge får du behålla dem?

Edit: Veloform skall det nog vara.

Senast ändrad:
[Projekt] SS Il Pompino
Ingen aning om de är bättre än Chromoplastic men de går ju ner sjukt långt iaf. Jag har iaf aldrig fått några stänk på mig då den inbyggda egolappen bara ligger några cm från marken.

Sen om de är de bästa man kan köpa för pengar har jag ingen aning om. Men de funkar toppen. Iaf på min hoj.

[Projekt] SS Il Pompino
Jag blev under en kort tid av med sex cyklar (varierande ålder och tillverkare), där jag nu ännu bor kvar. Utslaget på femton år, börjar det nu dock bli mer hanterbart.
-Hoppas att det lugnar sig för er Pompino-cyklister med!

[Projekt] SS Il Pompino
Jag skulle behöva borra framsidan av gaffelnkronan för att fästa stänkskrämen där, istället för i hålet på baksidan av gaffeln. Är detta någon man fixar att göra med en handborr?

När framskärmen är monterad i hålet på baksidan av gaffeln sitter egolappen så lågt att jag då och då bryter av framskärmen. Det är jättetrist att montera nya SKS-skärmar.

Annars älskar härket att gå som misärpendlare året runt:

ratty.jpg

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm sa:
Jag skulle behöva borra framsidan av gaffelnkronan för att fästa stänkskrämen där, istället för i hålet på baksidan av gaffeln. Är detta någon man fixar att göra med en handborr?

När framskärmen är monterad i hålet på baksidan av gaffeln sitter egolappen så lågt att jag då och då bryter av framskärmen. Det är jättetrist att montera nya SKS-skärmar.

Annars älskar härket att gå som misärpendlare året runt:

Välskött! Synd att du inte har bil, för då kunde du postat i tvätta bil-tråden. Något liknande bilden hade säkert väckt känslor.

[Projekt] SS Il Pompino
jofahjalm sa:
Om du bara visste vilken årsförbrukning av baby whipes jag har Hasse!

Jag anar en verklig storkonsument. Förövrigt tycker jag att du skall mota Olle i grind vad det gäller stöld. Fixa en dekal med texten "Jag är en elak liten kille med blomkålsöron. Stjäl här och lev livet i rädsla."

Tillbaka
Topp