Projektidé cykelleder - nu mer än en idé

Ha ha ni är ju för goà allihop! TACK! Men glöm fasen inte att ge Jansson99 en massa heder för detta. Han gör att vi hittar i skogen. Förresten vem klipper bandet vid invigningen?

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten vem klipper bandet vid invigningen?

Duh! Jansson såklart =)

Alla inblandade ska ha cred! Inte bara Tiki och jag.

Men tänk vad roligt när vi börjar bli klara och kan bjuda in till Happyride i Arvika med omnejd. Vill man inte mangla skog så kommer det att finnas fina asfaltrundor för LVG-sprättar.

Alla kan bo på Ingestrands camping och vi kan ha världens jäkla afterbike nere på stranden till Glafsfjorden. Jag fixar brasa!

10778526.jpg

Det kommer att bli som på Kullen! (Kinnekulle alltså)

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Jag fixar brasa!

Det är nog inget att oroa sig för alltså. När komme riden ske? Valborg? :-)

Valborg är ju en god tanke, men vi kommer inte att vara klara förrän valborg 2010.

Tiki och jag får fila ihop någonting. Det vore verkligen kul om ni hade lust att komma till urskogen i Värmland.

Ok Jansson99 fixar brasan och jag förvarnar brandkåren. Klart vi ska ordna en fläskig rajd kring detta. Får se om vi lyckas sy ihop en officiell inbjudan till senare delen av sommaren.

Som sagt Tnt, bäst med Miami Vice snö då vi inte verkar få råopium till denna träffen heller. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33874&a=1418265&lid=senasteNytt_364020&lpos=rubrik_1418265

Jomensåatt vi får ta en pushbikedag där så fort vi slipper vita möglet på backen. Det finns några intressanta nedförslöpor à la Kullen.

Tiki vi får väl ta den den helgen vi pratade om innan invigningen.

Vad sägs om 27-29 mars!!!

Då kan vi ju hjälpa till med ditten och datten.

App app app... mot slutet av mars har vi inte ens hunnit beställa ledmarkeringar. Vi bör gott kunna ta en tur med GPS-guidning vid den tidpunkten. Vi får också göra en kollektiv insats i K-d för att se så att våra favvissträckningar är fina inför shortssäsongen.

Nu jäklar!

Jag har träffat Arvikas motsvarighet i kvadrat till stigfinnarenn Johrn i Hellas. Ni som är från Stockholm vet vad jag menar.

Vi har suttit och ritat stigar i terrängen sedan kl. 18 i kväll. Mycket av det jag fick visat var klarläggande av sådant som vi redan visste. Men det dök även upp rätt mycket nya stigar. En del kan användas i projekt cykelleder, men en del spar jag för egen del........

Det kommer inte att bli några som helst problem att bjuda in till en happyride i sommar!

Neej neej neej!!! Inte det beskedet jag ville ha precis när jag ska sova. Nu är det hopplöst att gå ner i varv. Vi får höras om detta i helgen 99:an Jansson. Mer svarta streck i gps:en är alltid välkommet.

Tiki skrev:
> Mer svarta streck i gps:en är alltid välkommet.

Funkar dubbelsvart?

Häftigt!!

Kul initiativ, ser fram emot att höra fortsättningen på den här tråden.

Jag anmäler mig som frivillig att hjälpa med tankar och till att sprida detta bland tyskar om ni vill. Jag har undersökt delar av marknaden för mitt företag och tror att ju mer cykel vi kan visa upp, desto bättre för alla aktörer och för arbetet med kommunerna.

/Erik

madeiraguide skrev:
> Häftigt!!
>
> Kul initiativ, ser fram emot att höra
> fortsättningen på den här tråden.
>
> Jag anmäler mig som frivillig att hjälpa med
> tankar och till att sprida detta bland tyskar om
> ni vill. Jag har undersökt delar av marknaden
> för mitt företag och tror att ju mer cykel vi
> kan visa upp, desto bättre för alla aktörer och
> för arbetet med kommunerna.
>
> /Erik

Tankarna finns i projektplanen som jag tror ligger någonstans tidigare i tråden och spridningen kommer nog att sköta sig själv som ringar på vattnet.

Vi har Holländare, Fransmän och Engelskmän i turistbranchen samt svenskar som vill cykla involverade. Holländarna tar hit ännu fler Holländre, Fransoserna tar hit Fransoser och Tüskar och vi kommer att ha länkar till hemsidan från kommunens hemsida, turistbyrå och de aktörer inom turistnäringen som är involverade.

Projektet fortskrider. Som en bieffekt har vi tagit med asfaltsåkarna på ett hörn. Idag loggades 100 km fina asfaltsturer runt Arvika.

Grymt projekt!

Hade helt missat den här tråden - skyller på att jag jobbar förmycket. Dessutom var jag i Danmark när den dök upp.

Tack som frågar ajca! Man kan väl säga att vi har tidsplanen ännu under kontroll. Projektet ska vara färdigt nästa höst i september. Sommaren har spenderats med rekning av leder och vi har tagit fram några bra förslag.

September var besvikelsens månad i projektet men vi försöker vidare. Dels fick vi avslag av Stiftelsen Glaskogen att skapa en "riktig" mountainbikebana på någon av sträckningarna i detta naturreservat. Önskan var 2-3 mil. Då det finns 30 mil vandringsleder hade jag hoppats att man kunde kombinera vandring och cykling en bit i alla fall.

Besvikelse nr.2 var Friluftsfrämjandet som sa nej till samma frågeställning att vi skulle kunna kombinera vandring och cykling på en fin sträckning som är vandringsled mellan Taserud - Gunnarskog. Alltså där vi körde Arvika singletrax festival tidigare i höstas. Då var det tokigt blött men det är annars en kalasslinga.

Vi har nu andra sträckningar på förslag som vi nu har en markägarförteckning på. Den ena sträckningen har ca 100 markägare och det andra området har ca 300 ägare. Ett brev ska snart skickas ut till dessa människor och sedan följas upp med ett samtal.

Hade jag inte haft ett tidskrävande jobb och husbygge på gång samtidigt hade vi kommit längre men I´ll do my best.... på återhörande! :-)

Grattis till Leaderpengar till mtb-projektet. I Pershyttan/Nora i Bergslagen har vi hunnit jobba med vårt Leaderprojekt som också gäller mtb-leder ett tag, och vi hoppas vara klara med lederna till sommaren. Det går lite trögt tyvärr och kräver mycket kontakter med Länsstyrelsen bland annat. Jag hoppas att ni fixar ert projekt smidigt och att Länsstyrelsen och markägare är positiva. Det behövs fler MTB-leder i Sverige framtiden och det är definitivt en växande turistattraktion.

Hör gärna av er om ni är nyfikna. Vi kanske kan byta lite erfarenheter!

Kul att ni hittade den här gamla tråden. Precis som du skriver Bergsslagstrampet är det ingen snabb process med malande med papper fram och tillbaka till länsstyrelsen. Markägarkontakten känns också som den stora tunga biten i det hela. Skulle man gjort projektet igen skulle man lagt in en resurs i budgeten som administrerar.

Vi ringer nu markägare och det ser ut som den första leden ska gå att få till. Ambitionsnivån får vara att få till två mtb-leder och sedan ett antal asfaltsturer. Strävan är att få till något för alla smakriktningar. Hade det varit färre markägarkontakter skulle man kunna få till fler leder men det hela är en resursfråga att sitta och ringa. Jag tror också det är en kanongrej att kunna erbjuda för turister och de som vill testa cykling.

Återkommer till dig Bergslagstrampet. Tack 42 Hz! :-)

Det är bara att kämpa på! Vi fick ett jättestort gensvar på Vildmarksmässan. Markerade mtb-leder behövs!
När det gäller pengar till administration så är det bara att söka det till en fortsättning på projektet! Det går att söka för en projektledare också. För lederna går säkert att göra längre eller fler?
Lycka till!

Hej alla!
Ett gäng gråa hår senare, en å annan sur markägare, en schleten Jansson99 som ser till att alla ska hitta i Arvikaskogarna men på det hela taget mycket muntra miner när det är klart.

Projektgruppen har skapat en hemsida med 15 grundturer och 4 bonusslingor, en cykelfolder på 72 sidor om cyklingsmöjligheterna i Arvika och en tvåmila mtb-tur skyltas upp till våren.

Det finns stigar och terräng för alla nivåer så hoppas många plockar med hojen och tar en vända till våren/sommaren.

Hemsidan: www.bikeinarvika.com (sidan släpptes idag och kan därför eventuellt innehålla småknas)

Foldern finns att köpa för några tior i januari.

Ps. I mån av intresse kan det ordnas en Happyhelg till våren och test av singletracksen...

Välkomna!

/Jonas

Grattis och bra jobbat!
Lägg ut på forum i vår på europeiska cykelsidor. Om inte kommunen, Länsstyrelse m fl blir era kompisar (ännu bättre kompisar?) så småningom skulle jag bli mycket förvånad!

/Magnus

Tack Mag, Sikkel & Jordan för kommentarerna! Bra idé det där med Europeiska cykelsidor vilket jag inte tänkt på.

Vi får sikta på en cykelhelg till våren Jordan så får vi guida runt i gôret. ;-)

Får ta med cykeln "hem" i vår/sommar... Åker gärna på happytur om helgen passar i övriga schemat :)

Ser också fram emot nya tips på LVG-turer, finns ju massa fina vägar att åka på men har inte utforskat så många än.

Ja just det, mycket bra jobbat!

Hur blev det med den där happyhelgen med brasa och grejer som det skrevs om tidigare. Nu är ni väl färdiga så det är bara att boka in ett datum. Vi är nog ett redigt gäng från Karlstad som vill komma, en del du redan känner och en del du inte känner (mig förmodligen). Men vi kommer garanterat till våren och då jävlar ska vi ha en brasa.

Fantastiskt jobbat och stort grattis till hela grejen.

Rattnalle skrev:
> Blir garanterat ett besök framåt sommaren,
> stugan ligger bara ett par mil bort genom skogen
> :)
---------------------------------
Perfekt, bara att gena genom skogen så är du uppvärmd när du kommer. ;-) Storkasbergsrundan ligger som ett tips längst ned på de svarta mtb-turerna. Den är ca 13 km och underbar om man gillar små teknisk cykling med gött flyt i.

Trevligt, Ikaros hoppas du testar dem och återkoppla gärna. Vi får försöka vara lyhörda och justera information etc. utifrån hur det uppfattas.

Tillbaka
Topp