thisismycat
Aktiv medlem
[Projekttråd] "Italiensk racer" blir citypendlare
Ursäkta rubriken, men det var just så som cykeln var annonserad. Som en italiensk racer. Det såg jag redan i annonsen att det inte var, men det var inte heller det jag var ute efter. Men det gav mig lite möjlighet att knorra när jag köpte den och fick prutat ner priset hela 300kr. Halvdålig stämning när säljarens man fick sköta affären med oss och frun på högtalartelefon, som inte uppskattade prutningen. Nåväl, det blev ju affär!
Varför har jag då köpt detta åbäket? Vi har flyttat till stan och min fru har fått jobb på Sahlgrenska och vill kunna cykla ibland. Det är bara 7km så inte lönt med en snabb cykel, men den behöver ju inte vara ful eller tråkig för det. Ramen kändes OK i storlek, sen har jag lite att pilla med - vilket bara är kul (tror jag iallafall innan).
Cykeln har femdelad gängad (gissar jag) frikrans och Shimano Positron. Har ingen aning om hur man öppnar själva "lådan" där vajern sitter, men om någon kan instruera mig kan jag ju alltid försöka.
Cykeln är så modern så den är 1by, men som synes har det också suttit ett kedjeskydd här. När man cyklar i vardagskläder till sitt jobb eller för att dricka vin på stan kanske inte kedjeskydd är så dumt. Så jag lutar lite åt att sätta dit ett nytt. Men vi får se, det beror på vilka av de andra planerna som blir av.
Ringklockan är snygg! Och det behövs i stan, har jag märkt - efter att ha försiktigt och mycket trevligt försökt plinga mig upp för Linnégatan via gravel bike och snabba kläder.
Tourney! Inte top of the line direkt, men med nya vajrar och klossar (går det att få tag på ens) ska de väl kunna få stopp på den...
Rätta mig om jag har fel, men Golinskis bör ha lagt ner?
Loggan, som möjligen gav upphov till epitetet "italiensk racer". Men vad står det? SHIMO? CHIMO?
Däck är första prioritet, för att kunna ens testa cykeln och känna lite på vad som ska eller kan göras. Däckstorlek är 27 x 1 1/4... alltså 630x32. Bra bredd, men har aldrig varit inne på 630 innan. Är 630 mindre eller större än 622? Kom inte med någon slags logik här, det tror jag inte på när det gäller cyklar.
Här har vi ett problem som måste adresseras. Kedjan lägger sig inte riktigt på drevet fram. Utan kedja såg jag att det var lite skevt, så ska försöka banka det rätt. Men troligtvis är kedjan sträckt. Eller full med skit. Eller både och.
Ganska snygga, intakta fälgar ändå. Tänker att de ska få lite puts, så ska det nog bli bra.
Med denna bild vill jag illustrera att det suttit skärmar på cykeln. Men vad för storlek? Förre ägaren skulle eventuellt ha skärmar, som jag får ifall de hittas. Men jag kanske vill köpa nya skärmar? Vad passar då?
OK, så vad är planen?
Prio ett:
- Ny slangar, däck och vajrar.
- En enkel isärtagning, rengöring och överblick av behoven.
- Kanske en Wald-korg på framhjulet för ryggsäck och lunchlåda
- Ny styrlinda
- Nya bromsklossar
- Skärmar innan hösten
På sikt, om cykeln känns bra och blir använd:
- Komfortstyre istället för bock
- Kaaanske nya hjul? Eller? Har en 8-delad Alivio-grupp, den kanske man skulle kunna sätta dit, coldset:a ramen osv osv osv
- Snygga lampor! Nog så viktigt.
- Vettig sadel
Planen är alltså en slags vardagspendlare / "dricka vin på stan-cykel" som man kan låsa i närmsta cykelställ och den inte drar allt för stor uppmärksamhet till sig. Och om/när den blir stulen så är det inte hela världen, även om det är trist.
Frågor:
- Är 27" större eller mindre än 28"?
- Finns bromsklossar?
- Hur gör man service på en Positron-växel?
- Vad hette cykeln som ny?