· [Projekttråd] Pumptrack i Lund

ThoBee

Medlem
Efter att ha provat pumptracken i Torna-Hällestad så är jag och min son helt frälsta. Jag har därför funderat på hur man kan få fler att upptäcka hur roligt det är med pumptrack och framförallt hur man kan få fler att cykla mer pumptrack. Jag landade ganska snabbt i att en bana behöver vara asfalterad för att vara hållbar och den behöver vara tillgänglig, dvs ligga nära bostadsområden eller iaf i Lunds tätort. Just nu har jag två inriktningar:
1) få till (minst) en mindre pumptrack i samband med att man gör om någon av parkerna som ändå planeras att göras om
2) få till en större flaggskeppspumptrack i samband med att man lyfter en stadsdel med uttalad ambition att bli ’Lunds och regionens mötesplats för idrott och rekreation’

Den enda strategin jag har just nu är att påverka politikerna genom ett medborgarförslag, sk Lundaförslag. Alla som som bor i Lunds kommun kan rösta fram till 2020-07-24. Om det får minst 100 röster så måste det behandlas av en nämnd.

Pumptrack vore najs och speciellt som du säger ett flaggskeppspumptrack. Tex. det som finns i Järvsö som stod värd för svenska kvalet till VM. Eftersom det är cykelförbud i skateparken så hade det varit fint med en större pumptrack som har segment som drar mer åt en bowl, som den i Järvsö. Då kan den nyttjas på fler sätt.

Nu har förslaget redan fått mer än 100 röster! Kommer jobba vidare med att få in fler röster för att skicka ännu starkare signal, men det känns väldigt bra att veta att förslaget kommer att behandlas.

Tror du behöver mer lobbying än så. Att en person i en stad vill ha en bana för sin hobby, gärna nära sitt hus (men inte för nära så det stör) blir nog svårt. Tror du måste engagera lokala cykelklubben, hitta rätt person i kommunen, nattvandrande vuxna som tycker barnen har för lite att göra, mm.

Andra alternativet är nog att köpa en spade, hitta en bit mark och hacka upp en liten bana för hand. Jobba hårt med den så den blir bra så det samlas barn och vuxna, ta dit kommunen och visa dem vad bra alla tycker det är och sen tar du med kommunen till Torna och visar dem hur bra det kan bli.

Tror du behöver mer lobbying än så. Att en person i en stad vill ha en bana för sin hobby, gärna nära sitt hus (men inte för nära så det stör) blir nog svårt. Tror du måste engagera lokala cykelklubben, hitta rätt person i kommunen, nattvandrande vuxna som tycker barnen har för lite att göra, mm.

Andra alternativet är nog att köpa en spade, hitta en bit mark och hacka upp en liten bana för hand. Jobba hårt med den så den blir bra så det samlas barn och vuxna, ta dit kommunen och visa dem vad bra alla tycker det är och sen tar du med kommunen till Torna och visar dem hur bra det kan bli.
För att ge lite mer bakgrund så har jag varit i kontakt med rätt personer i kommunen tidigare. T-H ligger i kommunen så de känner till banan.

Tyvärr finns det ingen cykelklubb med ungdomsverksamhet i Lund (stad).

Jag har definitivt funderat på alternativet att få låna en bit mark i stadens utkant och gräva, men eftersom det finns en utmärkt bana i T-H 20min bort med bil så tror jag just nu inte att det ger så mycket mer för att få fler att cykla mer. Då tror jag det är effektivare att lägga tiden på projekt/verksamhet för att få fler att använda T-H banan mer.

om du vill ha ett litet tips så finns det en gammal fulbyggd dirtjumpbana i södra lund.
Väldigt igenväxt just nu men kan ju bli ett höstprojekt att röja upp ;)

skicka Pm om du vill veta lite mer exakt

Senast ändrad:
Var då? jag är intesserad att fixa
Antar att det som menas är den som fanns i snårområdet som avgränsas av reningsverkets dammar i söder, reningsverket i väster, höjeåvägen i norr och järnvägen i öster?

Om det var igenväxt för fyra år sen vet jag inte riktigt vad man skall kalla det nu...

Om du är sugen på att gräva och vill ha en pumptrack i Lund föreslår jag att du joinar oss i KlosterängshöjdensMTB. Vi har en kontinuerlig dialog med kommunen och har ambitionen att utveckla Klosterängshöjden till ett cykeloområde för alla ( pumptrack, stora hopp och dropp mm ).

Om du är sugen på att gräva och vill ha en pumptrack i Lund föreslår jag att du joinar oss i KlosterängshöjdensMTB. Vi har en kontinuerlig dialog med kommunen och har ambitionen att utveckla Klosterängshöjden till ett cykeloområde för alla ( pumptrack, stora hopp och dropp mm ).
När bygger ni? Kan nog komma och hjälpa till nån gång (är 13 år gammal)

Tillbaka
Topp