Propain Tyee CF vs Privateer 141 vs Commencal Meta Tr

Stoffee

Ny medlem
Hej!
Har senare i år tänkt påbörja bygget av en ny cykel och har kommit fram till att någon av följande 3 ramar borde funka bra men har svårt att bestämma vilken.
Commencal Meta TR, Privateer 141 och Propain Tyee CF.

Jag är strax över 190, har typ 91-92 cm från marken till skrevet och väger 92-94 kg beroende på dagsform. Den cyklingen jag köper cykeln för är främst kämpa mig upp och ha kul ner, cyklar mestadels kring Romelåsen(genarp) men det blir en och annan tur till vallåsen samt allmän stigcykling. Utöver denna cykling kommer jag cykla en del på mtb-banorna i Malmö men är helt okej med att cykeln inte är optimal här så länge den inte känns allt för gungig.

Tanken är att lägga mellan 40-50k. Blir det Commencal köper jag en lös ram och bygger kring den, blir det privateer köper jag nog en komplett och byter ut vissa delar, blir det Propain konfigurerar jag antagligen den hos dem och låter dem bygga den åt mig. Alla dessa alternativ hamnar i rätt prisklass.

Jag har tänkt att det blir en XL oavsett vilken jag väljer.
- Hade helst kört på Propain:en men är rädd att det blir lite kort i reach(491mm) utifrån nuvarande standard och kanske har lite väl mycket slaglängd, annars verkar det som att denna blir lättast av dom tre trots att jag tänkt ha coil på den vilket jag gillar.
- Privateer:en blir billigast av dom tre men här är jag lite rädd för att chainstays blir för långa i XL (452mm) och att den kommer kännas klumpig och svår att få upp fronten.
- Meta:n är den som för tillfället leder i min bok, här får jag dessutom bygga den själv vilket är skoj:) Den har lång reach, brant sadelvinkel och relativt korta chainstays. Det som skrämmer mig med både Metan och privateer är att dom kommer bli ordentligt tunga.

Så, jag behöver lite hjälp! Vilken ram ska jag välja? Är Propain:en för kort? Är meta:n och 141:an för tunga?

Hade varit grymt med lite input och det kanske finns nån annan cykel/ram jag missat som passar in på lång reach, brant sadelvinkel och inte allt för gungig.

Tack på förhand!
/Krille

AX3L

Aktiv medlem
Om du bara vill ha kul, stryk Privateer. Det är en racecykel och hymlar inte med det heller. Mellan Commencal och Propain är det väl mer jämt skägg, men jag skulle iaf lätt ta den sistnämnda. Älskar deras VPP-länkage.

glitch

Aktiv medlem
Om du bara vill ha kul, stryk Privateer. Det är en racecykel och hymlar inte med det heller. Mellan Commencal och Propain är det väl mer jämt skägg, men jag skulle iaf lätt ta den sistnämnda. Älskar deras VPP-länkage.
App app han pratar om 141, inte 161.
Med det sagt hade jag tagit propain.
Båda de andra alternativen kommer bli blytunga och tyeen ska vara väldigt trampeffektiv.
Gällande reachen, tänk på att gaffelvinkel och lång slaglängd = ger automatiskt kortare reach (kolla en dh hoj).
Superlånga med långa kedjestag som privateer är också rätt trist om man ska trampa själv.

AX3L

Aktiv medlem
App app han pratar om 141, inte 161.
Med det sagt hade jag tagit propain.
Båda de andra alternativen kommer bli blytunga och tyeen ska vara väldigt trampeffektiv.
Gällande reachen, tänk på att gaffelvinkel och lång slaglängd = ger automatiskt kortare reach (kolla en dh hoj).
Superlånga med långa kedjestag som privateer är också rätt trist om man ska trampa själv.
Ah, fel av mig! Men det är inte så extremt stor skillnad ur den synvinkeln mellan 141 och 161 vad jag kunde läsa mig till? Båda är väl klart gjorda för att köra snabbt snarare än att ha kul? Var iof ett tag sen jag läste dom reviewsen.

liveforthis

Aktiv medlem
Jag har en 2020 meta tr sx har även haft tyee 2016 o 2019 i ALU och alla dessa hojarna är hojar som glänser utför och gärna snabbt . Visst det går cykla stig men hade valt något lättare om jag haft din budget . Typ en stumpjumper eller tallboy som är 2 kapabla utför hojar men som lätt kan väga 2kg mindre än dom först nämnda och bli mer levande på lättare stig/xc slingor.

SocialGimp

Aktiv medlem
Slänger in en Hightower som alternativ i diskussionen. Testade just en sådan över nyår under ett par dagar. Medel-trampeffektiv men helt utan gung i bakändan trots helt öppet. Funkade fint nerför och med mer fart så vaknar den till liv. Ganska tung i AL-versionen (16 kg), lite klena bromsar o i övrigt ngt låg spec på komponenter i förhållande till pris men allt annat, inkl geo o länkage kändes på topp. Väldigt välbyggd, livstids garanti på ram o lager är väl en förklaring till priset.

Kommer även att testa en Spindrift senare i april men jag har fått intrycket att Spindrift är en helt annan typ av hoj som mest lämpar sig för bike parks?

glitch

Aktiv medlem
Slänger in en Hightower som alternativ i diskussionen. Testade just en sådan över nyår under ett par dagar. Medel-trampeffektiv men helt utan gung i bakändan trots helt öppet. Funkade fint nerför och med mer fart så vaknar den till liv. Ganska tung i AL-versionen (16 kg), lite klena bromsar o i övrigt ngt låg spec på komponenter i förhållande till pris men allt annat, inkl geo o länkage kändes på topp. Väldigt välbyggd, livstids garanti på ram o lager är väl en förklaring till priset.

Kommer även att testa en Spindrift senare i april men jag har fått intrycket att Spindrift är en helt annan typ av hoj som mest lämpar sig för bike parks?
Spindrift är en Freeridehoj, Hightower en trail / enduro light.
Spindrift CF finns testad i senaste Enduro-Mtb och ställs mot hojar som nya Slashen, Mega 290, nya Meta mfl.

Imho har SC tappat bollen på aluhojarna. Dyra, fattiga specar och tunga ramar. Nya länkaget gör också kabeldragningen dryg på aluramarna som saknar invändiga rör. 16 kg trailhoj är inte skoj.

SocialGimp

Aktiv medlem
Spindrift är en Freeridehoj, Hightower en trail / enduro light.
Spindrift CF finns testad i senaste Enduro-Mtb och ställs mot hojar som nya Slashen, Mega 290, nya Meta mfl.

Imho har SC tappat bollen på aluhojarna. Dyra, fattiga specar och tunga ramar. Nya länkaget gör också kabeldragningen dryg på aluramarna som saknar invändiga rör. 16 kg trailhoj är inte skoj.
Thx, jo Spindrift är en freeridehoj så mkt visste jag o tycker den låg ganska nära Tyee. Verkar väldigt fin! Jag nämnde den då jag fick intrycket att TS mest var intresserad av utförsåka.

Håller med om att specen är fattig på Hightowern men tycker den känns väldigt välbyggd o hela paketet fungerar över förväntan trots komponenterna. Får känslan att den mer passar utförs än runt en XC-slinga, ungefär som en endurohoj. Den blir bättre med fart o gör inte alls bort sig då helt enkelt. Därför nämnde jag den oxå.

Fundadores

Aktiv medlem
Det är ju apindex som avgör om propain blir för kort. Har du långa eller korta armar i förhållande till kroppslängd?

Jag körde en Canyon Spectral förra året som jag uppdaterade bromsarna på och den funkade bra till precis de platserna du beskriver. Jag fastnade dock för Vallåsen i mitt fall och då fick den ge vika för en Commencal Clash som jag byggt upp från ram men den är köpt för att nästan uteslutande gå här i Vånga och Vallåsen.

Jag hade två uppsättningar hjul som jag bytte mellan stig & park vilket funkade utmärkt. Vikten stör mig mycket mindre om man bara har rätt roterande massa och däck för underlaget. Den nya har ju fått en del fin kritik också nu när den kommer som 29”.

glitch

Aktiv medlem
Tyeen har högre stack vilket påverkar reachmåttet. ETT pga. något flackare sadelrör blir rätt snarlikt ändå de andra som får kompensera med mer reach pga. superbranta sadelrör.
Det är väldigt små skillnader i slutändan medan t.ex. privateersen tre meter långa kedjestag kommer ge stor inverkan på hur kul den är att trampa på.
Screenshot_20210105-094049_Samsung Internet.jpg

Stoffee

Ny medlem
Jag har en 2020 meta tr sx har även haft tyee 2016 o 2019 i ALU och alla dessa hojarna är hojar som glänser utför och gärna snabbt . Visst det går cykla stig men hade valt något lättare om jag haft din budget . Typ en stumpjumper eller tallboy som är 2 kapabla utför hojar men som lätt kan väga 2kg mindre än dom först nämnda och bli mer levande på lättare stig/xc slingor.
Förstår vad du menar men cyklar nu kring på en 2017 Canyon spectral (140mm/150mm med ett angleset som ger den 66* headtube angle) och skulle gärna haft nått som är lite mer utförsorienterat. Eller iaf lite stabilare när det bär av nerför. Därav cyklarna jag kikat på.
Nya spectralen skulle så klart vara ett alternativ men känns lite tråkigt..

Stoffee

Ny medlem
Tyeen har högre stack vilket påverkar reachmåttet. ETT pga. något flackare sadelrör blir rätt snarlikt ändå de andra som får kompensera med mer reach pga. superbranta sadelrör.
Det är väldigt små skillnader i slutändan medan t.ex. privateersen tre meter långa kedjestag kommer ge stor inverkan på hur kul den är att trampa på.
Visa bilaga 462868
Grymt!
Hade inte ens tänkt på stack. Hade antagligen satt lite spacers under stammen på de andra för att få upp stacken så dom blir ju precis som du säger väldigt lika. Lutar mer och mer mot en Tyee.

Stoffee

Ny medlem
Jag körde en Canyon Spectral förra året som jag uppdaterade bromsarna på och den funkade bra till precis de platserna du beskriver. Jag fastnade dock för Vallåsen i mitt fall och då fick den ge vika för en Commencal Clash som jag byggt upp från ram men den är köpt för att nästan uteslutande gå här i Vånga och Vallåsen.

Jag hade två uppsättningar hjul som jag bytte mellan stig & park vilket funkade utmärkt. Vikten stör mig mycket mindre om man bara har rätt roterande massa och däck för underlaget. Den nya har ju fått en del fin kritik också nu när den kommer som 29”.
Har funderat på det där med 2 hjulpar. Har du dubbla uppsättningar skivor och kasett då också? Hur funkar det isf? Behöver du indexera växlar och flytta bromsok när du byter?

Stoffee

Ny medlem
Stumpy Evo 2021?

Har kikat på den också men den blir lite väl dyr om jag ska få på ordentliga komponenter på den tyvärr. Skulle det bli den skulle jag velat köra på expert varianten som går för 65ish vilket är för mycket. Annat i USA där den kostar 4999$...

Senast ändrad:
Har funderat på det där med 2 hjulpar. Har du dubbla uppsättningar skivor och kasett då också? Hur funkar det isf? Behöver du indexera växlar och flytta bromsok när du byter?
Jag har haft dubbla uppsättningar kasetter & skivor. Minimal justering vid byte men jag är inte så extremt kräsen heller. Det fungerade ypperligt för mig åtminstone. Anledningen till byte är för att jag spenderade 90% av tiden i parker och då var det inte riktigt rätt val av cykel.

glitch

Aktiv medlem
Jag körde dubbla hjulpar med kassetter och skivor på min Ripmo förut, inga problem att skifta med växlar osv.

implor

Aktiv medlem
Inte att vara en party pooper men Tyee i XL kan ha lång leveranstid. Bäst att beställa ASAP och se vad man får för byggdatum. Sett flera med leverans i Juni men tror det var AL ramar.

edit: du kan inte ändra ordern i efterhand så var säker på dina val.

Senast ändrad:

Stoffee

Ny medlem
Inte att vara en party pooper men Tyee i XL kan ha lång leveranstid. Bäst att beställa ASAP och se vad man får för byggdatum. Sett flera med leverans i Juni men tror det var AL ramar.

edit: du kan inte ändra ordern i efterhand så var säker på dina val.
Har sett att det är lång leverans men det gör inte så mycket. Har ingen större brådska med att köpa nytt, skulle det va så illa att det blir till nästa vår så är det också helt okej. Problemet om det drar ut på tiden är bara att det säkert kommer annat nytt man blir sugen på😂

glitch

Aktiv medlem
Levtiden är inte bättre hos de andra. Commencal har fått enorma problem (finns separat press release) med bland annat höjda priser, privateer lär inte vara så mycket snabbare och att kunna få en hoj snabbt hjälper föga om det inte är den man vill ha :)

Edit: kolladr snabbt, q4q verkar vara junk, meta tr i de vanligaste storlekarna april och givet att de gjort en separat press release som är supervag tror jag de väntar sig större förseningar.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Har sett att det är lång leverans men det gör inte så mycket. Har ingen större brådska med att köpa nytt, skulle det va så illa att det blir till nästa vår så är det också helt okej. Problemet om det drar ut på tiden är bara att det säkert kommer annat nytt man blir sugen på😂
Sant!

men vill du cykla inom en snar framtid så finns Radon Swoop både 9.0 och 10.0 i lager som XL. Kanske är intressant om de inte redan avfärdats :).

implor

Aktiv medlem
Jo, den är ju bra på pappret men känns tråkig. Speciellt eftersom jag kommer från en äldre spectral.
Kanske en Bird AM9? Nya v3 ska ha kortare sadelrör.

Sätter sig brexit spektaklet bara närmaste veckorna kan det vara en kandidat!

EDIT: Kanske en 2019 Nukeproof mega? Finns XL ram kvar i lager.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem

Sätter sig? 25% moms, minst. Inte en chans att EU kommer låta UK komma undan det. Finns väl för övrigt en butik i STHLM som säljer just Nukeproof.

implor

Aktiv medlem
Sätter sig? 25% moms, minst. Inte en chans att EU kommer låta UK komma undan det. Finns väl för övrigt en butik i STHLM som säljer just Nukeproof.
Fast normalt så betalar du inte VAT i landet som du köper prylarna i utan bara moms sedan i tullen. Så när det sätter sig så lär vi slippa 20% brittisk moms och betala 25% svensk moms i tullen.

Men kan ju vara att du betalar svensk moms direkt vid köp och sedan betalar säljaren den till fraktbolaget (som kommer begära dig på pengarna i slutet ändå). Men men, får se hur det slutar. 2-3 veckor till lär det vara limbo.

jonte987

Aktiv medlem
Är vi tillbaka till dubbel moms? Jag tror det blir svårt är straffa britterna med det.
Nukeproof ordnar sig nog. Det enda de har med UK att göra är att de troligen monteras i England.

glitch

Aktiv medlem

En gammal Mega känns väl så där kul? Den är ju också race orienterad med lååånga kedjestag mm. 2021 modellen har ju gjorts om en del för att minska på busskänslan.

Stoffee

Ny medlem
Känns mer och mer som att det blir en Propain Tyee med dubbla uppsättningar hjul. Ett set standard (stans s1) med tyngre däck och ett set Hunt trailwide med lite lättare däck. Så kan jag använda det tunga hjulsetet när det blir parkåkning samt när man behöver lite mer grepp i skogen och det lätta när det är lite torrare.

Nu funderar jag över gaffeln... Blir antingen en Lyrik ultimate eller en fox 36 factory där fox:en är lite dyrare. Är det värt typ 1500 kr att ta den istället? Gillar tanken på att ha high speed rebound men vet inte om det faktiskt kommer göra nån skillnad.

implor

Aktiv medlem
Känns mer och mer som att det blir en Propain Tyee med dubbla uppsättningar hjul. Ett set standard (stans s1) med tyngre däck och ett set Hunt trailwide med lite lättare däck. Så kan jag använda det tunga hjulsetet när det blir parkåkning samt när man behöver lite mer grepp i skogen och det lätta när det är lite torrare.

Nu funderar jag över gaffeln... Blir antingen en Lyrik ultimate eller en fox 36 factory där fox:en är lite dyrare. Är det värt typ 1500 kr att ta den istället? Gillar tanken på att ha high speed rebound men vet inte om det faktiskt kommer göra nån skillnad.
Gaffeln är nog mest om du gillar Fox eller Rockshox mera. Jag tog en Lyrik ultimate på min Tyee istället för fox36.

EDIT: För dom där extra 1500kr så hade jag nog tagit en kolfiber vevarm och uppgraderat till MT7 eller Code RSC.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag är 189 lång, cyklar på hoj med 493 reach, 50 stam. Hade kunnat vara lite längre, kanske, det fungerar bra nu.

Glöm inte sadelrörsvinkeln, i och med att du hamnar långt från BB, och hojjens geo INTE är anpassad för din längd, så kan du lätt hamna för långt bak och då förstör du verkligen hojjens egenskaper.

Stoffee

Ny medlem
Gaffeln är nog mest om du gillar Fox eller Rockshox mera. Jag tog en Lyrik ultimate på min Tyee istället för fox36.

EDIT: För dom där extra 1500kr så hade jag nog tagit en kolfiber vevarm och uppgraderat till MT7 eller Code RSC.
Tänkte att det kunde va så. Kommer från en rock shox piké så skulle ju va behvämt att fortsätta med rockshox som jag har koll på hur man servar mm.

implor

Aktiv medlem
Tänkte att det kunde va så. Kommer från en rock shox piké så skulle ju va behvämt att fortsätta med rockshox som jag har koll på hur man servar mm.
Jepp. Men var noga när du gör valen. Du kan inte ändra dom i efterhand.

eller snarare du kan ändra men du tappar ditt produktionsdatum. Vill du ha cykeln innan sommaren så beställ snarast.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer