Protest mot Långloppscupens förändring av damklasserna

edicviz skrev:
-------------------------------------------------------

> Det var minst lika mycket debatt när en man
> framförde liknande åsikter ganska nyss. Den
> tråden glömmer man inte ;). Många håller helt
> enkelt inte med. För min personliga del får man
> gärna slå ihop alla herrklasser till en. Jag
> skulle dessutom placera mig precis på samma
> ställe i fältet relativt sett, jag har kollat.
> Ålder har minimal betydelse.

+1

Born to shop : klart ni ska protestera, men man måste ju samtidigt vara beredd på att alla inte tycker lika som en själv, utan att man blir sur på dessa.
LLC har uppenbarligen inte varit ute efter att provocera nån. o det har väll blivit lite fel.
elit o veteranklass, det tycker jag låter bra, både på herridan och damsidan. fär som nån sa, de som är snabbast i H30 o H40, är ofta inom topp 30 även i elit klassen. ibland till o med inom topp 20.

Born to shop skrev:
>
> Avslutningsvis vill jag bara säga att det är
> intressant att så många män tycks bli
> provocerade av att vi protesterar mot beslutet. En
> vanlig inställning brukar ju annars vara att vi
> måste ta för oss, ta plats osv. När vi nu gör
> det blir vi beskyllda för att gnälla osv.

Nej men det som är provocerande, för man eller kvinna, är ju att både du själv och trådskaparen, som du ju delar åsikt i frågan med, på ett ytterst SLENTRIANMÄSSIGT sätt drar otroligt snabba slutsatser kring att beslutet skulle vara drivet av något sorts dolt genusperspektiv! Snacka om att ha fastnat i ett tankemönster. Först kränkt vinner eller?

Till och med i ditt lilla stycke ovan så lyckad du få in "män" som blir "provocerade".

Det här är ett forum där i stort sätt samtliga cykelrelaterade frågor debatteras till höger och vänster. Och är det faktiskt larvigt att det första man gör dra till med genus-släggan när originalinlägget, delvis, blir ifrågasatt. Ety, om de sk åldersklasserna inte innehåller fler än, någonstans kring, 5 resp 15 deltagare på en godtycklig tävling så måste du väl begripa att det ur ett ALLMÄNT perspektiv inte ter sig allt för konstigt att man slår ihop klasser.

Eller, varför inte lyfta frågan till att diskutera modeller för klassindelningar överhuvudtaget. Det torde vara bra mkt mer intressant än privata teorier kring könsmobbing. Som flera varit inne på redan är det ett ganska märkligt system med åldersklasser. I USA har man "kriterium" istället. Etc, etc.

Eller, släpp den där genuskonspirationen för en sekund och fundera istället kring varför det var/är så FÅ kvinnliga deltagare i dessa klasser med redan INNAN ändringen.

Jag kan erbjuda en ganska enkel förklaring till det. Av precis samma anledning som flertalet medlemmar på cykelforum är pojkar/män/gubbar. Kvinnor är nämligen överlag inte lika intresserade av cykling, som hobby och/eller idrott, som män! Vad det i sin tur beror på har jag ingen aning om, eller bryr mig så värst mkt om heller för den delen, men att vrida det till att arrangörer av LLC skulle ha med det att göra är ju bara nonsens.

Långloppscupen införde åldersklasser 2006 efter att ha kört i många år med en herr- och en damtävlingsklass. I de "nya" damtävlingsklasserna var det då följande antal tävlande i genomsnitt:

1,5 Junior
8 D30
7,8 D40

efter tre år med åldersklasser var läget följande

0,5 Junior
3,8 D30
4,3 D40

En rätt ordentlig nedgång alltså.

Jag tycker inte det är så konstigt att Långloppscupen ifrån deltagarhåll får in förslag om att slå ihop damklasserna. Jag är heller inte så säker på att det bästa för att locka nya damer är att skylta med klasser som knappt har några deltagare.

mytomspunnen skrev:
> Känns inte långlopp väldigt 2001?

nej, det är du som har blivit gammal.

fredrikw skrev:
> nej, det är du som har blivit gammal.

Verkar vara rätt stor procent av långloppsåkarna som blivit "gamla" sedan första hälften av 2000-talet... ;-)

Rippa skrev:
> Born to shop skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Avslutningsvis vill jag bara säga att det är
> > intressant att så många män tycks bli
> > provocerade av att vi protesterar mot beslutet.
> En
> > vanlig inställning brukar ju annars vara att
> vi
> > måste ta för oss, ta plats osv. När vi nu
> gör
> > det blir vi beskyllda för att gnälla osv.
>
> Nej men det som är provocerande, för man eller
> kvinna, är ju att både du själv och
> trådskaparen, som du ju delar åsikt i frågan
> med, på ett ytterst SLENTRIANMÄSSIGT sätt drar
> otroligt snabba slutsatser kring att beslutet
> skulle vara drivet av något sorts dolt
> genusperspektiv! Snacka om att ha fastnat i ett
> tankemönster. Först kränkt vinner eller?
>
> Till och med i ditt lilla stycke ovan så lyckad
> du få in "män" som blir "provocerade".
>
> Det här är ett forum där i stort sätt samtliga
> cykelrelaterade frågor debatteras till höger och
> vänster. Och är det faktiskt larvigt att det
> första man gör dra till med genus-släggan när
> originalinlägget, delvis, blir ifrågasatt. Ety,
> om de sk åldersklasserna inte innehåller fler
> än, någonstans kring, 5 resp 15 deltagare på en
> godtycklig tävling så måste du väl begripa att
> det ur ett ALLMÄNT perspektiv inte ter sig allt
> för konstigt att man slår ihop klasser.
>
> Eller, varför inte lyfta frågan till att
> diskutera modeller för klassindelningar
> överhuvudtaget. Det torde vara bra mkt mer
> intressant än privata teorier kring könsmobbing.
> Som flera varit inne på redan är det ett ganska
> märkligt system med åldersklasser. I USA har man
> "kriterium" istället. Etc, etc.
>
> Eller, släpp den där genuskonspirationen för en
> sekund och fundera istället kring varför det
> var/är så FÅ kvinnliga deltagare i dessa
> klasser med redan INNAN ändringen.
>
> Jag kan erbjuda en ganska enkel förklaring till
> det. Av precis samma anledning som flertalet
> medlemmar på cykelforum är pojkar/män/gubbar.
> Kvinnor är nämligen överlag inte lika
> intresserade av cykling, som hobby och/eller
> idrott, som män! Vad det i sin tur beror på har
> jag ingen aning om, eller bryr mig så värst mkt
> om heller för den delen, men att vrida det till
> att arrangörer av LLC skulle ha med det att göra
> är ju bara nonsens.

Det kan vara otäckt och hotfullt för de som befinner sig i det överordnade skiktet när maktstrukturer synliggörs oavsett om det gäller kön, klass, etnicitet, sexualitet eller vad det nu rör sig om. Hur dessa maktstrukturer upprätthålls, reproduceras, och skapas är komplext, men en ingrediens är att låtsas som om dessa maktstrukturer inte existerar och att säga till de som är osynliggjorda, diskriminerade osv att de har fel istället för att tänka hur kommer det sig att människor påstår sig vara osynliggjorda, förtryckta etc trots att just JAG inte är rasist, könsförtryckare rasist etc. Kan jag trots det vara en del i det hela och vilken del av det hela är jag?
Är det ändå inte så att människor som upplever sig vara förtryckta, diskriminerade osv borde ha tolkningsföreträde i saken?

Born to shop skrev:
> Är det ändå inte så att människor som
> upplever sig vara förtryckta, diskriminerade osv
> borde ha tolkningsföreträde i saken?

Nej.

Born to shop skrev:
> Det kan vara otäckt och hotfullt för de som
> befinner sig i det överordnade skiktet när
> ...

Hihi, det där var en bra trollning. Mycket subtil och potent. Förlåt, eh..., med stor inneboende destruktiv förmåga?

Bara att plocka fram chipsen och luta sig tillbaka då. Igen. Jag börjar bli fet.

/Dag

Apropå att ålder inte har nåt med det hela att göra:

BST 2008 - Kajsa Snihs var *enda* deltagaren i D-jun, och hon slog alla svenska elitåkare med hästlängder. Pga knäppa regler på tävlingar med SM-status fick hon inte köra i D-elit, varvid hon fick en blomma istället för den coola mästartröja hon gjort sig förtjänt av. Åldersklasser... :(

/Dag

dag skrev:
> Apropå att ålder inte har nåt med det hela att
> göra:
>
> BST 2008 - Kajsa Snihs var *enda* deltagaren i
> D-jun, och hon slog alla svenska elitåkare med
> hästlängder. Pga knäppa regler på tävlingar
> med SM-status fick hon inte köra i D-elit, varvid
> hon fick en blomma istället för den coola
> mästartröja hon gjort sig förtjänt av.
> Åldersklasser... :(
>
> /Dag

Skandal ju!

Ja, skippa åldersklasser helt och inför prestandaklasser i stället, tycker jag.

Born to shop skrev:
> maktstrukturer synliggörs oavsett om det gäller
> kön, klass, etnicitet, sexualitet eller vad det
> nu rör sig om. Hur dessa maktstrukturer
> upprätthålls, reproduceras, och skapas är
> komplext, men en ingrediens är att låtsas som om
> dessa maktstrukturer inte existerar och att säga
> till de som är osynliggjorda, diskriminerade osv
> att de har fel istället för att tänka hur
> kommer det sig att människor påstår sig vara
> osynliggjorda, förtryckta etc trots att just JAG
> inte är rasist, könsförtryckare rasist etc. Kan
> jag trots det vara en del i det hela och vilken
> del av det hela är jag?

//edit Håller med Sprocket jag plockar bort den meningen..

Men vad är det ojämlika med att det plockas bort klasser som knappt har deltagare?
Vad uppnås med att ha en egen klass med fem deltagare som tidsmässigt inte ens skiljer sig så mycket från en annan klass?

Senast redigerad av en moderator:
Vilket tjafs om troll bara för att nån inte tillbringar dagarna med att skriva trams på Happy. Tänk efter lite - skulle nån som vill trolla regga sig och sen vänta ett år med att skriva nåt?

Det finns rätt många som läser på Happy & använder sitt login för PM men inte sitter och ökar på sitt inläggsräkneverk med att skriva "+1" i varenda tramstråd. Så debattera eller ignorera istället för att skrika "troll".

Med tanke på deltagarantalet i damklasserna är det nog inte så konstigt att den enkla vägen ses som att slå ihop klasserna. Däremot verkar LLC:s motiv och argumantation för det hela inte vara så genomtänkta. Och jag tror inte det blir fler damer som tävlar när de hamnar i samma klass som eliten. Åldersklasserna verkar däremot vara föråldrade, de är väl fast i ett tänk där man ägnar sig åt samma sport sen barnsben. Inte att folk börjar med något när de är 30.
Hopslagning av icke-elitklasserna känns spontant som en rimligare variant. Men det är kanske Respekt för Sporten att dela in efter åldern?

Små klasser lockar knappast nya deltagare. Har man inga att cykla mot försvinner ju meningen med tävling....
Prestationsbaserade klasser lär bli svåra att administrera och kommer även de kräva större deltagarunderlag.

Born to shop skrev:
> maktstrukturer synliggörs oavsett om det gäller
> kön, klass, etnicitet, sexualitet eller vad det
> nu rör sig om. Hur dessa maktstrukturer
> upprätthålls
, reproduceras, och skapas är
> komplext, men en ingrediens är att låtsas som om
> dessa maktstrukturer inte existerar och att säga
> till de som är osynliggjorda, diskriminerade osv
> att de har fel istället för att tänka hur
> kommer det sig att människor påstår sig vara
> osynliggjorda, förtryckta etc trots att just JAG
> inte är rasist, könsförtryckare rasist etc. Kan
> jag trots det vara en del i det hela och vilken
> del av det hela är jag?

Ok. Så då har vi å ena sidan verkligheten som den beskrivs ovan.

Eller så tittar man på de faktiska siffrorna

"Långloppscupen införde åldersklasser 2006. Efter tre år med åldersklasser var läget följande
3,8 D30
4,3 D40"

Så vad är då det troligaste motivet för LLC att slå ihop klasser tro? Är det 1) "Könsförtryck" eller 2) en logiskt följd av för få deltagare i resp klass?

Jäkligt synd att ni båda (trådskaparen och du) ramlar in i den där fållan utan att reflektera en smula över alternativa förklaringar. Synd också att det tar fokus från det som, för er, kunde varit en viktigare fråga - hur själva modellen för klassindelningar kan/bör se ut.

Rippa skrev:
> Så vad är då det troligaste motivet för LLC
> att slå ihop klasser tro? Är det 1)
> "Könsförtryck" eller 2) en logiskt följd av
> för få deltagare i resp klass?

Du är låst i din egen tolkningskontext, ju. Varken 1) eller 2) är sant.

Har ingen insett att detta handlar om klassförtryck i dess mest bokstavliga form? För oss som växte upp på 70-talet är det uppenbart :)

/Dag

Om man läser mitt senaste inlägg är det väl inte så konstigt att det onekligen såg ut som man från LLC hade tagit ett beslut över huvudet på oss aktivas, utan att vi fått en förklaring till hur detta skulle ha tänkt effekt eller att vi fått en möjlighet att påverka beslutet, något jag tror att de flesta som är aktiva i vilken sport som helst inte tycker är sådär jäkla roligt. Jag blev irriterad att jag inte fick respons på mina åsikter när man ändrat mina tävlingsvillkor och sedan inte presenterat hela det underlag som beslutet är grundat på. Hade det presenterats och en tydlig förklaring till varför beslutet tagits så hade jag ju inte reagerat såhär kraftigt. Tyvärr är ignorans för oss tävlande ickeelit tjejer ganska vanlig och då jag fick samma bemötande från LLC är det väl inget konstigt att jag blir upprörd?! Jag blev dessutom väldigt förvånad för det är inte det jag tidigare sett från LLCens sida, och tycker ju att det finns en stor potential för LL att locka fler tjejer och blev väl då besviken att man genomförde ett beslut som inte verkade förankrat hos de aktiva.

Jag vet exakt vad Born to shop pratar om och hennes reaktion är väl inte så konstig utifrån hur jag attackerats onödigt hårt för att jag inte gillade idén att bli inbakad med eliten utan att veta hur det skulle gynna ett ökat kvinnligt deltagande. Å just att öka det kvinnliga deltagandet är ju något både vi aktiva och LLC strävar efter. Så hur få fler tjejer att tävla? Det är detta vi bör diskutera! Jag vände mig faktiskt i denna tråd till de aktiva som detta beslut faktiskt berörde, tjejerna(och främst de som varit med i undersökningen, ville höra hur de resonerat för jag förstod inte hur det skulle ha önskad effekt) och hoppades väl även att någon från LLC kunde ge mig en förklaring till varför man eg tagit detta beslut. Jag har fått svar på mina frågor och ser något oerhört positivt i den diskussion som kommit ut av detta, om hur vi gör klassindelningen så vi kan locka fler tjejer att tävla! Men det är ju verkligen inte resultatet av att denna tråd, med undantag för några bra och relevanta inlägg, hamnade den i facket, killarna mot tjejerna, vilket är synd! Kan man inte bara lyssna på varandra och höra olika sidors inlägg, måste man göra varje tråd till en paneldebatt inför valet, att man måste till varje pris ta en poäng och förminska den andre, kan man inte vara lyhörd och faktiskt inse att det här förstår jag inte, mao jag har något att lära av denna människa. Jag känner ingen som helst lust att fortsätt pajkastningen i denna tråd och bli tillsagd vad som är uppenbart eller ej! Men som tur är fortsätter denna diskussion på andra ställen vilket är bra för den är viktig och jag tror vi alla har något att lära av varandra! Jag ser som sagt mycket positivt på detta!

Det inte många tänker på är att Kattis troligtvis representerar rätt många procent av de tjejer som cyklar. Och då kan det ju kanske vara på sin plats att lyssna (istället för att påpeka att det är lite tjejer som tävlar)?

Vari ligger egentligen påhoppen? I ditt första inlägg protesterade du mot nåt som du tyckte var dåligt för sporten, varvid några (inkl jag) svarade att de snarare ansåg att det var en förbättring för sporten. Lite olika åsikter, bara. Är det fel?

/Dag

Förbättring är väl ett pågående arbete och visst är det bra med diskussion. Tycker att tråden startade bra, men då handlade det mkt om att det fanns killar som vill ha denna klassindelning på herrsidan också. Då får ni väl meddela LLC att ni känner så. Men att sedan säga att jag vara rädd och att jag inte tävlade mot mig själv och missade hela tävlingsgrejen plus att jag uppfattade inläggen som att jag bara gjorde detta utspel för att få komma på pallen, började jag ledsna. Nu är det ju faktiskt så att man tog beslut om damklasserna, utan att fråga oss (var iaf ursprungskänslan, och trots att denna diskussion dragits kommit upp har jag tyvärr hittills bara stöt på 2 st som deltagit i undersökningen) så kände jag att det faktiskt blev en principfråga också. Hade detta varit ett välgrundat beslut, förankrat i samförstånd med de aktiv så hade det ju varit en sak. Sedan är det faktiskt ganska många veteraner som reagerat negativt på beslutet och flera jag snackade med sa att de blev omotiverade att köra LLC bara för detta beslut, något även jag kände. Därför vill jag ta upp det, få svar på mina frågor och diskutera klassindelningen och hur vi lockar fler tjejer (något som jag hoppas mkt på). Inte bli tillsagd som ett barn eller förminskad för att jag inte är stark som eliten men gillar att tävla.

Det enklaste av allt vore väl att införa en maxiklass där alla ingår, och dessutom ha åldersklasser. Är åldersklassen stor nog kan man kolla på den, blir den för liten för att inspirera kan man istället kolla maxiklassen. Och, framför allt, alla cyklister man ser är konkurrenter i nån bemärkelse, inte bara de med nummerlappar med en viss bakgrundsfärg eller startsiffra. Det skulle jag tycka var kul iaf.

/Dag

Ja en maxiklass kan ju som du skriver motivera cyklister när det är lågt deltagantal i klassen, men lockar det ny cyklister till tävlingen... men det kanske kan vara värt att fundera över.

Vi kan ha hur många åsikter som helst om hur många klasser det ska finnas hit och dit. Vi kan även ha hur många olika åsikter som helst om beslut att dra in några klasser. Vi kan inte alla vara överens i alla frågor jämt.

Men att fatta ett beslut på felaktiga grunder, som Kattis påpekar, gör mig irriterad. Värre finns nog inte. Har beslutet fattats på en dåligt genomförd undersökning är det väl bara bara bita i det sura äpplet, erkänna sitt misstag och ändra sitt beslut? Värre än så är det väl inte att vara människa. Bara hoppas det inte är för mycket prestige i det hela.

BFS skrev:
> Det inte många tänker på är att Kattis
> troligtvis representerar rätt många procent av
> de tjejer som cyklar. Och då kan det ju kanske
> vara på sin plats att lyssna (istället för att
> påpeka att det är lite tjejer som tävlar)?

visst ska man lyssna, men man kan ju inte utesluta fakta som redan finns.

bruse: nu vet ju varken du, jag, kattis eller nån annan här som inte jobbar med LLC om det var dåliga grunder, eftersom ingen av oss vet hur många som fått enkäten och hur många som svarat på den. att kattis o hennes vänner inte fått den, säger inte särskilt mycket, när vi inte vet hure ser ut från andra sidan så att säga.

kattis: du vill alltså ha så att du kan jämföra dig med jämngamla? alltså, på vilket sätt är det viktigt med åldersklass. vill än en gång poängtera att jag är emot ålderklasser på herrsidan med.

Oki, lite fakta ska du få. Om du tittar på D40 så har topptrio missat 2 lopp sammanlagt under 2008, i detta ser jag tjejer som har uppvisar stort engagemang för deras tävlande och en härlig tävlingslusta! Ingen av dessa har tillfrågats om den ny klassindelningen, detta tycker jag tyder på stora brister i undersökningen eftersom dessa tjejer berörs mest iom nya klassindelningen.

Att vi är ganska få i veteranklasserna har väl inte gått någon vid det här laget och då kan det vara farligt att göra antaganden utifrån hur många vi är som reagerat negativt på beslutet och att det inte skulle ha någon betydelse på resultatet. Du skulle nog också varit lite försiktigare om du läst vad som pågår på bimbolistan där det för övrigt bara kommit upp två tjejer som deltagit i undersökningen (av idag 477 medlemmar) iof både mtb och racer men ändå hyggligt många kvinnliga cyklister.

Är det nu så att man frågat alla motionärer och dessa sagt att det skulle vara inspirerande att gå upp i tävlingsklass om det bara var en klass, så tycker jag fortfarande att man ska se till att få in fler synpunkter. Å är det nu precis så kan väl då redovisa utfallet ordentligt? Det är för övrigt en av de få anledningar som jag skulle tycka motiverar att ha en tävlingsklass, men då vill jag se att beslutet är förankrat hos de aktiva.

Edit: Nu är LLCs ledning medveten om vår negativ reaktion och jag ser verkligen fram emot vidare diskussion. Vi som reagerat kan dessutom erbjuda vår hjälpa att förbättra undersökningen om det så skulle önskas.

Jensen skrev:
> bruse: nu vet ju varken du, jag, kattis eller nån
> annan här som inte jobbar med LLC om det var
> dåliga grunder, eftersom ingen av oss vet hur
> många som fått enkäten och hur många som
> svarat på den. att kattis o hennes vänner inte
> fått den, säger inte särskilt mycket, när vi
> inte vet hure ser ut från andra sidan så att
> säga.

Det är sant.

Men Happymtb.org är Sveriges största cykelforum. Har LL frågat tjejerna här? Nej.
Bimbobikers är troligen Sveriges största nätverk för cyklande tjejer. Har LL frågat Bimbobikers - nu menar jag hela gruppen, inte bara två enskilda personer? Nej.

Hur kan LL missa de två största grupperna som finns? Bra jobbat anser jag.
Det är väl här det passande talesättet kommer in "som man frågar får man svar".

Jensen skrev:

> visst ska man lyssna, men man kan ju inte utesluta
> fakta som redan finns.

"Man ska lyssna, men" vad de egentligen tycker spelar inte nån stor roll. Faktan (undersökningen) som finns verkar ju vara i stort sett påhittad.

Kattis skrev:
> Oki, lite fakta ska du få. Om du tittar på D40
> så har topptrio missat 2 lopp sammanlagt under
> 2008, i detta ser jag tjejer som har uppvisar
> stort engagemang för deras tävlande och en
> härlig tävlingslusta! Ingen av dessa har
> tillfrågats om den ny klassindelningen, detta
> tycker jag tyder på stora brister i
> undersökningen eftersom dessa tjejer berörs mest
> iom nya klassindelningen.

men det skulle inte vara lite roligare om man var lite fler? även om det innebar att det fanns de som var lite yngre o de som var lite äldre? undrar bara.

>
> Att vi är ganska få i veteranklasserna har väl
> inte gått någon vid det här laget och då kan
> det vara farligt att göra antaganden utifrån hur
> många vi är som reagerat negativt på beslutet
> och att det inte skulle ha någon betydelse på
> resultatet. Du skulle nog också varit lite
> försiktigare om du läst vad som pågår på
> bimbolistan där det för övrigt bara kommit upp
> två tjejer som deltagit i undersökningen (av
> idag 477 medlemmar) iof både mtb och racer men
> ändå hyggligt många kvinnliga cyklister

vara försiktigare? syftar du på mig? du menar att jag skulle ha undrat lite försiktigare. gissa varför du fått lite mothugg. du ber om en åsikt, du får en som tyvärr inte riktigt passar dig, o det verkar som om du blir lite irriterad. du får en fråga som du läser mellan raderna, o tolkar som kritik mot dig. snälla, jag ställde bara en fråga. så förstår inte vad jag ska vara försiktigare med.

tycker personligen inte att 2 st är ett underlag. att du inte heller läst nått på bimbobikers, ja kanske betyder nått, men det är ju väldigt svårt att värdera, när jag inte fått se enkett underlaget. vilket inte du heller sett.

sen äre väll en annan sak, att jag inte förstår när nån säger att de gillar konkurrens, men i nästa mening i stort sett säger att de inte vill ha det. i o med att man vill behålla ett system där man är 3-5 st i varje klass. men det är min högst personliga åsikt.

>
> Är det nu så att man frågat alla motionärer
> och dessa sagt att det skulle vara inspirerande
> att gå upp i tävlingsklass om det bara var en
> klass, så tycker jag fortfarande att man ska se
> till att få in fler synpunkter. Å är det nu
> precis så kan väl då redovisa utfallet
> ordentligt? Det är för övrigt en av de få
> anledningar som jag skulle tycka motiverar att ha
> en tävlingsklass, men då vill jag se att
> beslutet är förankrat hos de aktiva.

ja, lite mer fakta, skulle ju vara intressant. o kanske skulle man hört sig för ute på tävlingarna detta år, o i så fall ändra till nästa år. men det är ju precis som när man införde åldersklasser för 2-4 år sen eller vad det var, var ju inte särskilt mycket undersökningar då heller, eller i alla fall inget jag sett.

Jag förstår att det är ett problem att vi är så få i tävlingsklassen och det vore oerhört kul om vi kunde bli fler tjejer som kör loppen.
Jag hålla med om att det inte kul att köra lopp med 2-3 deltagare i min klass, men som lösning på det kan jag tänka mig att veteranklasserna slås ihop permanent eller kanske änbättre att man har ett minimiantal, 3,5 eller vad det nu kan vara, och går man under den slås klasserna ihop. Kan dessutom genomföras för både dam och herr, även om det hos den senare troligen aldrig skulle bli aktuellt, men nu vet jag inte hur det funkar med cykelförbundet, troligen inte misstänker jag...

Jag reagerade kraftigt för att jag sett fram emot cupen och snackat med några tjejer i D30 och såg fram emot fighterna i klassen. När man sedan drog ihop alla till en kändes det skittrist, dessutom med en motivering jag inte kunde se ha önskad effekt. Men under de diskussioner som förts på bimbosidan har det kommit upp argument jag kan förstå, trots att jag fortfarande inte gillar ideen att tävla med eliten men nu verkar det ju ändå bli så denna säsong. Så jag får väl mental förbereda mig på det. Men jag tror på fortfarande på tävling under liknande villkor, kalla mig naiv men det är så jag ser det.

Sedan anar jag ju självklart att detta beslut bottnar i att vi är för få tjejer och den energi och de pengar som läggs på kvinnosidan är procentmässigt mer än hur många procent av totala antalet aktiva men det har man från ledning inte angivit som skäl, men jag hade långt hellre tagit raka puckar. Om dessa argument förts upp kunde vi kanske hittat en lösning och en förståelse tidigare, om det nu är bakomliggande orsak eller ej kan jag bara spekulera i.

Visst nu har vi reagerat mot ett beslut som vi inte gillar, det kan man se som at vi är en grupp argsinta kvinnor men det ligger faktiskt något positivt i det. Detta beslut berör oss och uppenbarliggen är ju detta något vi gillar annars hade vi ju inte orkat bry oss. Vi vill också se fler tjejer i skogen och nu när vi engagerat oss kanske vi kan hjälpas åt att få ut något riktigt bra ur detta, det är min förhoppning!

Jag håller med Kattis och tidigare talare om att vi är för få startande och att det är tråkigt. Varför det är så kan man diskutera. Håller även med om att klassindelningarna i sig är något som bör diskuteras och att de självklart skulle kunna se ut på annat sätt. Men nu var det ju inte det som var poängen med vår reaktion mot beslutet utan det handlade om att samtliga inblandade inte kommit till tals trots att man påstår sig gjort en undersökning.

Liksom Kattis ser hoppas jag på fler kvinnor i skogen, både på träning och tävling.

Jag undrar också en annan sak i samband med sammanslagningen: ska vi i f.d D30 och D40 lösa elitlicens nu och vilken licens ska eliten lösa? Vad betyder egentligen sammanslagningen för elitens status?

BFS skrev:
> Jensen skrev:
>
> > visst ska man lyssna, men man kan ju inte
> utesluta
> > fakta som redan finns.
>
> "Man ska lyssna, men" vad de egentligen tycker
> spelar inte nån stor roll. Faktan
> (undersökningen) som finns verkar ju vara i stort
> sett påhittad.

verkar eller är? svårt o säga utan att ens sett den.

Jensen skrev:
>
> verkar eller är? svårt o säga utan att ens sett
> den.

Jo, det är ju själva poängen. Det är väldigt få berörda tjejer som hört talas om den och/eller fått yttra sig.

Kattis skrev:
> Jag förstår att det är ett problem att vi är
> så få i tävlingsklassen och det vore oerhört
> kul om vi kunde bli fler tjejer som kör loppen.
> Jag hålla med om att det inte kul att köra lopp
> med 2-3 deltagare i min klass, men som lösning
> på det kan jag tänka mig att veteranklasserna
> slås ihop permanent eller kanske änbättre att
> man har ett minimiantal, 3,5 eller vad det nu kan
> vara, och går man under den slås klasserna ihop.
> Kan dessutom genomföras för både dam och herr,
> även om det hos den senare troligen aldrig skulle
> bli aktuellt, men nu vet jag inte hur det funkar
> med cykelförbundet, troligen inte misstänker
> jag...

ja en veteranklass skulle väll vara vettigt. det där me att ha minimiantal kan ju oxå vara nått, även om det kan bli lite som så att man då inte ens vet i vilken klass man ska köra när man kommer till tävling, eller förän nån timme före start (efteranmälda kan ju inkomma).

>
> Jag reagerade kraftigt för att jag sett fram emot
> cupen och snackat med några tjejer i D30 och såg
> fram emot fighterna i klassen. När man sedan drog
> ihop alla till en kändes det skittrist, dessutom
> med en motivering jag inte kunde se ha önskad
> effekt. Men under de diskussioner som förts på
> bimbosidan har det kommit upp argument jag kan
> förstå, trots att jag fortfarande inte gillar
> ideen att tävla med eliten men nu verkar det ju
> ändå bli så denna säsong. Så jag får väl
> mental förbereda mig på det. Men jag tror på
> fortfarande på tävling under liknande villkor,
> kalla mig naiv men det är så jag ser det.

men om du vet vilka det är som just du fightas med, varför kan ju inte fightas med dem i elitklungan. de kommer ju inte försvinna för det. skillnaden är väll att man kanske inte får stå på en pall. menar absolut inget illa, o vill inte klanka ner på nån. men förstår som sagt inte hru fighten kan utebli bara för att man kör med exakt samma personer som tidigare + några bättre o några som kanske ä lite sämre. skillnaden kanske blir att man får nån snabb att ta rygg på.

>
> Sedan anar jag ju självklart att detta beslut
> bottnar i att vi är för få tjejer och den
> energi och de pengar som läggs på kvinnosidan
> är procentmässigt mer än hur många procent av
> totala antalet aktiva men det har man från
> ledning inte angivit som skäl, men jag hade
> långt hellre tagit raka puckar. Om dessa argument
> förts upp kunde vi kanske hittat en lösning och
> en förståelse tidigare, om det nu är
> bakomliggande orsak eller ej kan jag bara
> spekulera i.
>

det kan vi väll enas om :D

> Visst nu har vi reagerat mot ett beslut som vi
> inte gillar, det kan man se som at vi är en grupp
> argsinta kvinnor men det ligger faktiskt något
> positivt i det. Detta beslut berör oss och
> uppenbarliggen är ju detta något vi gillar
> annars hade vi ju inte orkat bry oss. Vi vill
> också se fler tjejer i skogen och nu när vi
> engagerat oss kanske vi kan hjälpas åt att få
> ut något riktigt bra ur detta, det är min
> förhoppning!

argsint o kritisk behöver ju inte vara samma sak. det är ju bra att man engagerar sig om man verkligen bryr sig. istället för att bara stå o titta på.

Born to shop skrev:

> Jag undrar också en annan sak i samband med
> sammanslagningen: ska vi i f.d D30 och D40 lösa
> elitlicens nu och vilken licens ska eliten lösa?

Precis samma licenser som tidigare. Det blir en ny Damklass, inte Damelitklass.

> Vad betyder egentligen sammanslagningen för
> elitens status?

Möjligen högre status pga större startfält.

Hehe Jensen, helt otroligt, vi har faktiskt nästan nått konsensus :-D

En fråga tillang en damklass inkl. elit: Betyder det att alla tjejerna får stå i första led? Misstänker att man har någon form av seedning, vi kvinnor brukar ju placeras relativt långt fram men att ställa alla längst fram vore ju kanske inte sådär jättebra. Ja nu är vi ju inte sådär jättemånga men ändå, det skulle ju göra skillnad.

bygger inte all seedning på tidsförhållandet till vinnaren på bästa tävling för cyklisten under föregående år/nuvarande året?

Nä, det har inte gällt damklasserna som alltid fått en fördelaktig startfållsplacering utifrån klass, tror jag det var, men nu kommer vi nog att seedas på samma sätt som herrarna.

geologen skrev:
> Är det så att alla klasser startar gemensamt i
> såna här tävlingar?

jo, men det är ju fortfarande seedning, alltså vilket startled du får stå.

Erkänner att jag inte vet vad långloppscupen är för något (mtb cykeltävling antar jag) men om alla startar samtidigt, vad bråkar ni om?
Är det hur resultatlistan ska presenteras eller vadå?
Eller är det prispengar och medaljer inblandat också?

Supertramp skrev:
> Erkänner att jag inte vet vad långloppscupen är
> för något (mtb cykeltävling antar jag) men om
> alla startar samtidigt, vad bråkar ni om?

Vilken fålla man får starta i spelar stor roll om man vill vara med och tävla. Det går undan som tusan i starten och fältet sträcks snabbt ut.

/Dag

Tillbaka
Topp