Prova på downhill?

Prova på downhill?
Hej!
Efter att ha återupptäckt cykling på äldre dagar har jag gått från att slita ut en ny dyr hybrid på ett halvår till en cyklocross som jag trivs överjävligt bra med - till att nu bli helt såld på MTB.

Eftersom mina favoritpassager på XC är slingriga nedförs-stigar samt att jag tycker man ska prova allt minst en gång så försöker jag lura.. eh... locka med mig några polare på att prova på downhill i Åre i sommar. Men de tvekar, "för långt bort" och "verkar farligt".

Så, mina frågor till er, kära medcyklister är:
1. Finns det något ställe närmare Stockholm som har prova på-kurser med uthyrning?
2. Finns det några andra 30-åringar här som är sugen på att cykla ned för berg? :)

Förslag på övertalningsmetoder mottages även tacksamt ;)

Prova på downhill?
Mitt gamla åbäke hade jag tänkt köra in i garderoben o ha som extra/tjej/testhoj så den kan jag hyra ut för 200/dag o sugen på nerför är jag alltid

Senast redigerad av en moderator:
Prova på downhill?
Det kanske är så att man inte behöver någon instruktör eller introkurs ens? Bara att hyra och ge sig ut för berget?

Gesunda hade lite dåligt med info på sin hemsida, men Järvsö och Säfsen kan känna sig mailade nu. Tack för tipsen!

Johan A, haha! Man är bara så gammal som man känner sig? Alt. så länge det tar för benbrotten att läka... :) Såg att du bor i närheten, ska du köra Lida?

Prova på downhill?
Haha, spolingar! En annan närmar sig 44, funderar på om man kan sätta big betty på rollatorn! :)

Man ska inte förakta lite gubb-DH, jag tycker man ska köra det man gillar o trivs med, oavsett ålder.
Tar gärna en sväng nerför backarna här i Stockholm eller annorstädes.

//Micke

Prova på downhill?
schmilblick skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kanske är så att man inte behöver någon
> instruktör eller introkurs ens? Bara att hyra och
> ge sig ut för berget?

Instruktör eller kurs är inget man absolut behöver första gången. Första gången jag provade på så hyrde jag cykel och åkte. Det svåraste var att komma i och ur liften med cykeln:-)
Vill man sen utvecklas så kanske det kan vara idé med instruktör.

Har för mig att stockholms friåkare kan fixa prova-på-dag med cykel, instruktör och liftkort i hammarbybacken, du kan kolla med dem.

NNNN

Prova på downhill?
Nyöppnade "Ekholmsnäs bikepark" på Lidingö kör dels liften varje dag, men har också en sådär 10-15 cyklar till uthyrning - kolla med dom!

www.ekholmsnas.se

Tror att dom i dagsläget bara har en eller två maskingrävda leder men vet att mer (DH-spår osv.) är på G.
Lycka till!

Tillbaka
Topp